Wat is er nieuw

Garnalenbakje met gemixte kleuren

Xarvios

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2014
Ik heb een superfish 50 (45 liter) bakje gehaald dat een garnalenbakje dient te worden. Ik was van plan hier zoveel mogelijk verschillende kleuren neocaridina garnalen in te doen. Wat ik veel lees is dat iedereen dit afraad omdat je dan in het nageslacht alweer snel terugvalt in de wildkleur (grijs). Maar ik zie hier maar weinig bewijs van. Integendeel, zelfs. Ik heb een paar kweekverslagen kunnen lezen die vermelden dat zowieso in de f1 nog wel veel kleur aanwezig was, en dat ook erg interessante kleur combinaties konden ontstaan (naast uiteraard ook wel veel grijzen), ook in latere generaties. Maar een duidelijk kweekverslag, waarin vermeld is wat de start populatie is, de f1, f2 etc qua kleuren is, mis ik.

Nu vind ik dat zelf wel een leuk experiment. Dus mijn superfish gaat een regenboog garnalenbakje worden, met alle kleuren die ik maar ik kan vinden hier in de buurt. Ik zou dan, eventueel bij belangstelling hier, verslag kunnen doen hoe de eerste jonkies eruit zien. Ik ben van plan om de grijze garnalen eruit te halen. Die kunnen in mijn gezelschapsaquarium van 1 meter hun leven uitzitten. Uiteraard moet het bakje nog wel even goed indraaien enzo, dus het is een project voor de lange termijn.

Maar nu, mijn vraag. Is er hier iemand die ervaring heeft met het mixen van kleuren? En zo ja, welke kleuren geven dan de meeste kans op interessante combinaties? Dan kan ik me daar op richten.

Heb sinds kort een groene rondhobbelen! Spontaan ontstaan uit wild met blauw. Dat is dan wel weer leuk! Maar wild krijgt gauw de bovenhand en continu wild eruit halen is echt een lastig karwijtje want die beesten zijn snel en verstoppen zich als de beste. Maar vooral doen waar je zin in hebt, staat vast erg leuk een regenboogbak. Ik zal je volgen!

Ik heb er geen ervaring mee maar verneem graag je resultaten.

Ik heb hier in 6 bakken de neocaredina's zitten die ooit begonnen met rood en blauw, langzaam mixte dat en wemmen er allerlei kleurtjes maar grotendeels is wel wildkleur

Zelf vindt ik altijd dat het jammer is als ze kruisen en je er veel wildvang uit gaat krijgen maar goed we zijn niet allemaal gelijk 😉

Het is ook de manier om een nieuw kleur te krijgen.
maar die toevalstreffer moet je dan wel doorkweken en steeds selecteren.

als er van alles door de bak zwemt en je haalt alleen het grijs er uit wordt het na verloop van tijd steeds minder

Het is heel lastig en je moet bijna weten wat voor genen er in de garnaal zitten.
Maar bij Neocaridina eindigt het 9 van de 10 keer in een keurloze, bruine of grijze garnaal.

uitselecteren is een optie maar dan moet je niet 4 kleuren samen zetten maar met 2 beginnen.
Dan praat je over jaren uitselecteren en het nageslacht elke keer in een ander nieuw aquarium zetten.
Dat is met 1 bakje niet te doen.

Hier een yellow king kong met een blue dream.
Caridina x neocaridina.

Het kan natuurlijk eerder uit de eerdere genen komen maar ik heb nog heel weinig ykk's maar wel veel blue dream dus denk dat er een kruis uitgekomen is of er is is een citroengarnaal ergens tussen gekropen.

Heb zelf van mijn blue dreams al bruine gezien groene en wildkleur maar deze is het meest vreemd.

Bijlagen

• 20201219_160755.jpg
    20201219_160755.jpg
    148.7 KB · Weergaven: 174
Euh, neo en non neo kunnen toch niet kruizen? Het is een hele andere familie. Alsof wij gaan feesten met gorilla’s en er kale aapmensen uit voortkomen 🤣
Tenzij jij de eerste bent bij wie het wel gelukt is! Dat van die garnalen dan hé, niet dat gorillaverhaal

Hier een yellow king kong met een blue dream.
Caridina x neocaridina.

Het kan natuurlijk eerder uit de eerdere genen komen maar ik heb nog heel weinig ykk's maar wel veel blue dream dus denk dat er een kruis uitgekomen is of er is is een citroengarnaal ergens tussen gekropen.

Heb zelf van mijn blue dreams al bruine gezien groene en wildkleur maar deze is het meest vreemd.
ziet er mooie uit hebben echt een beteren foto nodig ik meende dat het wel kon dat kruisen

Euh, neo en non neo kunnen toch niet kruizen? Het is een hele andere familie. Alsof wij gaan feesten met gorilla’s en er kale aapmensen uit voortkomen 🤣
Tenzij jij de eerste bent bij wie het wel gelukt is! Dat van die garnalen dan hé, niet dat gorillaverhaal
Klopt die kruizen niet hoor.

Blijft wel dat het een prachtige kleurstelling is natuurlijk! Wie weet een albino vorm oid?

ziet er mooie uit hebben echt een beteren foto nodig ik meende dat het wel kon dat kruisen
Helaas kom ik een enkele garnaal niet zo makkelijk tegen in mijn bak. Heb het een half uurtje gegeven maar heb hem nog niet gezien.

Korte update: de garnalen zijn in december gekocht. Het ging om 22 stuks, waarvan een aantal blauw, rood, tijger, oranje, rode rili, blauwe rili en zwarte rili. Gisteren heb ik daar nog 10 citroen garnalen bij gedaan. Het is een leuk gezicht zo, al die kleurtjes. Ik ben nog altijd op zoek naar meer kleuren, maar dat gaat wel even duren (aanbod is niet hoog hier van hobbykwekers en in de winkel zijn de diertjes niet te betalen). Ik zie de eerste vrouwtjes met eitjes rondlopen (zowieso een rood vrouwtje, een tijger vrouwtje en een blauw vrouwtje), dus hopelijk snel jonkies.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2020-12-26 at 14.08.34.jpeg
    WhatsApp Image 2020-12-26 at 14.08.34.jpeg
    143.8 KB · Weergaven: 156
Lijkt wel iets van een Bijtje in te zitten met dat rode in de staart.

das in iedergeval geen neocardina maar echt cardina iets was van de week ook effe de weg kwijt met een garnaal bleek en steeltje voor op zijn neus te zitten waar ik uit op kan maken dat het cardina was

Hoe kun je dat het beste dan zien Patton want dat vindt ik erg lastig.

Ja ok dat klopt maar ik hoor weleens dat er verschil in de bouw zit en ik dacht dat je je daar op had gebasseert.

Ja ik weet ook niet hoe je dat verschil goed kan zien en heb weleens iets gelezen over de bouw van het schild maar weet het fijne er ook niet echt van patton.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan