Wat is er nieuw

Garnalen voeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Norfisk
  • Startdatum Startdatum
N

Norfisk

Guest
Een paar vragen over het voeren van garnalen. Omdat ik maar een klein aquarium heb (30 l) en schommelingen in de waterwaarden wil voorkomen, wil ik dat er geen voer achter blijft in de bak. Hoe zorg ik daar het best voor?

1. Is het nodig om garnalen �berhaupt bij te voeren?
2. De methode om voer in glaasje te voeren kan bij mij niet want de bodem is bedekt met planten. Wat is een goed alternatief hiervoor?
3. Welk voer geeft het minste risico op schommelende waterwaarden?

Als de bak al langere tijd staat is het eigenlijk niet nodig om ze te voeren want dan is er genoeg aanwezig mits de boel niet elke keer een grondige schoonmaakbeurt krijgt.
Is wel altijd goed om ze zo af en toe wat te geven als afwisseling.

Belangrijkste is als je voer geeft dat je het met mate doet en dan maakt het weinig uit welk voer dit is.
Is een beetje aftasten tussen de hoeveelheid voer en garnalen die er in het bakje zitten.
Zeker in het geval van planten in het bakje waar altijd wel een dood blaadje vanaf komt hoef je geen zorgen te maken dat ze om zullen komen van de honger.

Ik heb een 30L met de cr lage gradatie. Ik voer op dinsdag en vrijdag een klein beetje garnalenvoer. Staan weinig plantjes in dus daar krijgen ze weinig van verder. In voer zitten vaak ook wel nodige mineralen en stoffen. Vooral bij wat moeilijkere garnalen is dat dan weer wat belangrijker denk ik.
Als je zuinig voert dan geeft dat eigenlijk geen schommelingen hoor. Ik strooi het op het oppervlak en roer even met een stokje zodat het snel zinkt en dan zie je ze grazen over de bodem naar het voer.
Ik heb 2 soorten garnalenvoer gemalen en dat gemengd en daarvan geef ik ze dus te eten.
Jij hebt al planten dus zoals John ook al zegt vinden ze dan altijd wel wat hoor.

ik weet niet wat voor garnalen je hebt, waarschijnlijk dwergjes.. Zelf heb ik 8 japonica's in netto 30 liter en die geef ik 1 keer per week 8 garnalenkorrels. Ook krijgen ze sporadisch wat rode muggenlarf en ligt er standaard een catappa blad in.

Daarnaast hebben ze nog een met mos begroeide tak en mosbol waar ze van alles uit kunnen halen.

Ik ben er van overtuigd dat je garnalen amper hoeft te voeren. ze ruimen immers alleen maar op als ze honger krijgen..

Tja, ik kan de korrels niet tellen omdat ik het altijd behoorlijk fijn maak. Zo kunnen de jongen ook direct wat voer vinden als je die straks krijgt bij je garnalen.

Zoals Jurgen al zegt is een blad ook erg goed voor ze. Hier zijn ze gek op Mullberryblad.
Je kan eens kijken bij bv onlineaquariumspullen voor bladeren en je kan ook prima beukenblad uit de natuur nemen of brandnetel.
Wel dan even in kokend water leggen en ze niet plukken daar waar veel verkeer is of waar honden lopen te plassen.

Zo'n cattapablad ligt er nu in. Brandnetels kan ik ook eens proberen want die staan hier in de omgeving genoeg. Dan voer ik de eerste tijd maar niet want ik heb er nu nog maar een paar (ik hoop dat het er snel meer worden).

Ik voer ook nauwelijks.. al hebben ze altijd blad, catappa of mullberry inderdaad..
Brandnetel is vrij hot bij de garnalen 😉
Garnalen speciaalvoer geef ik misschien 2 maal per week, jbl novoprawn of korrels van biomax. Niet omdat ze honger hebben, maar omdat het leuk is om ze te zien eten, en ze zullen waarschijnlijk wat sneller groeien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan