Wat is er nieuw

garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua73
  • Startdatum Startdatum
A

aqua73

Guest
vandaag de dennerle nana cube 30 besteld inclusief grind en voedingsbodem, deze wordt met het bakje meegeleverd, en zou goed zijn voor garnalen, weet iemand of dit zo is, heb ook gelezen dat garnalen op een ph verlagende bodem zich prettiger voelen, iemand hier ervaring mee?
volgens mij is deze set (nano cube 30 complete plus)verder compleet, op een verwarming na, of moet ik ook in deze bak gebruik maken van co2
hoeveel garnalen kunnen er in dit aquarium?
gr edwin

voedingsbodem zit bij het setje inbegrepen,dit setje zou ideaal zijn voor garnalen, maar op internet lees ik veel over een ph verlagende bodem

ben me op dit moment nog aan het inlezen, zijn meerdere soorten die erg leuk zijn, maar voor zover ik het begrijp gaan meerdere soorten in zo'n klein bakje niet samen
gr edwin

is voor het eerst dat ik garnalen ga houden, dus moeten niet de moeilijkste soorten zijn
suggesties?
gr edwin

Ik ben zelf begonnen met garnalen houden in mijn oude Rekord 60, 10 crystal reds.
Niks speciaals mee gedaan was mijn 1e aquarium. Die dieren kweekte waar ik bij stond. Binnen een paar maand tijd zat mijn bak vol ermee. Helaas na 2 jaar plezier gingen ze langzaam aan allemaal dood. ik denk door het zover door kweken. Heb een jaar daarna 10 stuks crystal blacks gekocht, die zijn uiteindelijk alle 10 best oud geworden maar geen nieuwe aanwas. Succes!

Kzou zelf beginnen met soortjes zoals de vuurgarnaal en zijn familie neocaridina. Geen ph verlagende bodem nodig en zo kan je een beetje ervaring opdoen met garnalen.

crystal reds ben ik zeker aan het overwegen, kunnen daar ook andere soorten bij?
en wat ik op internet lees, is dat garnalen gehouden moeten worden op de waardes waarop ze zijn gekweekt, dat is dus met een lage ph waarde, dus zou naar mijn idee een ph verlagende bodem geen kwaad kunnen, mss is het zelfs wel een must, of haal ik nu dingen door elkaar
gr edwin

ben ik met je eens, maar is een ph verlagende bodem niet beter?
gr edwin

aqua73 zei:
crystal reds ben ik zeker aan het overwegen, kunnen daar ook andere soorten bij?
en wat ik op internet lees, is dat garnalen gehouden moeten worden op de waardes waarop ze zijn gekweekt, dat is dus met een lage ph waarde, dus zou naar mijn idee een ph verlagende bodem geen kwaad kunnen, mss is het zelfs wel een must, of haal ik nu dingen door elkaar
gr edwin

Moeten lijkt me wat veel gezegd.. wel wordt het houden van cr's op vergelijkbare waardes als waarop ze gekweekt zijn vaak genoemd als het verstandigst. Al is het om de omschakeling die ze moeten maken tijdens de overwenning zo klein mogelijk te houden.

Als je cr's overweegt dan zou je kunnen combineren met cb's 😉
Maar je hebt er vele kweekvarianten van..
Het hangt af van oa de gradatie op welk soort water ze het beste gehouden kunnen worden, en dus ook van de kweekomstandigheden.

Ik houd ze (gradatie a tot s) wel op een ph-verlagende bodem maar anderen weer niet, en ook dat kan dus goed gaan.

Crystal red en black kruisen toch met mekaar kellemes?
Wat is de uitkomst van de kweek dan weet je dat?
Combinatie van of domineert ��n kleur?

Zoals ik het begrijp zal zwart wel gaan domineren, als je maar lang genoeg wacht tenminste.
Wanneer je crystal red en crystal black met elkaar gaat kruisen, dus de hogere gradaties, zul je uiteindelijk weer meer crystal black overhouden. Een crystal black kan wel crystal red jongen krijgen (25 % van het nest), maar deze crystal red zullen meestal alleen crystal black jongen krijgen (75-100% van het nest).

Het is dus rood of zwart.
Heel soms komt er bruinig jongbroed uit.. maar dat schijnt vrij zelden voor te komen. Heb ik bij mij nog niet gezien.

Hmm, als ik dan ooit 50 CRS heb gooi ik er 10 black bij en zien we wel wat het wordt 🙂

Wat zijn de nadelen van een ph verlagende bodem?
Lees op internet enkel positieve verhalen, maar hier komt het op mij over om het beter niet te gebruiken, of zie ik het nu verkeerd?
In de winkel hebben ze ook het advies gegeven om het toe te passen
Gr edwin

aqua73 zei:
Dat adviseren zonder te weten welke garnalen erin komen vind ik maar vreemd, en is niet serieus te nemen.
Ga uit van de dieren.. kies een garnalensoort en lees je in, dan ontdek je vanzelf of een ph-verlagende bodem nodig/wenselijk is.

CR garnalen zijn nou niet meteen de makkelijkste garnalen om te houden, ze zijn nogal gevoelig voor verhoogde Nitriet en Nitraat waardes, en die kunnen in kleine nanobakjes nogal snel oplopen.
Ik zelf heb een 10 tal japonica garnalen in mijn 180 liter bak, niet zo mooi als CR's maar wel heel goed tegen draadalg.

Wil je toch CR's houden raad ik je aan op marktplaats rond te kijken want Aquawinkels vragen de hoofdprijs. (bijna 10 euro per garnaal is in sommige zaken geen grapje)

aqua73 zei:
Wat zijn de nadelen van een ph verlagende bodem?
Lees op internet enkel positieve verhalen, maar hier komt het op mij over om het beter niet te gebruiken, of zie ik het nu verkeerd?
Gr edwin

Denk dat je niet helemaal goed leest,het advies is om eerst te beslissen welke garnalen je neemt en afhankelijk daarvan wel of geen ph verlagende bodem te kiezen.

Het nadeel van een ph verlagende bodem is dat ze meestal binnen een jaar uitgewerkt zijn als je enkel met kraanwater ververst bv.
En omdat het kleikorrels zijn hebben ze ook maar een beperkte houdbaarheid omdat ze na verloop van tijd vergruizen.
Hoeven geen dramatische nadelen te zijn als je het niet erg vindt om je bak dan volledig opnieuw te moeten inrichten maar wel iets om van te voren rekening mee te houden natuurlijk.

De winkel verkoopt jou liever een zak dure kleikorrels dan een zakje zand of grind natuurlijk 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan