Wat is er nieuw

Garnalenbak: temperatuur

Lippertdenise

Well-known member
Lid geworden
13 november 2021
Berichten
131
Leeftijd
35
Locatie
Enschede
Hoi,

Ik heb een 80L bak die aan het indraaien is, en ik heb daar een thermometer inzitten met de temperatuur van 22 ingesteld.
Nu staat mijn bak er al een paar dagen, maar de temperatuur blijft stabiel op 25 graden staan.
(Mijn bedoeling is om er CR garnaaltjes in te plaatsen.)

De lamp zou ook wel wat warmte geven uiteraard. Staat aan van 14 uur tot 22 uur ongeveer.
Kamertemperatuur is overdag 20/21 graden, s'nachts 18/19.

Ik heb al geprobeerd de temperatuur te laten dalen dmv koud water toe te voegen, maar het steeg zo weer naar 25 graden.

Ideaal zou 22/23 zijn, ivm de kweker de CR's ook op die temperatuur behoudt.

Nou ben ik aan het testen wat de bak doet als ik de thermometer er geheel uithaal, en nu is het vannacht gezakt naar 23 graden en overdag ook zo stabiel gebleven.
Ik weet alleen niet of ik het aan zou durven een garnalenbak zonder thermometer te runnen...

Mijn vraag is dus eigenlijk of dat wel of niet een probleem kan zijn? (ook met oog op de winterperiode).
Ik hou liever van "stabiel" vanwege de gevoeligheid van de garnaaltjes, zonder thermometer zou er vast wel schommelingen kunnen komen.
Of is 25graden ook weer geen probleem?
 

Bijlagen

  • A5D086F7-AC91-490D-A6BA-41E199084862.jpeg
    A5D086F7-AC91-490D-A6BA-41E199084862.jpeg
    403.7 KB · Weergaven: 104
Kamertemperatuur is prima een thermostaat is niet nodig
Oh echt? Ook niet met oog op winterperiode?
Misschien met temperatuurschommelingen van 3-5 graden in de nacht?
Ik weet niet hoe garnaaltjes daarop kunnen reageren.
Op zich ben ik wel tevreden met de temperatuur dat ernu in zit zonder thermometer.
 
Oh echt? Ook niet met oog op winterperiode?
Misschien met temperatuurschommelingen van 3-5 graden in de nacht?
Ik weet niet hoe garnaaltjes daarop kunnen reageren.
Op zich ben ik wel tevreden met de temperatuur dat ernu in zit zonder thermometer.
Een aquarium van dit formaat koelt niet zo snel af dus verwacht ik geen grote schommelingen, om dat te testen zou je de temperatuur kunnen meten in de ochtend voordat de woonkamer op temperatuur komt
 
is eigenlijk ideaal dat je lamp zoveel warmte af geeft zou wel boven de 20 graden blijven dan kun je denk wel gewoon kweken
3 graden temperatuur verschil over 24 uur geen probleem
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ze niet warmer houden dan 21-22 graden want des te warmer het water des te minder lang ze leven door een snellere stofwisseling. Ik zou zeggen probeer het tussen de 18 en 23 te houden.
Maar met een goede verwarming moet je de bak prima rond de 22 graden kunnen houden denk ik.
 
Ik zou ze niet warmer houden dan 21-22 graden want des te warmer het water des te minder lang ze leven door een snellere stofwisseling. Ik zou zeggen probeer het tussen de 18 en 23 te houden.
Maar met een goede verwarming moet je de bak prima rond de 22 graden kunnen houden denk ik.
Niks mis met de verwarming hoor, die is nieuw. Alleen hij slaat niet aan omdat de temperatuur op 25 blijft haha.


