Wat is er nieuw

Garnalen voor een schoon aquarium

Irina.swsm

Well-known member
Lid geworden
13 december 2016
Berichten
75
Hoi!
Ik heb net een aquarium. Ik laat het pompje nu al 3 weken draaien maar het is nogsteeds best stoffig. Niet in het water zelf maar op de bodem. Dus als er ook maar iets beweegt krijg je van die wolken met viezigheid. En ik snap echt niet hoe dit komt.

Ik durf er nu geen vissen in te zetten omdat ik anders bang ben dat ze ziek worden. Dat zou en heel zielig zijn, en een dure grap.

Dus ik dacht, wat nou als ik een paar garnaaltjes in het aquarium doe en misschien zo'n stofzuiger. Zodat het misschien wat schoner word?

Graag advies!
 
Lat het eerst eens rustig 4 weken indraaien. Heb je een foto van de bak en welke bodem heb je gebruikt en heb je deze uitgespoeld?
 
Vissen gaan het niet opruimen... Garnalen overigens ook niet. Vissen moeten eten, en het komt er natuurlijk ook aan de andere kant weer uit!😉. Hetzelfde geldt voor garnalen. Ik denk dat je dus beter eerst kan kijken waarom het zo stoffig is. (verkeerde bodem, te klein filter etc.) Garnalen plaats je overigens meestal als je aquarium al meer dan 6 weken ingedraaid is, omdat die doorgaands gevoeliger zijn dan vissen. Succes :engel:
 
Lat het eerst eens rustig 4 weken indraaien. Heb je een foto van de bak en welke bodem heb je gebruikt en heb je deze uitgespoeld?

Het is nu bijna 4 weken in aan het draaien. Ik stuur straks wel een foto. En ik heb alles goed uitgespoeld, de voedingsbodem en het grind.
 
Misschien dat we op de foto de filter ook kunnen zien. Of weet je zo welke filter je hebt toevallig?
 
Nu het water rust zakt het naar de bodem en zie je het niet goed. Maar op de blaadjes zie je het heel duidelijk.

IMG_0456.JPG


IMG_0457.JPG


IMG_0458.JPG
 
Ligt waarschijnlijk aan je voedingsbodem, deze is misschien niet goed afgedekt. Hierdoor blijft het water beetje wazig en komt het omhoog.
Heb ik ook gehad toen ik jaren geleden begon, sindsdien gebruik ik geen voedingsbodem meer.
Ik gebruik kleiballetjes en vloeibare voeding.

Maar in jouw geval weet ik het niet zeker, het is maar een ervaring van mijn kant.


Edit: Na je foto's gezien te hebben denk ik toch dat de voedingsbodem de boosdoener is.
 
Ik vermoedt ook dat het aan de voedingsbodem ligt. Normaliter kom je ook niet aan de bodem dus ik zou dat laten rusten. Voor de vissen kan dat geen kwaad.
In een 60cm was een voedingsbodem niet nodig geweest. In geen enkele bak eigenlijk en je kan beter met voedingscapsules/bollen werken.

De Anubia bij de filter en het Javavaren achter het hout die mogen niet met de wortelstok in de bodem maar ik kan moeilijk zien of dit het geval is.
 
Ik vermoedt ook dat het aan de voedingsbodem ligt. Normaliter kom je ook niet aan de bodem dus ik zou dat laten rusten. Voor de vissen kan dat geen kwaad.
In een 60cm was een voedingsbodem niet nodig geweest. In geen enkele bak eigenlijk en je kan beter met voedingscapsules/bollen werken.

De Anubia bij de filter en het Javavaren achter het hout die mogen niet met de wortelstok in de bodem maar ik kan moeilijk zien of dit het geval is.


Stom dit, in de dieren winkel zeiden ze dat de voedingsbodem moest. Zo zie je maar weer. En de Anubia en javavaren zitten niet met de wortelstok in de bodem. Dat had ik al wel opgezocht. ☺️
 
Ligt waarschijnlijk aan je voedingsbodem, deze is misschien niet goed afgedekt. Hierdoor blijft het water beetje wazig en komt het omhoog.
Heb ik ook gehad toen ik jaren geleden begon, sindsdien gebruik ik geen voedingsbodem meer.
Ik gebruik kleiballetjes en vloeibare voeding.

Maar in jouw geval weet ik het niet zeker, het is maar een ervaring van mijn kant.


Edit: Na je foto's gezien te hebben denk ik toch dat de voedingsbodem de boosdoener is.


Zou ik misschien kunnen proberen er nog wat grind op te leggen zodat het beter is afgedekt?
 
Ja zo begon het bij mij ook, dierenwinkel ja een voedingsbodem moet je hebben anders gaan je planten dood. Tot mijn bodem ging rotten na een paar maanden, heb toen alles uit gehaald en alleen zand gebruikt met kleibollen en vloeibare voeding. Planten groeiden heel goed en geen issues.
Let wel op dat je planten bewegen (stroming) anders gaan ze uiteindelijk dood.
 
Gelet op wat ik zie zou ik er zelf niet meer grind indoen. Het was niet een winkel met goede adviezen als je mij vraagt. Al doende leert men😉
 
Ja zo begon het bij mij ook, dierenwinkel ja een voedingsbodem moet je hebben anders gaan je planten dood. Tot mijn bodem ging rotten na een paar maanden, heb toen alles uit gehaald en alleen zand gebruikt met kleibollen en vloeibare voeding. Planten groeiden heel goed en geen issues.
Let wel op dat je planten bewegen (stroming) anders gaan ze uiteindelijk dood.


Nou lekker is dat. Zou ik het er uit halen?want als de bodem zou kunnen gaat rotten lijkt me dat niet zo goed voor de vissen.
 
Ik zou het weghalen, maar je kan het ook ff aankijken is jouw keus natuurlijk
Garnalen zijn wel gevoelig voor waterwaardes, die gaan snel dood. Wat voor vissen wil je?
 
Ik zou het weghalen, maar je kan het ook ff aankijken is jouw keus natuurlijk
Garnalen zijn wel gevoelig voor waterwaardes, die gaan snel dood. Wat voor vissen wil je?

Ik dacht beginnen met makkelijke vissen, omdat ik niet heel ervaren ben. Dus neon tetra en in die richting.
 
Zelf zou ik geen garnalen combineren want die hebben veel schuilplaatsen nodig met vissen erbij en dus een dichte beplanting en liefst wat mossen erin.
 
Zelf zou ik geen garnalen combineren want die hebben veel schuilplaatsen nodig met vissen erbij en dus een dichte beplanting en liefst wat mossen erin.

Oh oké! Fijn om te weten dat dat niet zo handig is ☺️
 
Het zou kunnen maar dan zou ik de bak flink beplanten. Dan nog zul je zien dat veel jongen zullen worden opgegeten door de vissen. Dat is dan ook de reden dat ik garnalen in aparte nano bakjes heb zitten. Maar er zijn genoeg leden die ze wel samen hebben maar dan moet de bak lekker beplant zijn.
Anders kunnen ze zich ook minder op hun gemak gaan voelen met als gevolg dat ze zich soms amper laten zien.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan