Gastromyzon Cheni/Marble ervaring?


Y

ypoc

Guest
Ik ga binnenkort een nieuwe hillstream opstarten.

Maar ik vroeg me af wie hier ervaring heeft met Cheni's.

Goede en slechte, of andere opmerkingen.

Alvast bedankt!
 
Ik heb goede maar ook trieste ervaringen.

Ik heb de Gastromyzen nu meer dan 1 jaar.

In het begin had ik ook een waterval ontworpen waar water uit de filter vandaan kwam.

Dit was geen goede oplossing want binnen 24 uur waren 2 visjes op de waterval gesprongen en ja daarna is er geen water meer.

Dus snel mijn ontworpen waterval verwijdert.

Inmiddels hebben ze 2 X eieren gelegd maar omdat ik ook andere vissen had zijn de eieren opgegeten.

Het zijn leuke vissen die veelvuldig aktief zijn.

Ik heb in mijn aquarium van 90 cm een stromingspomp op de bodem geplaatst met daarin een luchtslang waardoor er lucht door het hele aquarium stroomde.

Dit is erg belangrijk voor ze.

Techniek heb ik afgekeken van hun "natural habitat" via YouTube.

De temperatuur is overdag 24 graden, 's nacht lager.

Bij temperatuur lager dan 20 graden zwemmen ze niet zoveel meer.

Links waar de instroom van het filter is (JBL 1501) is ook de stromingspomp te vinden.

De stromingspomp heb ik overdekt met stenen.

Het enige nadeel van een luchtslang in de stromingspomp is het geluid.

Maar daar wen je wel aan.

Het zijn echte leuke vissen en je zal veel plezier aan ze beleven.
 
Oh je houd ze zo warm?

Zijn er dan mss gastromyzons die lager kunnen?

Omdat ik weer een onverwarmde bak wil, dus kan tot 18 graden zakken in de winter.

Heb mijn sewellias op subtropisch werkt goed.
 
Ik las vaak dat ze van 18-23 graden worden gehouden trouwens
 
cheni en myersi zijn Pseudogastromyzon, geen Gastromyzon. Daar zit toch wel aardig wat verschil in.

Ik weet niet of HenkP. het over echte Gastromyzon soorten heeft, maar die houd je over het algemeen wel wat warmer dan Pseudogastromyzon soorten.

Ps. Ik lees net dat HenkP het over eieren heeft,dus trek ik de voorzichtige conclusie dat hij het over Pseudogastromyzon heeft.( of de eieren waren iets/van iemand anders)
Ik moet de eerste nog tegenkomen die Gastromyzon soorten succesvol heeft nagekweekt. (Behoudens een niet al te duidelijk Duits verslag)

Ps2. Waarom staat dit niet gewoon bij "karperachtigen" ?
Want daar behoren beide geslachten tenslotte toe.
 
Dat is hoogstwaarschijnlijk Pseudogastromyzon myersi.

P. myersi kan wel wat lagere temperaturen aan en combineert wel met Sewellia lineolata.
Gastromyzon soorten zou ik niet kouder dan 21 C houden en zijn niet opgewassen tegen Sewellia's.

Ps. Ik weet dat de handel over het algemeen wel wat namen verzint. Gastromyzon marble bestaat niet als wetenschappelijke naam en is misleidend. ( het is tenslotte geen Gastromyzon) :)
 
Ok maar die gaat niet bij sewellia gaan, die gaat als enige soort in de bak.

Maar hoe weet ik dan eigenlijk of ze myersi of cheni verkopen.

En als het dan een cheni is wat zijn dan de temperaturen?

(Ze komen trouwens in een 1 meter hillstream in een groep)
 
Ok maar die gaat niet bij sewellia gaan, die gaat als enige soort in de bak.
Ah, dat is nog beter. :)
Hier nog wat info over P. myersi.
http://www.seriouslyfish.com/species/pseudogastromyzon-myersi/

P. myersi en P. cheni verschillen niet in temperatuurseisen.
Ze komen wel in aparte gebieden voor in China (Gastromyzon soorten komen alleen voor op Borneo), maar in die gebiedenheersen vergelijkbare temperaturen.

Het verschil tussen P. cheni en P. myersi is niet 100 % duidelijk. Vooral omdat over P. cheni niet al te veel te vinden is in wetenschappelijke artikelen.
De orginele beschrijving van P. cheni hebben we ook nog niet kunnen vinden.

Op loaches.com kun je een verschil tussen de twee zien.
Op welke informatie dit gebaseerd is en of dit juist is, is mij nog steeds onduidelijk.
De site laadt bij mij niet op dit moment, dus een linkje kan ik nog niet geven.

Maar het belangrijkste is waarschijnlijk voor jou op dit moment dat de vis die onder Gastromyzon marble verkocht wordt, in werkelijkheid Pseudogastromyzon myersi heet en wel tegen wat koelere temperaturen kan.
 
Ok weet zeker genoeg nu.

Heel erg bedankt! :)
 

Terug
Bovenaan