Ik heb begrepen dat de ideale temp voor CR 22/23 graden is.
Ik ga iniedergeval uittesten hoe het verloopt zonder. 🙂
 
is eigenlijk ideaal dat je lamp zoveel warmte af geeft zou wel boven de 20 graden blijven dan kun je denk wel gewoon kweken
3 graden temperatuur verschil over 24 uur geen probleem
oh gelukkig maar.
Even aanzien hoe de bak draaid zonder thermo.
Ja zou wel ideaal zijn als het rond de 22graden blijft zo. 😄
Ik ga nog wel wat drijfplantjes toevoegen dus dat zou dan ook wel invloed hebben,. maar wie weet. dank je 😊
 
Je kunt de heater toch lager instellen..? Heaters wijken wel vaker af (instellen op 22/23 terwijl het dan tot 25 graden opwarmt).
 
Ik zou ze niet warmer houden dan 21-22 graden want des te warmer het water des te minder lang ze leven door een snellere stofwisseling. Ik zou zeggen probeer het tussen de 18 en 23 te houden.
Maar met een goede verwarming moet je de bak prima rond de 22 graden kunnen houden denk ik.
Mijn probleem is dat de temperatuur juist omlaag moet, niet omhoog.
Op dit moment is het 24 graden in mijn bak zonder thermo.
 
Je kunt de heater toch lager instellen..? Heaters wijken wel vaker af (instellen op 22/23 terwijl het dan tot 25 graden opwarmt).
De heater slaat niet aan als de temperatuur al boven wenselijk is, lijkt mij?
Iniedergeval ik heb het niet aan zien springen.
 
Mijn plan voor nu is iniedergeval wat drijfplantjes toe te voegen, kijken wat voorn invloed dat heeft ivm de verlichting.
En dan aanzien hoe de bak draait zonder heater.
 
De heater slaat niet aan als de temperatuur al boven wenselijk is, lijkt mij?
Iniedergeval ik heb het niet aan zien springen.
Dat klopt. Maar een heater heeft een sensor/thermostaat waarmee hij de temperatuur meet. Dit kan afwijken, dat heb ik al meerdere keren gehad.

Bijvoorbeeld: een heater die ik instelde op 23. Dat ding verwarmde dan (altijd) tot 25 graden. Dus de heater ingesteld op 21, daarmee verwarmde de heater tot 23 graden 🙂 Die heater had een afwijking van 2 graden, maar verder werkte het ding prima. De afwijking bleef ook standaard 2 graden.
 
Dat heb ik ook met diverse verwarmingen en dan moet je hem wat lager instellen zodat hij de gewenste temp bereikt.
 
Mijn probleem is dat de temperatuur juist omlaag moet, niet omhoog.
Op dit moment is het 24 graden in mijn bak zonder thermo.
Hoe warm is de omgeving dan? Of staat het aquarium naast/voor een verwarming. 24 graden zonder thermo vind ik vrij hoog in deze tijd tenzij de omgeving al 22 a 23 graden is
 
Hoe warm is de omgeving dan? Of staat het aquarium naast/voor een verwarming. 24 graden zonder thermo vind ik vrij hoog in deze tijd tenzij de omgeving al 22 a 23 graden is
Overdag is het 20 graden in huis.
Rond deze tijdstip zet ik de thermo op 21 graden. S'nachts op 19 graden.
Vanochtend was de aquarium 22 graden, (dus 2 graden omlaag gegaan), en daar is het de hele dag op blijven staan.

Nee mijn aquarium staat niet in de buurt van een verwarmingselement.
 
Dat klopt. Maar een heater heeft een sensor/thermostaat waarmee hij de temperatuur meet. Dit kan afwijken, dat heb ik al meerdere keren gehad.

Bijvoorbeeld: een heater die ik instelde op 23. Dat ding verwarmde dan (altijd) tot 25 graden. Dus de heater ingesteld op 21, daarmee verwarmde de heater tot 23 graden 🙂 Die heater had een afwijking van 2 graden, maar verder werkte het ding prima. De afwijking bleef ook standaard 2 graden.
Dit is wel een splinternieuwe, maar dat wist ik niet. Bedankt voor de tip. 🙂
Ik kan de thermo er natuurlijk gewoon weer inhangen en kijken hoe dat uitpakt.
Al vind ik dat die het nu zonder thermo nog steeds goed draaid.
(Al snap ik niet waarom haha).
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan