Wat is er nieuw

Gebruikt aquariumwater voor nano garnalen bakje.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter mkatoen
  • Startdatum Startdatum
M

mkatoen

Guest
Hallo,

mijn huidige aquarium is een Superfish Panorama 60, inhoud zo'n 50 liter. Bij een wekelijkse waterwissel van 20% hevel ik dus ongeveer 10 liter af. Ik heb nog een Superfish Home 8 (8 liter) in de kast staan die stof loopt te happen. Ik zou hier toch wel graag binnenkort een bakje met vuurgarnalen van willen maken. Zou ik deze sneller op kunnen starten dmv ingedraaid water? Komen hier nog dingen bij kijken?

Alvast bedankt!
 
Het helpt mogelijk wel iets, maar ik zou toch de benodigde tijd voor het indraaien nemen, je wilt namelijk liever geen risico opzoeken, althans denk ik
 
Je kan het gebruiken maar in het water zitten bar weinig goede bacterien. Je zou ook de spons van de oude bak even kunnen uitknijpen (licht) in de nieuwe bak om zo de opstart te versnellen. Een klein beetje voer verkruimelen werkt ook. Ik zou de bak met garnalen eerst laten indraaien alvorens je deze erin doet.
 
Ik sluit me graag aan bij de vorige reageerders.
Wij zijn nu hetzelfde aan het doen (met een Iqube, ook 8 liter ongeveer).
Ge-ent met filtermateriaal uit de grote bak en aquariumwater en planten gebruikt uit deze bak.
Maar toch draait 'ie 'normaal' in. Garnalen zijn kwetsbare beestjes, en liever geen risico lopen door ongeduld.
Dat wachten lang duurt, weten wij allemaal! Toch is het ook leuk om in zo'n klein bakje bijvoorbeeld de plantjes te zien groeien.
Geef het en neem de tijd. Dat verstoffen heeft vast langer geduurd 😉
 
Bedankt voor de antwoorden. Is ook niet mijn bedoeling om hiermee te haasten! Het opstarten, hoeveel geduld er ook voor nodig is, vind ik zeker een leuk proces. Ik denk dat ik gewoon voor een volledige nieuwe opstart ga dan, 100% kraanwater🙂
 
Ik sluit me graag aan bij de vorige reageerders.
Wij zijn nu hetzelfde aan het doen (met een Iqube, ook 8 liter ongeveer).
Ge-ent met filtermateriaal uit de grote bak en aquariumwater en planten gebruikt uit deze bak.
Maar toch draait 'ie 'normaal' in. Garnalen zijn kwetsbare beestjes, en liever geen risico lopen door ongeduld.
Dat wachten lang duurt, weten wij allemaal! Toch is het ook leuk om in zo'n klein bakje bijvoorbeeld de plantjes te zien groeien.
Geef het en neem de tijd. Dat verstoffen heeft vast langer geduurd 😉
Heb zelf helaas ook negatieve ervaringen met de kwetsbaarheid van garnalen. Daarom wil ik (grote) fouten vermijden deze keer.
 
Top!
Maar het is zeker zo, dat je de opstart een 'boost' hebt gegeven.
Althans, dat zegt 'men'.
Zelf hebben we het hier zo gezien: al na 2 dagen zagen we NH3, NO2 en NO3 in het water.
Dit was dag 4 weg.
Bij mijn andere bakken, die ik vanaf nieuw heb opgestart, kwam dit pas na weken.
Dus ik denk dat het zeker uitmaakt!
Wel leuk, dat we bezig zijn met eenzelfde project.
Ga je ook een draadje starten in het foto-album?
 
Top!
Maar het is zeker zo, dat je de opstart een 'boost' hebt gegeven.
Althans, dat zegt 'men'.
Zelf hebben we het hier zo gezien: al na 2 dagen zagen we NH3, NO2 en NO3 in het water.
Dit was dag 4 weg.
Bij mijn andere bakken, die ik vanaf nieuw heb opgestart, kwam dit pas na weken.
Dus ik denk dat het zeker uitmaakt!
Wel leuk, dat we bezig zijn met eenzelfde project.
Ga je ook een draadje starten in het foto-album?
Ik heb die iQube gezien toen ik laatst bij de Hornbach was. Erg mooi bakje! Ik moet eerst nog wat spulletjes aanschaffen (heater, grind etc.) Begin binnen nu en een maand denk ik. Jij hebt een foto thread?
 
Ik zou je de Iqube niet aanraden hoor, als nanobak.
Was een impulsaankoop. Had er niet echt plannen mee, maar meneer hier dacht dat het wel een mooi garnalenbakje kon zijn voor onze dochter.
Die wil al heel lang iets om zelf voor te zorgen.
Ben benieuwd of hij een beetje stabiel blijft.
Maar hij is wel superhandig als je weinig plaats hebt (zoals dochterlief). Mocht het niets worden met garnalen, dan doen we er wel een Helenaslak in.
Of zo'n elektrische spongebob ofzo.

Fotothread van de Nano hebben we nog niet. Zijn we wel van plan.
Er is er wel een van de grote bak, die vind je in de handtekening hieronder......
 
Ik zou je de Iqube niet aanraden hoor, als nanobak.
Was een impulsaankoop. Had er niet echt plannen mee, maar meneer hier dacht dat het wel een mooi garnalenbakje kon zijn voor onze dochter.
Die wil al heel lang iets om zelf voor te zorgen.
Ben benieuwd of hij een beetje stabiel blijft.
Maar hij is wel superhandig als je weinig plaats hebt (zoals dochterlief). Mocht het niets worden met garnalen, dan doen we er wel een Helenaslak in.
Of zo'n elektrische spongebob ofzo.

Fotothread van de Nano hebben we nog niet. Zijn we wel van plan.
Er is er wel een van de grote bak, die vind je in de handtekening hieronder......
Wat bevalt er niet aan?
 
Omdat de fabrikant hem uit de productie heeft gehaald, is veel moeilijk tot niet verkrijgbaar.
Zo heb ik heel Europa afgezocht naar een afdekruit.
Meneer stond hier al klaar met een plexiglas plaatje, toen ik bericht kreeg van een webshop waar ze 'm nog hadden.
Daarom dus.
En achteraf zou ik misschien toch een grotere gekocht hebben. maar ja, zo gaan die dingen.
Begon met een 60cm bak en wilde eigenlijk na een week al een grotere😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan