Geborrel in de CO2 reactor


H

Henko

Guest
Misschien dat iemand van jullie mij een oplossing aan kan dragen voor het volgende probleem.

Wij, (mijn vrouw en ik) ergeren ons aan het klotsende geluid uit de reactor.
Dit komt door de ophoping van gas boven in de reactor.
Ik heb er al een bruis steentje ingezet om de CO2 bellen kleiner te maken waardoor ze beter op lossen
En heb er ook al bioballen in gehad zonder resultaat.
Met minder stroming gaat het geluid wel weg maar ik ben bang dat dan alle CO2 misschien niet oplost.

Pomp 1050 l/h
CO2 150 b/min

IMG_1355.JPG
 
Tussenpauze ertussen zetten om de gas bel kans te geven op te lossen, of tegendruk verhogen dmv een kraantje na de reactor
 
Mijn inline reactor hoor ik ook wel maar niet zo erg dat ik me er aan stoor. Een prop filterwatten of een stuk filtermat bovenin plaatsen misschien een oplossing ?
 
Tussenpauze ertussen zetten om de gas bel kans te geven op te lossen, of tegendruk verhogen dmv een kraantje na de reactor

Met tussenpauze kom ik niet aan genoeg CO2
Tegendruk had ik ook al iets over gelezen, maar ben dan bang dat ik in flow aardig terug ga.


Een prop filterwatten of een stuk filtermat bovenin plaatsen misschien een oplossing ?

Filterwaten gaan denk ik vervuilen.
Een groffe mat lijkt me de beste oplossing, ik zal eens op zoek gaan.
 
Ik heb precies dezelfde reactor, maar ik heb geen last van geborrel in de reactor. Ik heb er ook een bruis steentje inhangen net als jij.
Misschien geef je teveel co2?
 
Druk verhogen staat gelijk aan minder flow helaas..
Maar het geborrel komt niet door een gasophoping in de reactor?
 
ff stukje gemist..
Maar als er een gasbel ontstaat in de reactor word er meer CO2 aangeboden dan de reactor kan verwerken..
Met een pauze ertussen kan je de gasbel kleiner krijgen.

Het kan ook zijn dat de regulator druk te hoog is trouwens...
Je kan dezelfde hoeveelheid bellen ook toedienen met minder druk namelijk ;)
 
Ik maak zelf gebruik van een andere reactor. Ik had ook last van het geluid wat uit de reactor kwam. De CO2 loste wel volledig op, ik had geen last van CO2 ophoping, maar toch was het hoorbaar. Ik heb toen de inhoud van mijn reactor veranderd, en nu is deze (bijna altijd) helemaal stil terwijl de CO2 nog wel volledig opgelost wordt en de doorstroming niet zichtbaar is beinvloed.

Echter of dit voor jouw reactor op kan gaan, dat durf ik dus niet te zeggen.

Succes in ieder geval.
 
Ik heb toen de inhoud van mijn reactor veranderd, en nu is deze (bijna altijd) helemaal stil terwijl de CO2 nog wel volledig opgelost wordt en de doorstroming niet zichtbaar is beinvloed.

Wat is de verandering geweest die je doorgevoerd hebt ?
 
@Niwla Ik heb in mijn AM1000 de bioballen vervangen door siporax. Ik heb hiermee een nauwelijks veranderde doorstroom (niet gemeten maar visueel tijdens een water wissel zichtbaar), de CO2 wordt meer in kleine delen geslagen en het "vallende water geluid" is verdwenen. Verder heeft het geen gevolgen gehad voor de PH, die is met deze wijziging stabiel gebleven.

Ik had nog contact gehad met AM in Duitsland, die kennen dit probleem volgens zeggen niet, maar vermoeden dat het kwam omdat mijn netto flow door de reactor lager was als 1000l/u.

Omdat ik niet even mijn flow kan verhogen ben ik blij dat voor mij deze oplossing in ieder geval werkt.
 
Druk staat op 1,7 bar en dat is voor het regelventiel.

De druk na het regelventiel zal maximaal een paar tiende bar zijn. (1m waterkolom + drukverlies over de leiding).
Dit is volgens mij onafhankelijk van de druk voor het regelventiel.
 
Ik heb een plastic pijpje met gaatjes in de inlet geplaatst om het inkomende water te breken.
Nu geen geluid meer :)
 
Het grijze pijpje is de oplossing

Bekijk bijlage 2821

Dat gaat hooguit een week werken. Dan is je CO2 in de pot zover toegenomen. Dat het weer begint te klotsen.
Het probleen is dat de CO2 niet is opgelost, en dus bovenin verzamelt. Het klotsende water zorgt dan nog voor enige oplossing.
Als je nu een langer pijpje neemt, heb je geen geklots. Dus ook geen interactie met water en CO2, dus nog minder oplossing.
Dus er gaat meer ophopen, totdat er zoveel inzit, dat ook met pijpje begint te klotsen.
 
Dat gaat hooguit een week werken. Dan is je CO2 in de pot zover toegenomen. Dat het weer begint te klotsen.
Het probleen is dat de CO2 niet is opgelost, en dus bovenin verzamelt. Het klotsende water zorgt dan nog voor enige oplossing.
Als je nu een langer pijpje neemt, heb je geen geklots. Dus ook geen interactie met water en CO2, dus nog minder oplossing.
Dus er gaat meer ophopen, totdat er zoveel inzit, dat ook met pijpje begint te klotsen.

En toch werkt het goed nu :thumbs:
 
Goed dat het nu wel werkt voor je.
Ik heb bijna exact dezelfde opstelling, met het bruis steentje er nog wel in, ik heb alleen geklots als ik onderhoud heb gedaan, maar dan is de reactor nog deels gevuld met lucht. Dit is er na een uur al uit en hoor ik niks meer.Ik denk dat het dan toch met je flow te maken heeft, ik heb er een JBL E1501 achter staan. Ik kan me voorstellen dat als je flow te laag is dat de co2 teveel in je reactor blijft hangen en zich ophoopt.
 

Terug
Bovenaan