Geautomatiseerde verlichting T5 / LED

J

jsiegmund

Guest
Hallo,

Ik ben aan het nadenken over een bak, wat brainstorm werk. Ik ben 15 jaar geleden met de hobby gestopt en nu weer helemaal enthousiast. In de tussentijd heb ik jarenlang gewerkt als lichtman, wat me een stukje beroepsdeformatie heeft meegegeven: ik vind licht HEEL belangrijk. In veel bakken stoor ik me aan het platte saaie licht, ben van mening dat een mooi lichtplaatje je bak echt veel mooier kan maken.

Maar goed... hoe dan, want ik weet veel van entertainment verlichting, op aquarium gebied leef ik in het stenentijdperk. Mijn bak van 15 jaar terug had TL's die aan en uit gingen, dat was het.

Nu denk ik aan:
- Basis verlichting (T5?)
- Aangevuld met spots / floods voor mooie highlight en wat kleur (LED?)
- Nachtverlichting (LED)

En dat boeltje wil ik dan ook nog automatiseren. Geen klik-aan, klik-uit meer, maar gestuurde dimmers die de boel vloeiend laten overgaan van dag naar nachtstand. Ik ben programmeur van beroep dus kan aardig uit de voeten met programmeerbare bordjes zoals raspberry pi en dergelijke, daar moet toch iets mee te maken zijn.

Goed, nu komt het belangrijkste feitje: ik heb nog niks. Sommigen zullen nu misschien denken: moet je niet eerst eenvoudig beginnen? Zeker, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik wil wel rekening houden met de toekomst. Ik zat te kijken naar een Ferplast Dubai 120, die bak staat me qua design wel aan. Maar wat je daar standaard aan verlichting bij krijgt; heb je daar iets aan voor zo'n scenario, of kun je het net zo goed meteen in de prullenbak gooien? Daar heb ik nu geen goed beeld van.

Dus mensen die hier ervaring mee hebben en wellicht wat tips kunnen missen: graag! Of wellicht denk ik veel te moeilijk en bestaat dit allemaal aan standaard, dat zou ook kunnen. Als jullie wat tips kunnen missen, graag!
 
Hm. Ik gebruik ook Raspberry Pi. Een kale Pi heeft slecht ��n PWM uitgang. Ik zou zoeken naar een Arduino boardje die meer PWM uitgangne heeft. In mijn opzet heb ik controllers die heel erg lijken op Arduino's (ook met Atmel AVR controllers). Die doen al het realtime spul, via een simpele RS232 seriele verbinding op TTL niveau praat de Raspberry Pi met de controllers.

Als je een dikke Arduino hebt, kun je al snel 4-6 PWM uitgangen hebben, wat relais, wat ingangen. Je zou kunnen overwegen om via een domme timer de Arduino in de ochtend in te schakelen, het ding een dag te laten regelen, 's avonds weer uit te schakelen enz. enz.

T5 als basis verlichting is denk ik simpel en effectief. Ikzelf heb nu ook T5's bijgebouwd naast de led verlichting. Led laat zich prachtig dimmen tot ver onder een procent, dus die gebruik ik voor start en finish per dag, de TLs komen bij overdag. Ook heb ik halogenen links en recht die de ochtend en avond simuleren. Eigenlijk van alles dus.

Halogeen als hoofdverlichting is NIET handig. Vergis je niet, ik vind halogeen de ALLERMOOISTE verlichting voor ene aquarium. Halogeen is als een zonnestraal. Helaas vinden algen dat ook. En een aquarium in zonlicht... Dan weet je wel wat algen gaan doen.

Wel geniet ik elke avond zwaar van de halogenen die de laatste "zonnestralen" door mijn paludarium schieten. Als je een Arduino kan vinden met 6 of meer PWM uitgangen (liefst PWM uitgangen; zelf timen van PWM voor veel uitgangen in software kan, maar is een echte hel; heb dit ooit gebouwd voor 12 uitgangen, maar is echt moeilijk). Je zou dit dan al kunnen regelen:

PWM1 - halogeen links
PWM2 - TL groep 1
PWM3 - TL groep 2
PWM4 - TL groep 3
PWM4 - halogeen rechts
PWM5 - groene nachtleds
PWM6 - blauwe nachtleds

Zo kun je 3 TLs los van elkaar dimmen (of TL groepen; ik doe nu b.v. 2 TLs op een enkele PWM). De halogenen is iets waar ik gewoon gek van ben; half uurtje in de ochtend, half uurtje in de avond.

De nachtleds die je meestal ziet zijn blauw. Dit is leuk, maar geen nachtlicht. Ikzelf gebruik twee RGB spots van 3x1W elk, waarbij ik blauw met een beetje groen meng. Daarmee krijg je het perfecte "pale moonlight" effect.

Via een relais zou je ook rode leds kunnen schakelen. Leuk in de nacht; vissen zien rood licht niet en je kunt zo lekker spioneren :)
 
Thanks, daar kan ik wel wat mee! Wanneer ik een kap neem met dimbare TL's, zijn die dan over het algemeen handig aan te sluiten? Ik lees dat sommige merken kappen verkopen die al standaard aan te sluiten zijn om lichtcomputers, dat is dan gewoon 0-10v stuurspanning zo te zien?

Dan denk ik dat ik een standaard kap neem met dimbare T5's, om daar vervolgens nog LED aan toe te voegen voor kleur / nacht. De halogeen verlichting denk ik dan in een later stadium wel weer eens over na. Ik verwacht dat de LED techniek daar over een paar jaar ook wel wat mooie oplossingen voor heeft.
 
Ja alle TL dimmers die ik ken zijn 0-10V. Let er wel op, dat sommige dimmers tot een lagere dimming gaan dan anderen; de duurdere (duuh!) gaan lager, dus als je geen leds hebt om de laatste procenten op te vangen zou ik gaan voor een TL dimmer die lekker laag gaat.

Vergeet ook niet dat je ze met de 0-10V dus nooit naar 0 gaat krijgen. Dus je hebt altijd een realis nodig die de 230VAC van de TLs kan afgooien. Normaal doei je dat vaak met een timer die gewoon alles uitgooit (ook je computer), maar dat is 1) niet handig met een Raspberry Pi en 2) niet handig als je nachtLEDs wil regelen.

Halogeen licht is heel "raar" licht: van diep infrarood tot geel, in het blauw veel minder. Daarom is het licht zo "warm". De halogenen worden gloeiend heet, waardoor ze diep infrarood induiken. Een led gaat dat denk ik niet snel nadoen, maar de warm witte leds tegenwoordig komen al een eind. Opbrengst blijft het probleem met LED; je hebt heel veel powerleds nodig (en dat kost veel centen). Pluskant is wel dat ze 20.000-40.000 branduren hebben.

Je zou uitkunnen met een simpele Arduino hiervoor die 3 of meer PWM uitgangen heeft. Ik zou proberen er een te vinden met 6 PWM uitgangen of meer:

1= TL dimmen
2= nachtled rood
3= nachtled groen
4= nachtled blauw
5= halogeen links (toekomst)
6= halogeen rechts (toekomst)

Dan nog een digitale uitgang voor een relais om de TLs te killen in de nacht... klaar!

Ik zou op de uitgangen 5 en 6 als het mogelijk is gelijk een IRF540 FET oid schakelen, dan kun je in de toekomst simpelweg 12V toevoeren en de halogenen er koud mee aansturen. Geen extra componenten benodigd, zeker niet als je de FETs in een TO220 behuizing kiest, dan koelen ze genoeg voor iig 20W halogeen per FET, waarschijnlijk nog veeeeel meer. Hoeveel meer hangt vooral af van de schakelfrequentie van de PWM uitgangen (ik gebruik nu iets van 120Hz voor de lampen, 32KHz voor de fans anders hoor je ze piepen).
 
Okay. Ik ga eerst eens kijken of ik een standaard kap kan vinden met T5 die te dimmen is, waar ik dan wat LED bijplaats voor kleur / nacht. Dat is redelijk eenvoudig te doen en kan ik altijd nog uitbreiden. Wanneer ik m'n oog ergens op heb laten vallen zal ik nog wel 's hier posten, thanks.
 
Update! In optie staat op dit moment de Eheim Scubaline 240, een 120cm bak. Die wordt natuurlijk standaard geleverd met T5. Ik heb bij Wesdijk gekeken naar de optie om 'm met LED uit te voeren, maar dat is wel een prijzige bedoeling. Nadeel is ook dat wanneer je de standaard armaturen blijft gebruiken, je wat lengte verlies hebt door de T5 adapters.

Ik vroeg me af of je dat soort kappen gemakkelijk dimbaar kunt maken (zijn ze standaard vast niet). Kwestie van dimmer kopen en wat bekabeling aanpassen neem ik aan, dat moet me wel lukken. Dan zou ik die 0-10V kunnen maken en een LED stripje toevoegen voor de nachtverlichting en misschien overdag wat kleurverschil gedurende de dag.
 
Terug
Bovenaan