Wat is er nieuw

Gebarste paludarium

nicohaartsen

Member
Lid geworden
19 november 2022
Leeftijd
125
Hallo.
Ik heb een paar dagen geleden een terrarium gekregen van iemand (90breed, 60hoog, 45diep)
Ik wil hier zelf een paludarium van bouwen. (Zoiets als op het plaatje hieronder)
Alleen zit er een grote barst in de onderplaat (zie foto's) de barst begint bij de rand en eentje gaat helemaal naar de andere kant van het terrarium.
Is dit nog op een goedkope manier te repareren? En hoe?
Als het namelijk erg duur is zoek ik wel een nieuwe bak op marktplaats.
Er komt ongeveer 50 liter water in dus waterdruk is niet erg veel. Ik las dat mensen gewoon een nieuwe plaat er in zetten maar hoe kom je op een goedkope manier aan dat glas? Ik heb zelf wel glas snij spullen. Of is er ook een andere manier om dit te reparen? Alvast bedankt, nico

Bijlagen

• Screenshot_20221120-100956-911.png
    Screenshot_20221120-100956-911.png
    429.7 KB · Weergaven: 130
  • IMG_20221120_102209750.jpg
    IMG_20221120_102209750.jpg
    189.3 KB · Weergaven: 127
  • IMG_20221120_102106359.jpg
    IMG_20221120_102106359.jpg
    192.5 KB · Weergaven: 123
  • IMG_20221120_102209750.jpg
    IMG_20221120_102209750.jpg
    189.3 KB · Weergaven: 129
  • IMG_20221120_102620097.jpg
    IMG_20221120_102620097.jpg
    182.2 KB · Weergaven: 118
Als ik deze bak zou repareren ging er een nieuwe ruit op de bodem in de binnenzijde,

Maar je kan geen lijmverbinding maken met de zwarte kit die je nu ziet, wat dan een mogelijkheid is om rondom op de bodem 4cm. Brede strips te lijmen voor/achter/links en rechts net voor of tegen de huidige lijmnaad.
Ook zou ik nog een strip in de midden van de bak lijmen over de breedte van de bak, als liggende ondersteuning voor de nieuwe bodemplaat, deze gaat dan in de lengte richting ook over de huidige barsten heen.

Als die erin zitten kun je een nieuwe bodemplaat bestellen die je rondom 2 mm. Smaller laat snijden zo kun je de nieuwe bodem rondom afkitten, natuurlijk niet vergeten dat voor de nieuwe bodem erin gaat eerst de strippen van siliconenkit te voorzien en daarna voorzichtig de bodem er op laten zakken en die licht aandrukken vervolgens rondom afkitten tegen de opstaande wanden.

De strippen zorgen ervoor dat de nieuwe bodemplaat 6 mm.Hoger komt te liggen en zo heb je geen last van de huidige kitrand.
In mijn voorbeeld kan alle gebruikte glas dus van 6 mm. Dik zijn.

Zou de hele bodem lossnijden en een nieuwe bodem aanbrengen ook een mogelijkheid zijn?

Zou de hele bodem lossnijden en een nieuwe bodem aanbrengen ook een mogelijkheid zijn?
Kan maar zoals aangegeven nieuwe kit hecht niet op oude.
dus de hele bak moet opnieuw gekit worden en das een behoorlijk klus kitten op zich niet maar voor dat je de oude kit echt goed weg hebt 😱
Daarnaast is de glas prijs ook niet echt leuk meer.

Het zou niet mijn eerste oplossing zijn geweest en daarom vertel ik dit even achteraf, je kunt ook het paludarium voorzien van een nieuw stuk glas en dat op en over de gebarste ruit lijmen.

Enigste wat dan een soort van meerwerk is dat je het zwarte hoekprofiel moet verwijderen en na een nieuwe ruit over de oude geplakte te hebben zou ik toch ook weer heel precies nieuwe hoeklijntjes plaatsen, ook die dichten af.Maar de kunststof hoeklijnen verwijderen van een bestaande ( bodem) die gebarsten is kan als deze op zijn kop staat alsnog in scherven omlaag vallen als je de hoeklijnen verwijderd.Dus aan te bevelen is om enkele dagen vooraf een strip over de scheuren te lijmen dan blijft de gebarste ruit op zijn plek.

Een ruitje van 90 x 45 kost niet zoveel, maar ga wel uit van 6 mm. Dik minder dunner glas is niet aan te bevelen.

Mocht je voor deze optie kiezen ontvet de gescheurde bodem dan goed en wees voorzichtig met glas wat gescheurd is, ontvet de nieuwe bodem goed en lijm de nieuwe glasbodem goed in vooral de buitenste randen en het overige vlak van het glas wees niet te zuinig met kit .En zet het paludarium precies op het van de met nieuwe siliconen voorziene nieuwe stuk glas.

De hoeklijnen moeten van een dermate hoeveelheid kit worden voorzien dat dit na aandrukken over de gehele lengte overal uitperst.

De strip over de scheuren uiteraard aan de binnenzijde van de bodem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan