Gatenziekte vijver


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Vorig jaar 3 nieuwe vissen geïntroduceerd in onze vijver en weinig later brak de gatenziekte uit die lelijk heeft huis gehouden.
De winter is nu voorbij en ik tel nog 4 goudvissen en de zonnebaars (die blijkbaar imuun is ?? ) Een goudvis heeft wel een plekje van de gatenziekte. Heeft hij het onder controle of zal hij alsnog het loodje leggen eens het water warmer wordt ?

Feit is wel dat ik geen nieuwe vissen introduceer zolang dat zwarte beest blijft huishouden in de vijver.

Ben ze sinds deze week beginnen voederen, hopelijk sterken ze er wat mee aan. Vijver is 4300 liter, plus filterbak met lavatenen van nog eens 1600 liter. 1000 liter per vis is hopelijk voldoende om ze hun rust en herstel te gunnen.


Wat kan ik nog toevoegen aan de vijver qua medicatie etc ????
 
We zullen wat meer info nodig hebben voor een juiste diagnose en behandeling. Het betreft een vijver van krap 4500 liter. Hoe diep is deze? Hoeveel zon krijgt hij en hoe warm wordt hierbij het water? Hoeveel vissen zaten er voor de tragedie in de vijver?

Gezonde vissen zijn doorgaans nier vatbaar voor gatenziekte. Om deze op te kunnen lopen moet een vis vaak gestresst zijn. Dat de zonnebaars onaangetast is is een teken van water dat te warm wordt. Deze doet het beter op warmer water dan de gemiddelde goudvis.

Overigens is de zonnebaars een verboden huisdier en zou je deze wettelijk moeten euthaniseren. Of je daar wat mee doet, daar bemoei ik me niet mee.
 
De vijver is gemaakt van polyester met 2 dieptezones. De eerste is 75cm diep en anderhalve meter breed en 1 meter lang. Daar staan verschillende manden met waterlelies. De tweede zone is 118cm diep en is anderhalve meter breed en 2 meter lang. De overgang van de ene zone naar de andere is trapsgewijs. De filter is iets breder dan anderhalve meter op 50cm, is 180cm diep en is gevuld met lavastenen. De lavastenen zijn niet tot bovenaan toe gevuld, er is nog een waterdiepte van 25cm tot gelijk met de waterspiegel. Het enige leven dat zich hier bevindt zijn oeverplanten en insekten.
De vijver is glashelder tot op de bodem.

Tijdens de zomermaanden staat deze in volle zon tot in de namiddag 17u, daarna enkel nog schaduw. De vijver heeft ook een waterval van ongeveer 35cm hoog en 60cm breed.

Tijdens een lange periode van warmte is de max temperatuur ooit al eens opgelopen tot 25°C.

Qua onderwaterbeplanting heb ik Vallisneria gigantea en waterpest.

De vijver bestaat sinds 2015 en vorig jaar is voor de eerste keer een ziekte uitgebroken onder de vissen na toevoegen van 3 shubunkins. In totaal zaten er ongeveer een 15 goudvisachtingen in samen met de zonnebaars wat kwam op een 270 liter per vis (water in de filter niet meegerekend wat ook nog eens komt op een 4 à 500 liter.

Ph van het water ligt rond de 8, soms iets minder (7,5) vooral na lange perioden van regen.
 
Ik tel op dit moment nog 9 gezond uitziende goudvissen (+ zonnebaars = 10) . Twee dragen nog sporen van de gatenziekte maar misschien dat hun weerstand sterk genoeg wordt om de parasiet te verslaan. Ik merk dat er minder stress is nu het bestand geminderd is. Er is nu 430 liter per vis in de vijver. Als de gatenziekte verslagen is zou ik er graag nog 2 of 3 shubunkins bij zetten kwestie van wat kleur en contrast variatie te hebben. Of zouden jullie me dit afraden en het gewoon bij 10 vissen houden ?
 

Terug
Bovenaan