Wat is er nieuw

garnalenvraagjes

homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Hallo allemaal,
ik heb nog een drietal vragen met betrekking op vuurgarnalen:

1. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een bakje met garnalen altijd afgedekt moet worden. Klopt dit? Bij mij is een strook van 3 cm open.

2. Wat zijn belangrijke waterwaarden die ik in de gaten moet houden?

3. Tijdens het indraaien gaat het er toch vooral om dat de goede bacteri�n zich vermenigvuldigen, en niet zozeer om de waterwaarden?

Alvast bedankt maar weer.

Als de waarden niet goed zijn dan kunnen ze springen ja, maar anders valt dit in de regel mee.
Je moet goed de nitriet (no2) in de gaten houden en ook waarden als de no3 en po4. Deze moeten niet te hoog worden en de gh moet minimaal rond de 5 zitten. Nitriet moet echt 0 zijn hoor.
Bij het indraaien zijn de waarden iets minder van belang zolang er geen beestjes inzitten. Maar ja zodra dat moment daar is zullen de waarden toch goed moeten zijn.

Gelukkig kunnen vuurgarnalen wel wat hebben hoor.

Ik heb mijn garnalen in een open bak, nog nooit problemen mee gehad. De katten drinken er wel eens uit en zelfs dat gaat prima.

Het klopt wat je zegt met goede bacteri�n. Afval van planten, vissen en garnalen zorgt voor ammoniak. Er zijn bacteri�n die dat omzetten in nitriet. Vervolgens zijn er bacteri�n die dat omzetten in nitraat. Van deze drie stoffen is nitraat de minst giftige, dus dat is prima. Drijfplanten filteren nitraat uit het water en verder doen wij dat zelf door te verschonen met leidingwater. Dit hele proces heet ook wel de stikstofcyclus. Dit is een eenvoudig plaatje er over.

kringloop.gif

Voordat je dieren in een nieuw aquarium zet is het belangrijk dat deze cyclus goed op gang is gekomen. Belangrijke waterwaarden zijn dus deze drie, waarbij nitraat een teken is dat bacteri�n bezig zijn met de boel omzetten. Zodra je wel nitraat meet en geen nitriet meer, zit je op de goede weg.

De 'goede' bacteri�n leven in de bodem en in het filtermateriaal. Denk dus niet dat 'lekker schoonmaken' van je aquarium betekent dat je het filter helemaal moet schoonspoelen of het grind zou moeten wassen. Mensen die van vroeger een vissenkom zijn gewend denken dat nog wel eens.

Vuurgarnalen zijn hartstikke leuk, succes ermee!

Topuitleg, nu heb ik het hele verhaal compleet, bedankt!

bedankt, zeer nuttige informatie!
Ik heb nu alleen wat nitraat 10-20
Ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen, dit is de eerste keer dat ik een bak indraai...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan