Wat is er nieuw

Garra Flavatra (Garra Panda) ziek of gestressed?

Caroga

Active member
Lid geworden
5 april 2021
Hoi allemaal. Ik heb drie Garra Flavatra (garra panda) in mijn bak zitten waarvan 1 afwijkend gedrag vertoond. Zodra ik ga zoeken kom ik op de meest gekke situaties uit dus vraag ik jullie om advies.
Ik heb het vermoeden dat deze vis een bacteriele infectie heeft opgelopen. Graag zou ik dit willen bevestigen met jullie inzichten en ook willen weten hoe ik dit kan aanpakken.
Mocht het iets anders zijn dan hoor ik dit ook graag uiteraard.

Dit is mijn eerste aquarium en dus ook de eerste keer dat ik dit meemaak.

• Wat is je bakmaat ?
    • 60x35x40 (breedte, diepte, hoogte)
  • Hoelang draait de bak ?
    • Sinds April, de vissen zitten er in sinds 24-06-2021
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
    • DatumpH druppelpH stickkHPO4NO2NO3GHTemp. waterVoeding Algea WaferPKzCO2
      08-07-202187,4280,50,054324halve wafer6,26758,849
      11-07-20217,57,280,50,0255324,86,261514,484
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    • Wekelijks op zaterdag/zondag
    • 14 ~ 18 Liter
      • 50% osmosewater, 50% kraanwater
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
    • Hierboven vermeld
  • Wat zijn de medebewoners ?
    • Slakken
    • Slaketende slakken
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
    • CO2 toevoeging aangesloten,
    • Meer Fosfo toegevoegd (dagelijks i.p.v. 3 dagelijks)
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
    • Vis zwemt op 1 plek in cirkels tegen het glas op en neer
    • Vis lijkt een donker blauw oog te hebben gekregen, deze wijkt af van hoe zijn andere oog eruit ziet. Het is lastig om dit vast te stellen aangezien de ogen van deze visjes al donker zijn...
      • Andere vissen hebben dit gedrag niet en hebben geen opvallende afwijking zichtbaar aan hun oog
    • Vis eet wel, zwemt ook nog wel eens achter zijn tankmaatjes,
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
    • Niks
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
    • Sinds 24-06-2021
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
    • Alle vissen zijn er in dezelfde tijd ingegaan.
  • Heb je een foto van de symptomen?
    • Zie hieronder
Video met gedrag

Foto's van het oog
IMG_0224.JPEG

Foto van een andere vis om het oog te vergelijken
IMG_0227.JPEG

Bij voorbaat wil ik iedereen al bedanken voor hun hulp en/of advies.

Nog een foto, maar dan van internet gehaald, om de ogen te vergelijken.
1626083261798.png

Over het oog kan ik niks zinnigs zeggen maar op de video zie ik een zwaar gestresste vis die stereotype gedrag vertoont, ik denk eigenlijk dat ze verkeerd zitten in je bak wegens gebrek aan stroming, daarnaast moet je NO2 absoluut 0 zijn en kan dat mede een stressfactor zijn.
Meer info over je soortje: https://www.aquainfo.nl/artikel/garra-flavatra-panda-garra/

Als ik het zo zie dan denk ik ook aan stress en wellicht heeft de nitriet ermee te maken. Eigenlijk moet je pas vissen in de bak doen als die 0 is maar goed daar heb je nu niks aan. Ik zou omdat je nog no2 meet een flinke verversing doen en dit goed monitoren.

Het lijkt inderdaad wel stereotyp gedrag. Verder ziet hij er uiterlijk eigenlijk wel goed uit..? Dat hij zo actief is en nog mee-eet, en interactie heeft met de andere garra's, is een goed teken.

Een gebrek aan stroming an sich zal hier niet de oorzaak van zijn binnen een maand tijd. In de natuur kunnen ze in de droge tijd maanden in zulke omstandigheden zitten.

Moeilijk te zeggen wat je eraan kunt doen. Dit zie je niet zo vaak. In elk geval het water fris houden. Al is die nitriet (als de meetwaarden kloppen) ook weer niet verschrikkelijk hoog. Vraag me af hoe je dat specifieke resultaat gekregen hebt want zo ver achter de komma gaat mijn test niet. ^^

Over het oog kan ik niks zinnigs zeggen maar op de video zie ik een zwaar gestresste vis die stereotype gedrag vertoont, ik denk eigenlijk dat ze verkeerd zitten in je bak wegens gebrek aan stroming, daarnaast moet je NO2 absoluut 0 zijn en kan dat mede een stressfactor zijn.
Meer info over je soortje: https://www.aquainfo.nl/artikel/garra-flavatra-panda-garra/
Vandaag ververs ik het water (nu mee bezig) dus zal het nitriet weer lekker zakken. Overigens merk ik dit gedrag sinds de vorige waterwissel, iets meer dan een week geleden...
Stroming is aanwezig, ik zie de andere garra's met regelmaat in de stroming spelen. Ik heb na de vorige waterwissel echter wel de stroming aangepast qua richting vanwege dat ik CO2 ben gaan toevoegen. Ik zal kijken of ik deze weer kan bijsturen, wellicht helpt dit.
Wat overigens ook in mij opkomt is dat de andere 2 garra's nergens last van lijken te hebben.

Als ik het zo zie dan denk ik ook aan stress en wellicht heeft de nitriet ermee te maken. Eigenlijk moet je pas vissen in de bak doen als die 0 is maar goed daar heb je nu niks aan. Ik zou omdat je nog no2 meet een flinke verversing doen en dit goed monitoren.
Ik ben nu bezig met een verversing van 14+4 liter (14 liter verschonen en 4 liter extra toevoegen).
Ben benieuwd of dit rust zal brengen.

Het lijkt inderdaad wel stereotype gedrag. Verder ziet hij er uiterlijk eigenlijk wel goed uit..? Dat hij zo actief is en nog mee-eet, en interactie heeft met de andere garra's, is een goed teken.

Een gebrek aan stroming an sich zal hier niet de oorzaak van zijn binnen een maand tijd. In de natuur kunnen ze in de droge tijd maanden in zulke omstandigheden zitten.

Moeilijk te zeggen wat je eraan kunt doen. Dit zie je niet zo vaak. In elk geval het water fris houden. Al is die nitriet (als de meetwaarden kloppen) ook weer niet verschrikkelijk hoog. Vraag me af hoe je dat specifieke resultaat gekregen hebt want zo ver achter de komma gaat mijn test niet
Dat idee had ik dus ook, maar zijn oog valt erg op ten opzichte van zijn andere oog. Ik kan deze echter niet op de foto krijgen helaas. Ik zal zien wat er gebeurd na de waterwissel.

Ik meet middels een testkit van jbl, hierin heb ik de volgende referentiekaart:

1626087943726.png

Daar zie, een beetje onscherp helaas, dat het 2de vakje 0,025 is.

Aangezien de andere vissen geen stress vertonen ben ik erg benieuwd wat de waterwissel zal betekenen. Ik hou dit topic up-to-date.

Update: ik heb 20 minuten geleden 1 van de 2 lampen uitgezet zodat ik deze kan weghalen om het water te verversen. De CO2 toevoeging gaat dan ook automagisch uit. De Garra in kwestie besloot kort hierna om lekker te gaan rondzwemmen. Ook een beetje te "spelen" met een andere garra. Hij heeft reeds 20 minuten lang niet meer het gedrag vertoond waardoor ik deze topic gestart ben.

Ik ga nu uitzoeken of de hoeveelheid licht effect heeft op de Garra... Water vervesen stel uit nog even enkele uren uit om te kijken of er terugval in het gedrag is (heb het licht weer aangezet).

Ik ben benieuwd Caroga. Op dat moment had je nog niet ververst?

Een teveel aan licht kan absoluut een stressfactor zijn, drijfplanten helpen hier ook bij

Ik ben benieuwd Caroga. Op dat moment had je nog niet ververst?
Nee ik wilde net gaan beginnen eigenlijk. Ik stel het even een uur uit om te observeren wat er nu gebeurd. De Garra is momenteel de bak weer aan het verkennen en valt soms terug in zijn stressroutine. Maar dat breekt dan na 2 a 3 cirkels weer en dan vertrekt hij weer de bak in.

Een teveel aan licht kan absoluut een stressfactor zijn, drijfplanten helpen hier ook bij
Ik zal wat meer spelen met het licht, in principe kan ik deze lamp ook volledig uitschakelen middels wat schema aanpassingen.

Heb net ook meer kans gehad om de vis te bestuderen en het oog leek op een afstand anders dan het andere oog maar dit blijkt toch normaal te zijn. De vis ziet er fysiek niet anders uit dan de rest. Dit stemt mij in ieder geval gerust.

Nieuwe update: zojuist het water ververst, uiteindelijk is het de volgende verdeling geworden (wilde het waterniveau omhoog halen):
Literswaarvan osmosewaarvan kraanwaterpercentage kraanwaterpercentage osmosewater
21,5912,558,14%41,86%

Qua verdeling is dit net zoals altijd dus in principe zou hier geen last van ondervonden moeten worden.

Nu zijn de 2 andere Garra's gestressed en is het "probleemvisje" nu lekker een alg wafer aan het knabbelen.. Ik blijf het observeren voor zover mogelijk. Straks gaat het licht weer uit en dan zal het morgen weer verder kijken worden.

Ik ben in ieder geval blij dat meerdere mensen hier in ieder geval denken dat het "simpel" stress is en geen ziekte of besmetting.
Hartelijk dank voor jullie input zo ver!

@Nicolientje-W nee ik snap dat stress zeker heel wat teweeg kan brengen. Voor mijn gevoel ben ik er wel blij mee want dit is iets waar ik wat aan kan doen. Ziektes ook wel, maar heb ik geen ervaring mee en ben ik bang dat ik het verkeerd doe. Dus vandaar mijn opluchting.

Update:
Vandaag het oude programma nog gestart, wat betekent dat er 2 lampen aan staan. De vis in kwestie zat al snel weer in het gedrag waarvoor ik de topic gestart ben.
Ik heb 1 van de 2 lampen uitgezet en ging even koffie pakken. Bij terugkomst geen paniekerige vis meer, maar lekker aan het rondzwemmen.

Helaas heeft dit slechts een uur aangehouden en is de vis alsnog teruggevallen in zijn paniekstand. Echter houdt hij het niet vol, en zwemt hij nu ook vaker door de bak heen. Ik kan er nog geen knoop aan vastmaken op dit moment...
Het blijft mij verbazen dat de andere vissen dit niet doen, of nakopieren.

Visje met rare kuren dus als hij zn gedrag met minder licht na enige tijd weer verandert.

Hoi allemaal! Wederom een update van mij.
Vandaag was de vis in kwestie weer flink cirkeltjes aan het zwemmen. Ik heb nu 2 uur geleden een halve algae waver in het water gestopt waarvan hij flink heeft gegeten. Alle drie de visjes zitten nu in een bijna comateuze toestand te ontspannen op verschillende plekken in de tank. Uiteraard ook nog wel eens een beetje happen hier en daar. Maar geen gestressed gedrag meer.

Dit doet mij denken dat de voeding niet in orde is. Ik kan ook niet helemaal lekker terugvinden wat een aan te raden voedingspatroon is voor de garra. Ik lees dagelijks tot enkele keren per week.
Nu doe ik eens per drie dagen, wellicht moet ik dit dan dagelijks doen of om de dag?
De voeding is mini algae wafers, hoeveelheid is 1 halve wafer opgebroken in 3 kleine stukjes.
Heb ook een komkommer gekocht waarvan ik een schuifje in het water wilde leggen voor 1 dag. Aangezien het drie vissen zijn en 3 helena slakken denk ik dat dit voldoende zou moeten zijn.

Heb je veel algen in je bak groeien? Anders kun je ze ook gewoon elke dag wat geven. 🙂
Hier krijgen ze hetzelfde als de andere vissen, wat de meeste dagen granulaat inhoudt, en soms garnaal of repashy. Af en toe een stukje groenvoer, maar daar zit weinig voeding in.

Heb je veel algen in je bak groeien? Anders kun je ze ook gewoon elke dag wat geven. 🙂
Hier krijgen ze hetzelfde als de andere vissen, wat de meeste dagen granulaat inhoudt, en soms garnaal of repashy. Af en toe een stukje groenvoer, maar daar zit weinig voeding in.
Hi Gino, bedankt voor je hulp! 👍
Ik heb weinig algen in de bak. Ben ook een beginner ik groei ook niet graag een alg want ben bang dat dit met mijn onervarenheid verkeerd gaat.
Ik laat bij de randen van het aquarium vaak wel het bruine alg op het raam zitten. Heb op sommige plekken wat gruizige baardalg maar daar komen ze niet aan.

Maar ik zal vanaf vandaag dagelijks voeren en in de gaten houden of ze het ook allemaal opeten of niet.

Ben benieuwd of dat het gedrag van je panda verandert. Het zijn maar mysterieuze dieren soms.

Hier groeit (gelukkig 😉 ) ook weinig aan alg. Ze moeten het dan vooral hebben van wat er in de bak wordt gegooid.

