Wat is er nieuw

Gebruik van Akwaline achterwand.

Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Leeftijd
69
Allen,
wie heeft een achterwand van Akawline in zijn aquarium? Ik denk eraan om zulks aan te schaffen voor in de nieuwe bak. Deze wordt echter 130cm X 90cm en dat is blijkbaar niet standaard. Ik wil zowel de achterkant en de linker zijkant van een wand voorzien, daarom mijn vraag, kan ik die afkorten met een slijpschijf of mat een cirkelzaag oid? En hoe zit het met de hoekaansluiting? Hoe los ik dat het best op? En de kleur verschillen, hoe zit het daar mee? Ik heb geprobeerd te bellen, maar er is blijkbaar niemand op maandag morgen, van daar mijn vraag hier.

Dirk

uit de beschrijving Het bewerken van de Akwaline 3D achterwanden gaat het eenvoudigst met een slijptol (haakse slijper) of dremel. Het materiaal is te hard om te kunnen snijden of knippen.
lijkt me duidelijk :thumbs: 😀

Maar is het niet handiger om hem op maat te laten maken
https://akwaline.nl/over-ons/

Zo weer wat bij geleerd, de Akwaline achterwanden worden niet geproduceerd door de mensen van Akwaline, deze komen uit Polen, En blijkbaar worden deze Poolse achterwanden verkocht onder verschillende namen. Nu blijkt mijn bakkenboer ook zulke wanden te verkopen. Door een vage uitleg eerst had ik begrepen dat hij alleen dunne wanden had, maar door linken te leggen en wat rond te vragen bleek dat hij zijn wanden ook in Polen bestelt. Dat opent mogelijkheden... Jammer dat je als consument daar zelf moet achter komen. Maar niet getreurd natuurlijk, zal namiddag eens contact zoeken.

Dirk

Ik zou er serieus over nadenken om het niet te doen, maar gewoon de ruit aan de buitenkant een kleur te geven. Je verliest veel minder bak ruimte, veel onderhoudsvriendelijker, veel goedkoper en in mijn persoonlijke optiek op de lange termijn veel mooier.....

Als je ff gaat zoeken vind je iemand die ze trouwens ook op maat heeft laten maken en geimporteerd, weet zo niet meer uit mijn hoofd wie, maar dat was voor 2,50m geloof ik

Ik heb op Vivarium gesproken met de mensen van Ceramic Nature. Deze hebben alles overgenomen van Akwaline. Zij zitten in Ijmuiden en zijn goed benaderbaar per mail en telefoon. Akwaline in Lelystad is slechts een webshop met beperkte bereikbaarheid. De achterwanden zijn van heel dun tot 3D. Standaard maten en maatwerk. Ze leveren via hun partners en dat zijn er helaas niet zo heel veel nog in Nederland. Maar wel zeer behulpzaam en denken zeer oplossingsgericht.

Gewoon zelf een achterwand maken.

Ik heb al twee maal een achterwand gehad van Akwaline.
De eerste maal heb ik hem zelf moeten slijpen, dit is een heel karwei en uiteindelijk zie je dan ook waar je gesneden hebt als de achterwand in de bak zit.

De tweede maal hebben zij de achterwand gesneden zodat hij in twee stukken aankomt en je hem makkelijker in je bak kan plaatsen.
Aan de achterkant moet je hem dan vastmaken met soort van keramieken verbindingsstukjes. Dit werkt goed.

Echter kom je tot de vaststelling wanneer je zo een 3D wand gebruikt dat je toch heel wat oppervlakte verliest.

Met mijn 150x60x60 bak was dit geen probleem, maar met de RIO 180 merk je toch dat het een enorme plaatsverspilling is.
Daarom heb ik hem in de RIO180 eruit gehaald en gewoon een zwarte achtergrond genomen. Dat geeft ook veel meer diepte en de kleuren van de vissen komen beter uit met een donkere achtergrond.

Welke 3D achterwand van Akwaline/Ceramic Nature heb je precies gebruikt? Ze claimen dat die max. 6 cm op een enkele plek naar voren komt.

Ik heb recent een Juwel Rio 180 gekocht via Marktplaats waar een achterwand in zat. Weliswaar van Juwel zelf maar toch. Ik heb hem er ook direct uitgehaald en dat leverde een goede 4 cm extra ruimte op in de diepte. Dat lijkt niet heel veel maar op een bak van 40 cm diep is dat toch 10%. Bovendien vind ik achterwanden vaak erg naar voren komen. Het werken met diepte wordt daardoor wat lastige lijkt mij.

Ik heb dit met plezier gelezen trouwens en ben erg benieuwd wat de keuze is geworden en hoe het resultaat er uit komt te zien! :foto:

Het is maar net wat je wilt simuleren van de echte wereld.

Stel je gaat aan de oeverzijde onderwater en je kijkt naar het midden van de rivier, ja dan is de achtergrond vrijwel zwart en zwemmen je vissen op enkele meters afstand waardoor ze er mooi uitspringen.

Je kan natuurlijk ook in het midden van de rivier onderwater gaan met de kijkrichting naar de oever.
In dat geval zal de achterwand wat lichter zijn, zandkleur/modderkleur misschien wel rotsen. Ook zal je dan begroeiing van boven water in het water kunnen krijgen, dwz die takken die van boven komen.
Of boomstronken in de oever zelf.

Met een 40cm bak kan ik me wel voorstellen dat je geen achterwand in de bak maar erbuiten wil.
Daar is die bak gewoon te klein voor en elke liter voor je vis gaat dan tellen.

Ik ga mijn eigen epoxy wand maken met kijkrichting oever dus vanuit het midden van de rivier naar de kant.
Mijn achterwand zal dus wat lichter zijn.
Het idee is dat mijn achterwand tussen de 2 en 6 cm dik gaat zijn en dmv kleur gebruik ga ik proberen diepte te creeren.

Ik heb voor de achterwand de root genomen, en voor de zijwand de rock. Omdat de bak 90cm diep is denk ik dat de Root niet in de weg gaat zitten. Ik laat de achterwanden er door de bouwer in plaatsen.
Een foto zal voor later zijn, ik verwacht de bak volgende week
Dirk

Ik had deze in mijn 1m50. Amazone root? Ik ken de juiste benaming niet meer.

Waar die grote boomstronk staat had k met de haakse slijper de wand gesneden.
Daarom dat ik er iets voor moest zetten want anders zag je de snede.

En ja ze beweren maar max 6cm, maar op 40cm bodemoppervlakte is 6cm heel veel!

429688_10150689472605479_161858156_n.jpg

426825_10150706941835479_349893101_n.jpg

Heb nu zelf de Standaard voor mijn Rio450 gekocht. heel nieuwsgierig hoe dat er uit komt te zien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan