Wat is er nieuw

Gedachtenwisseling fotometer.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Martijndk
  • Startdatum Startdatum
M

Martijndk

Guest
Hoi Hoi

Ik ben eens benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over fotometers.na een aantal merken watertesten geprobeerd te hebben denk ik dat ik een fotometer aan ga schaffen omdat toch de kleuren moeilijk afleesbaar zijn.

Ik zie veel losse meters maar ik zoek eigenlijk een fotometer die alles kan.
Zoals bv de idip of nog beter de hanna.
Het kost wat geld maar dan heb je ook wat tenminste dat lijkt mij.

Ik wil mijn waterwaardes nagenoeg perfect hebben aangezien perfect niet bestaat.

Mijn rode planten worden groen en er komen gaten in dus te weinig ijzer en mangaan.

Dus wat is jullie ervaring en mening naar de fotometers, heb ik bv aan de idip genoeg of is er een waarde die hij niet kan en wel van toepassing is.
De Hannah kan zoals ik het heb gezien alles maar is dat ook zo.

Mvg en bedankt voor het meedenken.

Ja, wat wil je gaan meten? Als je planten zelf al aangeven dat ze wat tekort komen.

Ijzer kun je nog wel meten, althans er zijn testjes voor. Maar de sporen elementen dat is meer voor op een laboratorium.

En als jij de kleuren moeilijk vind. Je kunt er dan toch hooguit een vakje naast zitten. Is dat erg?
Volgens mij niet.

Hoi

Ja ik vind het echt lastig om de kleuren te meten en soms komt het gewoon niet overheen.
Daarbij vind ik dat het met 1 apparaat makkelijker is ook al zit je dan nog steeds met reagens.

Wat ik nu meet is
Temp(gewoon in de bak uiteraard)
Ph (ook in de bak)
NO2
NO3
NH4
PO4
KH
GH
Fe
O2
co2

Dus dit moet ik ermee kunnen meten en ook nog Mg
Dus het zou fijn zijn als een apparaat dit allemaal kan, maar ik geloof dat de idip al niet alles kan.

Ja dat vakje ernaast zitten maakt het niet uit dat denk ik ook maar het zit een beetje tussen mijn oren denk ik.

Ververs jij met kraanwater? aof maak je zelf water aan met osmose en zouten.

Bij kraanwater is GH en KH niet echt belangrijk. Je meet het, en je kunt er niets aan doen. Want je gebruikt kraanwater.
Kun je ook opvragen bij de leverancier.

Nitriet NO2 meet je alleen in het begin. Daarna eigenlijk niet meer. Een gezonde bak heeft geen nitriet.
Dus die test kun je schrappen.

Dat geld ook voor ammoina(k) NH.

Ijzer, ik voeg zelf ijzer toe met vloeibaar en met klein bollen. Er is ruim voldoende ijzer beschikbaar. Lotus is knalrood.
Maar ik kan geen ijzer meten. De oplossing blijft kleurloos. En dat zal met een fotometer niet anders zijn.
Komt door de uvc unit.

Daarnaast is je type bemesting ook van invloed, of je veel moet meten of juist niet.

Bij EI gaan ze ervan uit dat je altijd teveel toevoegd. En dan een grote verversing doet. Dat maakt meten van nitraat en fosfaat dan overbodig. Als je dan ook de juiste hoeveelheid sporen toevoegd. En dat zie je aan de planten. Want dat is niet meetbaar.

CO2 heb je een continue test voor. Moet groen zijn.

O2 heb ik een keer gemeten. Maar als u vissen niet happen, dan heb je genoeg. Dus dat hoef je ook niet te meten.

Dus, zo is je lijstje alweer erg kort geworden.

Maar, wil je deze dingen juist meten omdat je zelf nog weinig ervaring hebt, en je gerust gevoel wilt hebben over je vissen??

Want misschien denk ik iets te makkelijk hoor. Maar goed ik kijk naar de planten en vissen. En als ik daar een afwijking in zie, dan meet ik eens wat.
Ik volg geen EI. Eerder het tegenovergestelde. Namelijk precies genoeg.
Dus de fosfaat en nitraat meet ik wel iets vaker. Omdat ik dan bij kan sturen.
Maar nogmaals. Of het nu 0,5 1,0 of 1,5 is. Dat maakt mij niet zoveel uit. En de planten ook niet echt.
En als de nitraat ergens de 10 en 40 is, dat is voor mij ook goed. In het laatste geval zal ik een grotere verversing doen.

Maar wil je wat advies over de hanna fotometer. Vraag @Josi even. Die heeft er een!

Het punt is ik ben inderdaad weer een beginner aangezien het lang geleden is dat ik een grote bak heb gehad.
Toen gingen er elke dag wel vissen dood ik deed toen niks aan meten en of toevoegingen geven.
Zuurstof kan er inderdaad vanaf aangezien dit ruim voldoende is.
Co2 heb ik een indicator voor die groen is bij 30mg/l

Ik wil inderdaad gewoon een goede waarde voor de vissen en de planten.
Als je dieren hebt of het nu een vis is of een hond moet je er goed voor zijn.
Verder heb ik ook geen hobby's meer dus vind dit wel weer leuk.
Mijn bak draait nu enkele weken en ben al aan het kijken voor een grote bak.

Ik ben nogal een freak met hobby's nu is het het aquaria en ik wil uiteindelijk wel een mooie bak met mooie beplanting en ik denk als ik dan de waardes in de gaten houd beter bij kan sturen.

Ook houd ik een papieren log bij met de datas en de waardes.
Kwa verversen voeg ik osmosewater toe die ik op aquarium temperatuur maak met gekookt water.

En tja het is al 1000x gezegd en wist het ook maar ik heb nu een nitrietpiek van het opstarten en uiteraard alles er al in.(stomstom)
Deze probeer ik te verlagen met elke dag een deel water te verversen tot hij weg is.

Uiteindelijk komt er een fotometer zodat ik zeker alles goed in de gaten kan houden en bijsturen.
En misschien niet nodig maar ik zie het ook als een leuke gadget.

Laatst bewerkt door een moderator:
Rare opmerking/gedachte van me maar zou je zoiets ook zelf kunnen maken m.b.v. een LDR?
Of zou dit niet werken?

Rare opmerking/gedachte van me maar zou je zoiets ook zelf kunnen maken m.b.v. een LDR?
Of zou dit niet werken?

In princiepe is een fotometer niets anders dan een lampje en een lichtgevoelige cel.

Alleen zou je dan dus geen onderscheid hebben tussen de kleuren.

Als we naar onze testsetjes kijken, dan moeten wij iets toevoegen, zodat de te meten stof zichtbaar wordt gemaakt.
In de fotometrie wordt er dus een kleurcomplex van gemaakt.

Dit kleurcomplex wil je kunnen meten. Dus moet het apparaat specifiek naar die ene kleur kijken.

Licht is electromagnetische straling. En de golflengte van die straling, bepaald de kleur.

Dus wij moeten een golflengte in kunnen stellen, of een filter toepassen. Zodat het apparaat alleen die kleur ziet.

En juist dat, maakt een fotometer complex.

Daarnaast moet de intensiteit van het licht ook nog omgezet worden naar de hoeveelheid van de te meten stof.
Er moet dus een ijklijn gemaakt worden.

Hier kun je de werking zien van een fotometer.

http://www.aljevragen.nl/sk/analyse/ANA169.html

Maar stel ik maak een reeks met fosfaat en laat hier licht doorheen wat op de ldr valt.
Hoe donkerder de oplossing hoe minder licht er op valt en hoe hoger de weerstand.

Weerstand kun je meten, bij bepaalde concentraties heb je een bepaalde weerstand. Dit zou je dan toch kunnen uitzetten tegen elkaar in een grafiek?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan