Wat is er nieuw

Garnalenbakje: tips?

Barbarossa

Active member
Lid geworden
6 mei 2013
Leeftijd
40
Hallo!
Inmiddels ben ik een redelijk ervaren aquariaan, al hou ik het allemaal heel simpel. Heb nu een lekker ingedraaid 70 liter bakkie staan in de woonkamer, met neon tetra's, corydoras hastatus, en wat slakken erin. En hout, en veel planten. Dat laatste doet er een beetje toe voor m'n vraag, want ik ben dus gek op planten.

En ik ben gek op garnalen. Heb ze eerder gehouden (gewone neocaridina). Ging top, maar bij een verhuizing weggegeven.

Goed, laat me eindelijk tot m'n punt komen... ☺️
Concreet: voor in de slaapkamer wil ik een bakje aanschaffen.
- Bodemoppervlak niet meer dan 35x35 cm. Dus dat zal neerkomen op ongeveer 30 liter, lijkt me.
- Bedoeld voor neocaridina garnalen. Heel misschien een piepklein visje (chili rasboras lijkt me bijvoorbeeld tof), maar dat is niet de insteek. En waarschijnlijk verhuis ik nog eens een Helena slak naar dit bakje.
- Filter moet heel stil zijn (want dus slaapkamer).
- En ik pleur het dus graag helemaal vol met planten 😁. Maar geen co2. Gaat tot nu toe ook bijna altijd goed. Ook wat dit betreft: ik hou het bij de 'makkelijkere' planten.

Het mag een standaardsetje zijn. Graag zelfs, want lekker makkelijk 🙂. Maar tjongejonge, wat is er dan veel keuze! Dus ik verzuip daar nu een beetje in. Hebben jullie goede - of juist slechte - ervaringen met dit soort kleinere standaard-aquaria? Of: waar moet ik vooral op letten?

Bv vuurgarnalen zijn zeer weinig behoevend die heb ik al in veel verschillende omstandigheden gehad nu ze kunnen bij 15 graden maar niet graag bij 30.
Zou jij het voorelkaar krijgen met veel planten en een beetje licht dan hoef je geen pompfilter, dat krijgen ze niet vuil hoogstens voor de jeu als in een golfbad,
Verwarming vind ik niet uitmaken zozeer dat scheelt je nog een stekker😀
Een stil pompje daar moet jezelf over oordelen wanneer het bij je bed is, sommige kunnen ertegen en andere niet.

Laatst bewerkt:
Als je planten bij 15C gaat houden, moet je wel even goed kijken of de soorten die je uitzoekt, dat wel een goed idee vinden en dus eventueel naar meer inheemse soorten gaan.

Javavaren javamos hoornblad cryptos ook vaak waterpest vijverkroos 17339166684881108013176.jpgdit hier is nu 17c met een zwaardplant oa dus het luistert ook weer niet zo heel nauw.
Zou het 13 a 14 worden ,,tijdelijk,, dan gaat er nog niets aan ten onder, sommigen kunnen dat prima aan in de zomer zit je vanzelf weer op 20c of meer.
Met een open bak waar planten uitgroeien zou ik geschikt vinden😎

Laatst bewerkt:
Bv vuurgarnalen zijn zeer weinig behoevend die heb ik al in veel verschillende omstandigheden gehad nu ze kunnen bij 15 graden maar niet graag bij 30.
Zou jij het voorelkaar krijgen met veel planten en een beetje licht dan hoef je geen pompfilter, dat krijgen ze niet vuil hoogstens voor de jeu als in een golfbad,
Verwarming vind ik niet uitmaken zozeer dat scheelt je nog een stekker😀
Een stil pompje daar moet jezelf over oordelen wanneer het bij je bed is, sommige kunnen ertegen en andere niet.
O ja? Ik dacht dat vuurgarnalen wel verwarming nodig hebben?
Maar wil het sowieso wel met thermostaat, aangezien de temperatuur in die kamer nogal kan wisselen.
Idee van zonder pomp vind ik een interessante! Moet met genoeg planten misschien wel kunnen idd. Stof tot nadenken...

Hier neo caridina zonder verwarming, gewoon huiskamer temp. gaat prima zoalang de temp niet te koud wordt kan het best ook in de slaapkamer.
Een dubbel Bob sponsfiltertje is geruisloos en kan ook prima.

Kijk eens op marktplaats. Daar zie je weleens Aquarium Super Fish QUBIQ 30 L. Of andere cubische bakjes. Voor een paar tientjes.

Het is de SuperFish QubiQ 30 pro geworden. Met nu alleen dingen erin die ik al had. Het hout, dat ik al had en vaker in een bak heb gehad, en al leuk had neergezet zonder water, heeft blijkbaar weer drijfvermogen 😅. Ook wel logisch, die dingen hebben een paar jaar geen water gevoeld. Dus dat maar even tijd geven nu.
20241219_125411.jpg

Je zou het nog kunnen vastmaken aan je steen als het nog erg lang duurt.....
Wat voor soort filtertje zit er op ?

Je zou het nog kunnen vastmaken aan je steen als het nog erg lang duurt.....
Wat voor soort filtertje zit er op ?
Mwa, ik laat het gewoon even. Wil ook een beetje flexibel blijven, qua inrichting. En allerbelangrijkste les die ik geleerd heb in jaren aanklooien: geduld. Moeilijk, maar intussen wel beter in geworden 😅.

Filter ga ik denk ik morgen aanpassen. Wat spul erin uit de andere bak (spons, keramiek), om het bacterie-wijs een beetje op gang te brengen. Nu is het een nogal luchtig sponsje en kool (het spul wat bijgeleverd was dus), en dat laatste vind ik een beetje onzin.

O, en de boel is hartstikke stil! Daar ging het om, dus tevreden nu.

• Leuk
Waarderingen: Lex
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan