Wat is er nieuw

Gas in de bodem zorgelijk?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Coos
  • Startdatum Startdatum
C

Coos

Guest
Hallo mensen,

Sinds kort zie ik af en toe gasbellen ontsnappen uit de bodem van mijn aquarium. Eigenlijk alleen op de plek waar ik mijn dwergnaaldgraas heb staan. Op deze plek zie ik bij de voorruit ook duidelijk wat belletjes zitten.

Ik maak mijn bodem m.b.v. klok en hevelslang wel 1x in de 6 weken schoon, maar alleen daar waar ik bij kan. O.a. het deel waar het naaldgras staat dus niet.

Vraag is nu: kan dit kwaad?
 
Gas in de bodem? Laat maar niet horen straks gaan ze het boren en krijg je een aardbeving!!

grapje 😛

Dat is denk ik zuurstof. Je kan ook kleine slakjes nemen die gaan zeg maar door je grind en dan woelen ze het om dus ontsnapt het ook.
 
Als het niet stinkt zou ik gewoon uitgaan van zuurstofbellen, kan geen kwaad in dat geval.
 
:thumbs: Gelukkig. Bedankt voor de snelle reacties!

En ik ben bang dat de NAM al vernomen heeft dat er bij ons gas in de bodem zit 😉 😛
 
Normaal is anders,is de bodem ter plekke zwart?
 
Of de bodem moet pas nieuw zijn maar anders klinkt het niet heel best volgens mij.
 
Planten gevel ook zuurstof via de wortels. Als er verder geen problemen zijn zou ik er niets achter zoeken. 🙂
 
Verder geen problemen idd.
Ik ben het ook niet gewend en de bodem is niet pas nieuw, maar ik zie verder geen problemen.

Bodem is niet zwart op die plekken. Op de plekken waar ik wel schoonmaak zie ik er altijd wel een hoop licht tot donker grijs vuil uitkomen...
Kan het kwaad dat ik niet op alle plekken de bodem schoon kan maken?

Als ik echt bellen uit de bodem omhoog zie komen, dan assimileren de ander planten vaak ook vol op, dus dat sluit wel aan bij de gedachte dat het waarschijnlijk zuurstof is...
 
Ik had vroeger ook gas in de bodem maar dat kwam omdat mijn bak geheel uit zand bestond en dat werd niet gelucht. Als het om deze reden zo is dan is dat simpel te verhelpen door in je bak een vis te stoppen die de grond omwroet.
 
Kreeg je er ook problemen bij? Zwarte plekke? Stank?
Ik gebruik fijn filterzand.

Slakjes (torenslakjes?) lijkt me dan een beter idee...

Ik houd het wel in de gaten...
 
Coos zei:
Kreeg je er ook problemen bij? Zwarte plekke? Stank?
Ik gebruik fijn filterzand.

Slakjes (torenslakjes?) lijkt me dan een beter idee...

Ik houd het wel in de gaten...
Ja ik had veel zwarte plekken onder het zand.
 
AquaCafe
Help Users
      Thijs.ariens: ga wat proberen met voer 🙁
      Terug
      Bovenaan