Wat is er nieuw

Gebruik komedies materiaal voor uitleg van verzorging aquarium en vissen

aquastudent

Member
Lid geworden
3 december 2025
Leeftijd
19
Hallo allemaal!

Ik ben Chris.

Ik heb voor een schoolopdracht iets nieuws moeten bedenken voor de dierenhandel.
Het idee is om komedies materiaal zoals korte strips/verhaaltjes op papier te zetten met aquarium gerelateerde uitleg. Denk bijvoorbeeld aan een strip verhaal waarbij iemand een nieuw aquarium aanschaft, inricht en dan 2 weken wacht voordat het aquarium is ingedraaid. tijdens die twee weken veranderd de wachtende persoon in een skelet met spinnenwebben. Dat soort korte, humoristische verhalen.

Nu is mijn vraag of beginnende hobbyisten hier wellicht interesse in hebben. Zie voor je dat je een winkel binnen loopt en opzoek bent naar een aquarium/vissen/planten. Zou zo'n korte, grappige strip dan interessant zijn als vervangende uitleg of helpen met het begrijpen van de aquaria en de werking daarvan?

Ik heb ook al een prototype gemaakt met mijn eigen humor. Deze korte strip gaat over de stikstofkringloop. Let op, mijn humor is wellicht niet de uwe en weg klikken kan altijd.

Graag zie ik jullie reacties op dit idee.

Bijlagen

• 20251128_115207.jpg
    20251128_115207.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 45
Ik denk dat korte stripjes niet het juiste medium zijn om de complexiteit van de hobby over te brengen; daarnaast denk ik dat zelfs al zou een beginner zo'n stripje zien - in jouw voorbeeld iets over geduld, snapt ie 't dan écht? Of denkt ie met terugwerkende kracht überhaupt aan het stripje terug?
Korte stripjes kunnen best wel eens iets maatschappelijks aankaarten (bv Loesje), maar bljven meestal niet weken in je geheugen hangen. Bij mij althans.

Als het een pakkende strip is, blijft ie echt wel hangen. Mensen zijn nu eenmaal verschilend ingesteld: sommige moeten het zien, sommige doen, sommige horen. En voor die eerste groep kan een strip zeker helpen.
Bovendien is niet iedereen even goed in taal, en een strip kan met zo min mogelijk taalgebruik, tóch iets duidelijk maken.
Kortom ik zie er wel nut in.

Ik denk alleen wel dat het niveau van je strip dan wel lager moet. Geen molecuul (zoals je het nu hebt weergegeven) maar bijvoorbeeld allemaal monstertjes met priksnuiten (ofzo) die door de filterbacteriën in brave konijntjes (bijv) worden veranderd.
Denk als doelgroep dan aan mensen zonder scheikunde in hun geheugen, of aan kinderen, die dat allemaal nog niet gehad hebben. Als ze eenmaal een model hebben dat ze begrijpen, kunnen ze langzaam aan beter begrijpen dat (bijv) het monstertje voor nitriet staat, en het konijntje voor nitraat.

Sommige mensen denken wel in plaatjes en dan is een strip misschien wel handig om dingen te visualiseren. Maar niet iedereen heeft dezelfde humor, dat kan zelfs averechts werken, dus ik zou voorzichtig zijn met het humoristisch uit te leggen.

als iemand met een chemische achtergrond: mocht je dit voor school doen, dan moet je nitriet en nitraat net wat anders tekenen:sorry:
(als het voor een cijfer is, dan beter zo goed mogelijk toch?)

Verder ontopic; prima idee! dit soort dingen. Zou daaronder nog wat meer uitleg geven in geschreven tekstals aanvulling. Voor de persoon die alleen strip leest en de persoon die geinteresseerd is en meer info wilt

het is een illusie om iedereen ermee te bereiken. Houd gewoon je eigen stijl, dan bereik je meer mensen dan met een saaie strip, die iedereen weer vergeten is voor ie 'm uitheeft.

Joop klepzeiker vond ik altijd wel een leuke strip ☺️

Zit je toevallig in dezelfde klas als die laatste Belg met z'n nogal merkwaartdig onderzoeksformulier?
nee. maar ben nu wel benieuwt waar dat dan over ging.

En oh ja, @aquastudent : niet om vervelend te doen, maar het is wel zo professioneel om te zorgen dat je woordgebruik klopt in zo'n verzoek: ...gebruik komisch materiaal voor...... (Voor als je dit verzoek nog ergens anders post...)

Ik denk wel dat je met een strip de aandacht kunt trekken. Als het ook nog een beetje grappig is dan kun je ook de aandacht vasthouden.
Ik denk dat het belangrijker is om inzicht te geven in wat er nodig is dan om helemaal feitelijk juist te zijn. Als je iets kan doen met grappige beestjes die kwade stoffen bestrijden... Ja, dat zou kunnen werken.

Ik weet niet of een goede lfs zit te wachten op strips in de winkel die gebruikt kunnen worden om bv uit te leggen wat de bacterien doen.
Ik ben toch bang dat dit voor enige lachwekkende situaties kan lijden maar goed wie weet is er een kleine groep die het wel leuk vind .
Als ik iets in de winkel vraag en men komt met zo n strip aan dan zou ik denken volgens mij denk je dat ik gestoord ben ofzo :Dk ;)k . Maar ja misschien is dat ook wel zo en weten ze dat ik anders niet te helpen ben:Dk:Dk

Voor kinderen zal het misschien leuk zijn om iets op een leuke manier uit te leggen als ze met de hobby willen beginnen.
Kunnen ze er ook meteen een schatkistje met bubbels erbij verkopen 😁

Ik denk dat dit meer bedoeld is om iets ongevraagd onder de aandacht te brengen. Mensen die zelf navraag doen komen er vaak wel uit.

Zou kunnen Ronald maar ik denk dat weinig mensen zoiets gaan bekijken als ze geen echte vragen hebben.
Daarbij is op internet ook het meeste wel te vinden en als je goed zoekt vaak ook in begrijpelijke taal.

het is een illusie om iedereen ermee te bereiken. Houd gewoon je eigen stijl, dan bereik je meer mensen dan met een saaie strip, die iedereen weer vergeten is voor ie 'm uitheeft.
Wat voor jou saai kan zijn kan voor een ander behoorlijk waardevol zijn.

Overigens had ik het anders geformuleerd dan saaie strip.

TS die wilt dmv stripverhaal dingen uitleggen met een knipoog. Ik vind het wel een leuk idee. Ik denk dmv zo een strip dat men het wel beter gaat begrijpen.

Ik zeg succes ermee. Leuk!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan