Hoi Daniel,
Ik ben bang dat ze je in de winkel verkeerd voorgelicht hebben. Dit gebeurt helaas heel erg vaak. Vaak weten de verkopers niet half wat ze eigenlijk verkopen, of denken ze alleen maar aan de omzet.
Ik vrees dat 40L voor zowel je zwaarddragers als je nieuwe hoogvinkarpers te klein is. Beide soorten worden ruim 10cm groot en 40L geeft ze dan helaas niet de ruimte die ze nodig hebben. Beide soorten zijn ook best vervuilend. Het filter dat je nu hebt, heeft niet de capaciteit om alle troep te verwerken.
Hier bovenop, horen hoogvinkarpers eigenlijk in hard/brak water.
Het beste wat je nu kunt doen, is kijken of je de hoogvinkarpers terug naar de winkel kunt brengen. Ik vrees dat intimidatie niet je grootste zorg zal zijn als je ze besluit te houden. Je zou natuurlijk ook een groter aquarium voor ze kunnen halen, maar niet iedereen heeft het geld/de ruimte om 'even' en bak van zo'n 120cm neer te zetten.
Het spijt me echt dat ik je dit advies moet geven, ik weet dat dit het laatste is wat je wil horen, maar ik doe het echt met de juiste bedoeling. Veel succes in het overwegen!