Ben benieuwd of dat het gedrag van je panda verandert. Het zijn maar mysterieuze dieren soms.

Hier groeit (gelukkig 😉 ) ook weinig aan alg. Ze moeten het dan vooral hebben van wat er in de bak wordt gegooid.
Tot nu toe in ieder geval relaxte en gelukkige panda's! Het is zo'n plezier om naar ze te kijken.
Ik zal in ieder geval nu dagelijks een halve wafer erin gooien en kijken wat er gebeurd.
Komkommer is grotendeels water en daar hebben ze als voeding erg weinig aan.
Oke, dus alsnog een wafer erbij leggen is geen overbodige luxe dus? Ik dacht dat het geven van een komkommer een lekkernijtje was voor ze, heeft het uberhaupt nog wel zin om dit te doen als het weinig voeding levert?

Update: ik heb 20 minuten geleden 1 van de 2 lampen uitgezet zodat ik deze kan weghalen om het water te verversen. De CO2 toevoeging gaat dan ook automagisch uit. De Garra in kwestie besloot kort hierna om lekker te gaan rondzwemmen.

Geen verstand van CO2 maar kan dit geen oorzaak zijn.

Tot nu toe in ieder geval relaxte en gelukkige panda's! Het is zo'n plezier om naar ze te kijken.
Ik zal in ieder geval nu dagelijks een halve wafer erin gooien en kijken wat er gebeurd.

Oke, dus alsnog een wafer erbij leggen is geen overbodige luxe dus? Ik dacht dat het geven van een komkommer een lekkernijtje was voor ze, heeft het uberhaupt nog wel zin om dit te doen als het weinig voeding levert?
Komkommer bevat 98% water dus voedt totaal niet maar vult wel dus werkt juist vermagering in de hand

Update: ik heb 20 minuten geleden 1 van de 2 lampen uitgezet zodat ik deze kan weghalen om het water te verversen. De CO2 toevoeging gaat dan ook automagisch uit. De Garra in kwestie besloot kort hierna om lekker te gaan rondzwemmen.

Geen verstand van CO2 maar kan dit geen oorzaak zijn.
Hi Michelle!
Dit kan zeker ja, maar dan zal de vis een ander gedrag vertonen. Namelijk naar adem happen aan de oppervlakte van het water.
Ik heb voor de zekerheid ook de andere Garra in de gaten gehouden en die bleven lekker op de bodem relaxen. Dit samen betekent vooralsnog geen teveel aan CO2/gebrek aan zuurstof.

Komkommer bevat 98% water dus voedt totaal niet maar vult wel dus werkt juist vermagering in de hand
Oke. Ik dacht ze hier een pleziertje mee te doen maar het klinkt alleen maar het tegenovergestelde 😅

Ja je kan ze dan beter gekookte brocolli (de stronk is prima daarvoor) of gekookte bloemkool (stronk is prima) of gekookte spruitjes geven, geblancheerde spinazie gaat er ook altijd wel in

Ja je kan ze dan beter gekookte brocolli (de stronk is prima daarvoor) of gekookte bloemkool (stronk is prima) of gekookte spruitjes geven, geblancheerde spinazie gaat er ook altijd wel in
Gekookt? Ik dacht dat doorgekookt niet mag namelijk.

Ik dacht dat het geven van een komkommer een lekkernijtje was voor ze, heeft het uberhaupt nog wel zin om dit te doen als het weinig voeding levert?
Als je kijkt naar hoe goed vissenvoer tegenwoordig is, denk ik niet dat panda garra's die groentes erbij echt nodig hebben. Maar een stukje courgette of zo vinden ze (hier tenminste) prachtig. ^^ Dus als bijvoer lijkt groente me nog steeds prima!

Als je kijkt naar hoe goed vissenvoer tegenwoordig is, denk ik niet dat panda garra's die groentes erbij echt nodig hebben. Maar een stukje courgette of zo vinden ze (hier tenminste) prachtig. ^^ Dus als bijvoer lijkt groente me nog steeds prima!
Het is voor mij inderdaad bedoelt als een lekkernij en niet als hoofdvoer.

Overigens nog een update: ik ben nu dagelijks wezen voeren (heb wel de hoeveelheid terugebracht naar een kwart i.p.v. een halve wafer).
De vis zwemt ruim een week vrolijk door de bak.
M.a.w. ik durf te stellen dat we het probleem gevonden hebben. Hartelijk dank voor jullie hulp hierin!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan