Geautomatiseerde verlichting T5 / LED

J

jsiegmund

Guest
Hallo,

Ik ben aan het nadenken over een bak, wat brainstorm werk. Ik ben 15 jaar geleden met de hobby gestopt en nu weer helemaal enthousiast. In de tussentijd heb ik jarenlang gewerkt als lichtman, wat me een stukje beroepsdeformatie heeft meegegeven: ik vind licht HEEL belangrijk. In veel bakken stoor ik me aan het platte saaie licht, ben van mening dat een mooi lichtplaatje je bak echt veel mooier kan maken.

Maar goed... hoe dan, want ik weet veel van entertainment verlichting, op aquarium gebied leef ik in het stenentijdperk. Mijn bak van 15 jaar terug had TL's die aan en uit gingen, dat was het.

Nu denk ik aan:
- Basis verlichting (T5?)
- Aangevuld met spots / floods voor mooie highlight en wat kleur (LED?)
- Nachtverlichting (LED)

En dat boeltje wil ik dan ook nog automatiseren. Geen klik-aan, klik-uit meer, maar gestuurde dimmers die de boel vloeiend laten overgaan van dag naar nachtstand. Ik ben programmeur van beroep dus kan aardig uit de voeten met programmeerbare bordjes zoals raspberry pi en dergelijke, daar moet toch iets mee te maken zijn.

Goed, nu komt het belangrijkste feitje: ik heb nog niks. Sommigen zullen nu misschien denken: moet je niet eerst eenvoudig beginnen? Zeker, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik wil wel rekening houden met de toekomst. Ik zat te kijken naar een Ferplast Dubai 120, die bak staat me qua design wel aan. Maar wat je daar standaard aan verlichting bij krijgt; heb je daar iets aan voor zo'n scenario, of kun je het net zo goed meteen in de prullenbak gooien? Daar heb ik nu geen goed beeld van.

Dus mensen die hier ervaring mee hebben en wellicht wat tips kunnen missen: graag! Of wellicht denk ik veel te moeilijk en bestaat dit allemaal aan standaard, dat zou ook kunnen. Als jullie wat tips kunnen missen, graag!