Wat is er nieuw

Garnalensterfte na nieuwe planten

Y

Yannick123

Guest
Ik heb afgelopen vrijdag wat nieuwe plantjes opgehaald bij mn lfs voor mn crystal red bak. Nu heb ik overal gelezen dat ze bepaalde plantjes behandelen met anti wormenmiddelen en etc, maar de hygrophila difformis stond al zo lang in die bak dat ie al helemaal submers is gegroeid, incl wortels en etc. Het zou kunnen dat het Belgisch groen de oorzaak is, maar ik las ook overal dat je dan met een paar uur je hele bak kwijt bent, terwijl ik gisteren (1 dag later) 1 dode garnaal eruit heb gehaald en vandaag weer eentje. De rest lijkt ietsje actiever dan normaal maar dit zou ook kunnen komen door de herinrichting van de bak. Voor de zekerheid wat waterbereider toegevoegd en vanmiddag nog 20-30% van het water verversen. De garnalen eten verder nog actief. Moet ik me zorgen maken?
 
Lastig te zeggen en soms behandelen ze de planten met slakkengif maar dan zou je denk ik inderdaad meer uitval verwachten. Ik heb ook garnalen en soms gaat het tijden goed en soms zie je om de dag een dode liggen. Het blijven vreemde snuiters die garnalen.
 
Als je er planten met gif (anti-slakkenmiddel) in zou hebben gezet zou je nu hoogstwaarschijnlijk je hele groep al kwijt zijn, dus denk niet dat je planten de oorzaak zijn.
 
Als je er planten met gif (anti-slakkenmiddel) in zou hebben gezet zou je nu hoogstwaarschijnlijk je hele groep al kwijt zijn, dus denk niet dat je planten de oorzaak zijn.
Goed om te horen! Begon me al zorgen te maken, het planten van die dingen was namelijk nogal een rotkarweitje, met veel pijn en moeite de hygrophila achter mn hout gekregen, heb geen zin om ze dr nu weer uit te halen..
 
Lastig te zeggen en soms behandelen ze de planten met slakkengif maar dan zou je denk ik inderdaad meer uitval verwachten. Ik heb ook garnalen en soms gaat het tijden goed en soms zie je om de dag een dode liggen. Het blijven vreemde snuiters die garnalen.
Het zijn inderdaad vreemde snuiters, heb nog een paar Pinokkio’s dr bij zitten, en die zijn al helemaal vreemd. Wel heel leuke beestjes. Hopen dat ze het weer goed gaan doen!
 
Update, vanmorgen weer 1 dode gevonden, begin me wel zorgen te maken.. iemand suggesties wat ik zou kunnen doen?
Waterwaardes zijn als volgt:
Nitraat: 10mg/L
Nitriet: 0mg/L
GH: 7°d
KH: 8°d
Ph: 6.5
Chloor: 0mg/L
CO2: 15mg/L
Temperatuur: 23°C
Ik heb er samen met de planten ook een visje bijgestaan, 1 galaxy rasbora (lfs had er maar 1 ga vanavond ergens wat meer ophalen) kan dit een rol gespeeld hebben? Ze hebben al eerder met een groepje ember tetras gezeten, maar die zag ik nooit en zijn uiteindelijk van 10 naar 5 gegaan door stip, en zitten in een andere bak.
 
Oja: en je teststrips in de kliko mikken en gedegen druppeltestkit aanschaffen want druppeltests wijken meer dan 50% af (zo was er van de week een forumlid die zijn testrip aangaf dat er chloor in het water zit, terwijl dat bij wet al jaren verboden is om aan het water toe te voegen)
 
Oja: en je teststrips in de kliko mikken en gedegen druppeltestkit aanschaffen want druppeltests wijken meer dan 50% af (zo was er van de week een forumlid die zijn testrip aangaf dat er chloor in het water zit, terwijl dat bij wet al jaren verboden is om aan het water toe te voegen)
Is dit zo’n groot probleem dan? Best jammer om die strips de deur uit te doen, want ze waren niet goedkoop..
 
Is dit zo’n groot probleem dan? Best jammer om die strips de deur uit te doen, want ze waren niet goedkoop..
Het probleem is dat je netzogoed in een glazen bol kan kijken, dan weet je netzoveel over je waterwaardes als dat je test met een teststrip, zo onbetrouwbaar zijn die strips
 
Het probleem is dat je netzogoed in een glazen bol kan kijken, dan weet je netzoveel over je waterwaardes als dat je test met een teststrip, zo onbetrouwbaar zijn die strips
Balen dit, waarom mogen ze dan überhaupt nog verkocht worden?
 
Balen dit, waarom mogen ze dan überhaupt nog verkocht worden?
Kwestie van vraag en aanbod, er mogen ook viskommen verkocht worden terwijl allang in o.a. Duitseland die dingen verboden zijn omdat het uitermate visonvriendelijk is. En teststrips zijn niet schadelijk dus is er geen wetgeving voor simpel zat
 
Kwestie van vraag en aanbod, er mogen ook viskommen verkocht worden terwijl allang in o.a. Duitseland die dingen verboden zijn omdat het uitermate visonvriendelijk is. En teststrips zijn niet schadelijk dus is er geen wetgeving voor simpel zat
Ze zijn opzich wel schadelijk, als bijvoorbeeld nitriet of iets dergelijks verkeerd wordt aangegeven, maar je kunt er nou eenmaal niet zo veel aan doen.. ga maar overstappen op druppel test kits denk ik.
 
Prima koffer hoor. Ook JBL of Sera zijn goede merken voor druppeltestkoffers.
 
Nog een update
Na het toevoegen van actief kool en de waterverversing een paar dagen geen dode garnalen gehad, maar vandaag weer een dode crystal red en een dode Pinokkio garnaal. Het viel me ook op dat een van de andere Pinokkio garnalen wat wittig/ ondoorzichtig was (zie afbeelding). Kan dit een infectie zijn?
807B47C0-E9C9-40ED-9EA7-242AB30B0533.jpeg
 
Heb je je waterwaarden inmiddels kunnen testen met druppels?
 
Heb je je waterwaarden inmiddels kunnen testen met druppels?
Nee, mijn ouders vinden het pure onzin en zitten niet te wachten op nog meer rommel... zal het dus moeten doen met de strips helaas. Ze vonden het ook veels te duur. (Ik ben pas 16 jaar oud, geen 30 jarige die in de kelder woont)
 
Oh, ik woon ook niet in de kelder hoor.... 😳
Misschien goed om er dan zelf voor te sparen? Want dieren houden kun je nou eenmaal niet half half doen, en aangezien je tegen problemen aanloopt....
 
Oh, ik woon ook niet in de kelder hoor.... 😳
Misschien goed om er dan zelf voor te sparen? Want dieren houden kun je nou eenmaal niet half half doen, en aangezien je tegen problemen aanloopt....
Ja had ik willen doen, maar ik heb al een kast vol aquarium spullen, en ze willen geen extra rotzooi meer...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan