Gedeeltelijk open achterwand


M

Mosasaurus

Guest
Hey, even kort voorstellen: ik ben nu ongeveer 1,5 jaar een gezelschapsaquarium met oa tetra's, garnalen, kegelvlekjes en honinggoerami's aan het houden. Onlangs merkte ik een scheur onderaan een kitnaad.
Na wat zoekwerk heb ik me dan maar ineens een grotere bak (180 liter) aangeschaft die ik de komende weken zal opstarten.

Nu had ik het idee om de achterwand gedeeltelijk open te laten. Via de zoekfunctie kwam ik er al uit dat een volledig open achterwand veel stress zal opwekken bij de vissen, maar zou dit ook het geval zijn als ik pakweg 1/3e vd achterwand open laat zodat je er op dat stukje dwars doorheen kan zien?

1 korte zijkant staat sowieso tegen een muur. Je krijgt dan als het ware een "L" vorm met achterwand en "J" vorm zonder achterwand. Iemand ervaring of wat denken de kenners?
 
Open 8erwant stress bij vissen.

Dit is de eerste x dat ik dat hoor/lees. Ok.en waarom dan?
 
Hoeft zeker niet, er zijn legio mensen met een doorkijkbak zonder problemen.

Zit hem echter ook wel een beetje in de viskeuze, er zijn soorten die gewoon heel erg schuw zijn en dan is een achterwand (en liefst zijwanden) wel aan te raden.

ik word overigens niet heel wijs van je tekstuele uitleg over hoe de wand er nu uit komt te zien, wellicht even met een plaatje toelichten oid :D
 
Ik denk dat de achterkant deels wordt bedenkt door een achterwand die uit de oude bak komt. Deze is denk ik niet groot genoeg en zal daarom maar een deel van de nieuwe bak kunnen bestrijken.
Ik zou zelf denk ik liever hem helemaal openlaten dan voor een deel maar dat is persoonlijk natuurlijk.
 
Bedankt voor de reply alvast.

Ik wou eerst een volledige doorkijkbak, maar kwam online dus meermaals tegen dat dit stress veroorzaakt bij de vissen.

Vandaar dacht ik maar 1/3e doorkijk volledig open te laten zodat ze nog steeds voor 2/3e het gevoel van een gesloten wand achteraan hebben als "beschutting".

Mijn aquarium staat nml met de zijkant tegen de muur tussen de eethoek en het salon. Als ik jullie zo hoor kan ik maw toch gerust voor een volledig open zicht gaan?

Voorlopig beperk ik me als "amateur" tot gemakkelijk houdbare vissen en planten, er zitten dus nog geen al te speciale vissen met veel eisen in. Wel zou ik op het doorkijkstuk uiteraard de nodige stenen, hout en planten voorzien als beschutting.
 
Vissen verstoppen zich graag als er gevaar drijgt of als wij met onze handen in de bak zitten, de ene soort wat meer dan een ander, Maar daar kan je ook rekening mee houden met de inrichting van de bak zodat daar gelegenheid voor is.
 
Valt allemaal wel met die stress
bij de 250 wat een echte gezelschap bak is zie je dat de ene vis soort vrolijk en nieuwsgierig met je mee zwemt als je voorbij loopt de ander gaat zich verschuilen tussen planten/hout steen en komt even vrolijk weer te voorschijn als je blijft staan voor de bak
 
Bedankt voor de reply alvast.

Ik wou eerst een volledige doorkijkbak, maar kwam online dus meermaals tegen dat dit stress veroorzaakt bij de vissen.

Vandaar dacht ik maar 1/3e doorkijk volledig open te laten zodat ze nog steeds voor 2/3e het gevoel van een gesloten wand achteraan hebben als "beschutting".

Mijn aquarium staat nml met de zijkant tegen de muur tussen de eethoek en het salon. Als ik jullie zo hoor kan ik maw toch gerust voor een volledig open zicht gaan?

Voorlopig beperk ik me als "amateur" tot gemakkelijk houdbare vissen en planten, er zitten dus nog geen al te speciale vissen met veel eisen in. Wel zou ik op het doorkijkstuk uiteraard de nodige stenen, hout en planten voorzien als beschutting.
Ik heb een bijna 100% doorkijk bak.
1 wand staat tegen de muur en tegen de achterwand staat een koelkast.
Die 2 vlakken zijn zwart geschilderd.
Zwemmen maanvissen in rond en merk er weinig van qua stress.
Kwestie van veel met de hand voeden zodat de vissen wennen aan mensen.
Kijk maar ff in m’n fotoalbum voor inspiratie ;)
 

Terug
Bovenaan