Wat is er nieuw

Geïntimideerd??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daniel88
  • Startdatum Startdatum
D

Daniel88

Guest
  • Hallo allemaal ik heb zojuist 2 nieuwe hoogvinkarpers gekocht en deze bij guppen en 2 nog wat jongere zwaarddragers gedaan. De vissen die er al in zaten lijken soort van geïntimideerd door de hoogvinkarpers. Komt dit automatisch goed of moet ik het gedrag van de karpers goed in de gaten houden. Excuses al is dit een domme vraag want ik zit net in deze hobby 😅

Welkom in de hobby en welkom op het forum!

Heb je misschien iets meer info voor ons?
Grootte van het aquarium, temperatuur, een fotootje is ook altijd handig 😉

Het is een 30L aquarium graden weet ik op het moment niet want ik heb er net letterlijk net een nieuwe thermometer in gedaan om dat m'n oude stuk was. Nu heb ik vandaag ook nog een heather er in geplaatst alleen ik voel nu aan het water en hij heeft niet verwarmd merk ik nu. Dus dan ook ik op de volgende vraag. Waarom werkt mijn Tetra HT 50 niet😅

Bijlagen

• IMG_20210727_102613729.jpg
    IMG_20210727_102613729.jpg
    416.8 KB · Weergaven: 100
Het is een 30L aquarium graden weet ik op het moment niet want ik heb er net letterlijk net een nieuwe thermometer in gedaan om dat m'n oude stuk was. Nu heb ik vandaag ook nog een heather er in geplaatst alleen ik voel nu aan het water en hij heeft niet verwarmd merk ik nu. Dus dan ook ik op de volgende vraag. Waarom werkt mijn Tetra HT 50 niet😅
Oeps, in zo n bakje moet je geen Guppen Zwaarddragers houden en al helemaal geen Hoogvinkarpers. De bak is daar veeeeel te klein voor. Dit kan ook niet goedgaan.
In zo n bakje kan een solitaire Betta of garnalen.

Kleine correctie. Het is 40L en de zwaarddragers zitten hier tijdelijk. En ik hoorde van de verkoper dat er twee hoogvinkarpers bij konden😅

Hoi Daniel,

Ik ben bang dat ze je in de winkel verkeerd voorgelicht hebben. Dit gebeurt helaas heel erg vaak. Vaak weten de verkopers niet half wat ze eigenlijk verkopen, of denken ze alleen maar aan de omzet.
Ik vrees dat 40L voor zowel je zwaarddragers als je nieuwe hoogvinkarpers te klein is. Beide soorten worden ruim 10cm groot en 40L geeft ze dan helaas niet de ruimte die ze nodig hebben. Beide soorten zijn ook best vervuilend. Het filter dat je nu hebt, heeft niet de capaciteit om alle troep te verwerken.
Hier bovenop, horen hoogvinkarpers eigenlijk in hard/brak water.

Het beste wat je nu kunt doen, is kijken of je de hoogvinkarpers terug naar de winkel kunt brengen. Ik vrees dat intimidatie niet je grootste zorg zal zijn als je ze besluit te houden. Je zou natuurlijk ook een groter aquarium voor ze kunnen halen, maar niet iedereen heeft het geld/de ruimte om 'even' en bak van zo'n 120cm neer te zetten.

Het spijt me echt dat ik je dit advies moet geven, ik weet dat dit het laatste is wat je wil horen, maar ik doe het echt met de juiste bedoeling. Veel succes in het overwegen!

Kleine correctie. Het is 40L en de zwaarddragers zitten hier tijdelijk. En ik hoorde van de verkoper dat er twee hoogvinkarpers bij konden😅
Zoals Blabla al aangeeft is dat te weinig en ook voor Guppen is dat niet geschikt. Ook Guppen zijn erg actieve zwemmers en hebben de ruimte nodig. Ik zou iom de aquariumwinkel proberen om ze terug te doen en dan bv wat mooie garnaaltjes te nemen of 1 Betta. 40 liter is gewoon erg weinig en dan heb je heel weinig keus in visjes.

Aha maar even om terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag? Zouden de karpertjes intimiderend zijn voor de guppen

Ik denk wel in zo bakje want deze is te klein en dat geeft stress en dat zal denk ik zichtbaar zijn in het gedrag.

Nieuwe vissen toevoegen in je aquarium kan voor onrust zorgen ja. Meestal gaat dat vanzelf weer over. Over het algemeen staan guppen niet op het menu van de hoogvinkarpers (hooguit de jonkies), dus daar zou ik geen problemen verwachten.
Het kan zijn dat je huidige vissen gestressed zijn doordat de bak nu voller zit en ze minder ruimte hebben.

Eddit: @jessicapilon : je was me net voor :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan