Gat in appelslak...


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Ik bemerk net dat er een gat is in ��n van mijn appelslakken...
Herkent iemand dit? Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
:stars:

4dt2SkH.jpg
 
juist Cédric, waar jouw cirkeltje staat is de mond. Het gat zelf is in de voet van de slak en ik merkte ondertussen dat ook het 'afdekklepje' van de slak een gat heeft, dus net of er is iets door gegaan terwijl de slak afgesloten was
 
neenee, dat heb je niet goed begrepen ;)
ik gaf gewoon aan dat het gat zowel door het afdekschild als door de voet is...
hoe erg en wat het is: geen idee
ze leeft nog maar ze is wel vrij veel dicht de laatste dagen
 
Ja nu ik die cirkel zie is het me duidelijker. Ik had ook met opzet de link gepost omdat ik niet zo in de anatomie zit . daarbij wilde mijn enige Appelslak hier niet tonen wat ik wilde zien. Maar ja, de vraag hoe dat kan durf ik niet te beantwoorden. het ziet er echt als een gat uit en niet als een scheurtje. Ik denk dat je niet veel meer kan doen dan afwachten hoe de slak hiermee omgaat en of hij hiermee kan leven.
 
Het lijkt me dat hij zich ergens aan heeft verwond. Wat heb je qua decoratie (hout,stenen etc..) in je bak?
Als het goed is heel zo'n wond vanzelf.
 
Misschien een scherp stuk Lavasteen want daar zie je soms ook echt wel scherpe randen/punten aan zitten.
 
Btw, enkel Willem kan bevestigen als hij Helena's heeft zitten of niet.
En indien ja, is dat niet zo een handig geweest om die samen te zetten.

Soms kan het het indd wel per ongeluk gaan , maar als ze er bewust in zitten is het indd niet erg slim geweest .
Zelf hebben wij het ooit gehad , in de bak zaten toen helena's , die eruit gehaald bak op nieuw gedaan , maar STOM zelfde spullen weer terug erin gedaan dus hout enzo . Hier bleken achteraf nog eitjes op te zitten . Nadat er appeltjes in de "verse" bak gingen merkte ik dat ze vaak in hun huis zaten .
Na grondig voor de bak te turen zal ik inimini helena's .
 
hehe, neenee, geen helena's in the house hier! Dat zou inderdaad niet zo handig zijn...
Qua decoratie: ik gebruik het bakje vooral om een aantal houtstronkjes met mos en anubias te bekleden, verder effectief een paar lavasteentjes maar heb net gekeken en deze zijn echt niet scherp eigenlijk...

, en aan het gat te zien is "opgelost " .
Inderdaad, als ik naar het klepje kijk lijkt het alsof het oplost... Kalktekort lijkt me niet het probleem, in deze bak heb ik zeer hard water en de andere slak in de bak heeft nergens last van.
Ik merk wel dat de andere slak soms zeer lang op deze slak zit, zou het kunnen dat de andere slak dit heeft gedaan door langdurig te schrapen over het klepje? Huiselijk geweld dus?8 ;)
Het lijkt alvast alsof het gat in de voet en dat in het klepje met elkaar verbonden zijn als ze dicht is dus lijkt het me dan bijna logisch dat het tijdens een afgesloten periode is gebeurd?
 
Tja huiselijk geweld of een vorm van vandalisme misschien:juggle:. ik durf er niks zinnigs over te zeggen en ik ben bang dat de oorzaak achterhalen niet makkelijk zal zijn.
 
hehe, neenee, geen helena's in the house hier! Dat zou inderdaad niet zo handig zijn...
Qua decoratie: ik gebruik het bakje vooral om een aantal houtstronkjes met mos en anubias te bekleden, verder effectief een paar lavasteentjes maar heb net gekeken en deze zijn echt niet scherp eigenlijk...


Inderdaad, als ik naar het klepje kijk lijkt het alsof het oplost... Kalktekort lijkt me niet het probleem, in deze bak heb ik zeer hard water en de andere slak in de bak heeft nergens last van.
Ik merk wel dat de andere slak soms zeer lang op deze slak zit, zou het kunnen dat de andere slak dit heeft gedaan door langdurig te schrapen over het klepje? Huiselijk geweld dus?8 ;)
Het lijkt alvast alsof het gat in de voet en dat in het klepje met elkaar verbonden zijn als ze dicht is dus lijkt het me dan bijna logisch dat het tijdens een afgesloten periode is gebeurd?

Oké , prima zo ver dan :thumbs: , vandaar mijn vraag want het enige wat ik kan verzinnen was een helena .
Nee bij kalk te kort word echt zijn huis lelijk , dat heeft geen invloed op de voet .
Haha huiselijk geweld is uit gesloten , hier soms 3 dik gestapeld .
Ik kan niets anders verzinnen :sorry:.
 
Het mysterie groeit want het gat precies ook... :mad:
Tja, ik zal het wat in de gaten houden en eventuele verdere ontwikkelingen posten, alvast bedankt voor het meedenken!
 
Ik betrapte net mijn bruine appelslak terwijl ze een stuk van de gele slak beet... Vind het zelf zeer straf maar ik zag dat de bruine bijna in de schelp van de gele kroop dus ik haalde ze uit het water zodat ze elkaar zouden lossen, de bruine had een afgebeten stuk van de gele haar voet in de mond en heeft dat meegenomen in haar schelp :eek:
De liefde is duidelijk over, ze zitten al een maand of 8 tezamen maar ga ze nu toch eens apart zetten voordat het verkeerd afloopt.
Ik geloof het zelf bijna niet...
 
Het mysterie groeit want het gat precies ook... :mad:
Tja, ik zal het wat in de gaten houden en eventuele verdere ontwikkelingen posten, alvast bedankt voor het meedenken!

Vreemd dat het gat ook groter wordt zoals je hier aangeeft. Dit is iets wat voor mij ook nieuw is en ik heb het zelf nog nooit bij de Appels meegemaakt.
Dat ze dat bij elkaar doen is erg verrassend. Ik begrijp niet hoe ze dat doen want daar is toch kracht of tanden voor nodig zou je denken.
 
Dat ze dat bij elkaar doen is erg verrassend. Ik begrijp niet hoe ze dat doen want daar is toch kracht of tanden voor nodig zou je denken.

Is een kwestie van benaming natuurlijk maar appelslakken hebben wel degelijk 'tanden', zij het dan een slakkenversie. Als je met een vergrootglas kijkt wanneer de slak op de zijruit zit en over het glas schraapt zie je een rij roterende 'tandjes'

https://nl.wikipedia.org/wiki/Radula

Kracht hebben ze sowieso wel vind ik, zowel in de voet als met de monddelen..
Maar goed, ik vind het zelf ook zeer bizar hé, heb ze nu apart gezet en zal zien als het nog erger wordt, ondertussen is het gat dus groter en is de voet nu echt gescheurd...
 

Terug
Bovenaan