Wat is er nieuw

Gatenplant met extra gaten (Aponogeton madagascariensis)

YDB

Active member
Lid geworden
30 augustus 2023
Leeftijd
35
Hoi allemaal,

Sinds vorige week ben ik begonnen met CO2 toe te voegen, grotendeels omdat ik last had van baardalgen. Nu is het nog maar de eerste week, maar het lijkt te beteren. Ik ben 4 dagen niet thuis geweest en kwam mijn gatenplant zo tegen:
1704394620386.jpeg

Iemand een idee wie of wat de dader kan zijn?

Ik vermoed volgende daders:
- Renslak?
- Farlowella?
- Ancistrus?

Of denken jullie aan een andere oorzaak?

Bedankt alvast!

Hoi allemaal,

Sinds vorige week ben ik begonnen met CO2 toe te voegen, grotendeels omdat ik last had van baardalgen. Nu is het nog maar de eerste week, maar het lijkt te beteren. Ik ben 4 dagen niet thuis geweest en kwam mijn gatenplant zo tegen:
Bekijk bijlage 370353

- Renslak?
- Farlowella?
- Ancistrus?

Bedankt alvast!
Bij mij vrat de ancistrus de bladeren aan, maar weet niet wat de rest van je bestand is en wat je voert? Groente voeren kan helpen.

Bij mij vrat de ancistrus de bladeren aan, maar weet niet wat de rest van je bestand is en wat je voert? Groente voeren kan helpen.
Het totale bestand is:
+-20 Lichtoogvisjes
1x Ancistrus
1x Farlowella
2x renslakken
5x Slaketende slakken
2x Ramirezi's
2x Dwarsbandsnoekje

Ik ben de laatste twee weken niet veel thuis geweest en heb ook enkel dan gevoerd. Meestal voer ik afwisselend met:
- Vlokkenvoer (hoofdvoer Tetra - 2x per week)
- Algentabs (2x per week)
- Korrels hoofdvoer (2x per week)
- Om de twee weken rode muggenlarven

Ik voer inderdaad niet al te veel, want ik wilde dit langzaam aan terug opvoeren nadat ik wat algenproblemen heb gehad.

Zal eens terug wat komkommer toevoegen aan het dieet.

De plant is bezig om zich aan te passen dat kan met verlies van eerder in andere omstandigheden gegroeide bladeren zijn.

De plant is bezig om zich aan te passen dat kan met verlies van eerder in andere omstandigheden gegroeide bladeren zijn.
Jij bedoeld dat het van de CO2 is die sind vorige week in bedrijf is, want deze planten staan al twee maanden in het aquarium?

Ja dan zijn de omstandigheden veranderd en kun je dat verwachten.

• Leuk
Waarderingen: YDB
Het totale bestand is:
+-20 Lichtoogvisjes
1x Ancistrus
1x Farlowella
2x renslakken
5x Slaketende slakken
2x Ramirezi's
2x Dwarsbandsnoekje

Ik ben de laatste twee weken niet veel thuis geweest en heb ook enkel dan gevoerd. Meestal voer ik afwisselend met:
- Vlokkenvoer (hoofdvoer Tetra - 2x per week)
- Algentabs (2x per week)
- Korrels hoofdvoer (2x per week)
- Om de twee weken rode muggenlarven

Ik voer inderdaad niet al te veel, want ik wilde dit langzaam aan terug opvoeren nadat ik wat algenproblemen heb gehad.

Zal eens terug wat komkommer toevoegen aan het dieet.
Komkommer bevat veel vocht en weinig voeding, je kan beter courgette voeren

• Leuk
Mijn Farlowella's hebben er even aan moeten wennen, maar zijn nu ook gek op gekookte bloemkoolroosjes, Maar broccoli pompoen, paprika,...kan ook hoor. Je zit echt niet vast aan alleen maar courgette. En verandering van spijs doet eten, ook bij vissen.

• Leuk
Ja dan zijn de omstandigheden veranderd en kun je dat verwachten.
Ik denk niet dat als je tekorten hebt en daarom co2 gaat toepassen dat een plant juist dan afsterft of gaten gaat vertonen. Zonder de co2 waren die gaten er ook niet volgens mij.
De plant moet wel wennen aan de co2 maar zover ik weet zal dat toevoegen van co2 niet tot verdere achteruitgang leiden van de plant. Ik denk eerder aan vraat van vissen.

Ik denk niet dat als je tekorten hebt en daarom co2 gaat toepassen dat een plant juist dan afsterft of gaten gaat vertonen. Zonder de co2 waren die gaten er ook niet volgens mij.
De plant moet wel wennen aan de co2 maar zover ik weet zal dat toevoegen van co2 niet tot verdere achteruitgang leiden van de plant. Ik denk eerder aan vraat van vissen.
Inmiddels zijn bijna alle oude bladeren aan het afsterven (worden bruin en verliezen kleur) en heb ik 3 nieuwe fris groene blaadjes.. mij lijkt het dus toch van de CO2 te komen. Alle andere planten doen het goed..

Dat de aponogeton maar mooi breed en hoog moge uitgroeien.

• Leuk
Hoi allemaal,

Bekijk bijlage 370353

- Renslak?
- Farlowella?
- Ancistrus?

Bedankt alvast!
Een Aponogeton madagascarlensis zoals hij heel mooi heet is eigenlijk geen gemakkelijk te houden plant. Deze knol planten kennen regelmatige rusttijden. Die rustperiodes moet je de knol, vochtig gehouden, dan eigenlijk in een pot, uit het aquarium (!), in een donkere omgeving zetten. Sommigen doen dit ook wel anders, ze zetten de plant in rust in hun bak in de schaduw van bijvoorbeeld drijfplanten maar die methode werkt m.i. minder. Zelf heb ik dit gedaan maar ik geef onmiddellijk toe; niet eenvoudig maar om de plant langdurig te houden wel noodzakelijk. De plant moet in organisch rijke grond staan. Staat trouwens zo als veel Aponogeton soorten graag in stroming van zachtzuur water. Jouw probleem lijkt trouwens gewoon op vraat en heeft met de CO2 toevoegingen niets van doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan