Wat is er nieuw

Gedemineraliseerd zelfde als osmosewater?

Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
168
Leeftijd
16
Ik las op internet dat gedemineraliseerd water hetzelfde is als osmose water, klopt dit want dan kan ik het bij de lidl halen, of is dit anders?
 

Bijlagen

  • gedemineraliseerd-water-large.jpeg
    gedemineraliseerd-water-large.jpeg
    14 KB · Weergaven: 596
in principe is gedemineraliseerd water nog iets beter als osmosewater.

Na een een osmose apparaat word soms nog een hars geplaatst, die laatste trap is de demineralisatie.
 
bij osmose wordt het leidingwater door een membraam geperst, de grotere ionen geraken er niet door. De meeste osmose apparaten halen met een boosterpomp tot 95% ionen uit het leidingwater.

Voor gedemineraliseerd water wordt leidingwater over een ionenwisselaar verpompt, waar dan ionenwisseling gebeurd. In de meeste gevallen is gedemineraliseerd water nog iets zuiverder naar ionen toe dan osmose.
Ik heb 20 jaar geleden op een afdeling gewerkt met proffesionele ionenwisselaaars. Ik bracht mijn water vandaar mee in bidons van 20liter.
 
Moest je een geleidsbaarheidsmeting hebben kan je altijd even nameten of het laag genoeg is. Maar het zal in de winkel altijd duurder zijn, dan dat je zelf osmosewater aanmaakt. Hoeveel gebruik je per week?
 
Ik wil het gaan gebruiken om te verversen, omdat in in me 30 liter bak de kh en gh te hoog zijn, dus veel zou het niet zijn, denk misschien 1.5 liter per week
 
Ik las op internet dat gedemineraliseerd water hetzelfde is als osmose water, klopt dit want dan kan ik het bij de lidl halen, of is dit anders?
Nee.
Osmose water zitten nog wat mineralen in terwijl demi water nagenoeg geen mineralen
 
Nee.
Osmose water zitten nog wat mineralen in terwijl demi water nagenoeg geen mineralen
Maar kan je het dan wel gebruiken om te verversen of niet?
 
Maar kan je het dan wel gebruiken om te verversen of niet?
Ik doe niet anders.
Enkel remineraliseer ik wel het water naar de gewenste waardes voordat ik ermee ververs.
Ik versnijd het niet met kraanwater oid
 
Maar kan je het dan wel gebruiken om te verversen of niet?
Ja hoor en als je osmose zou meten dan meet je nog wel iets maar dat is minimaal. Voor de zeewaterbak gaat het hier dan nog door hars heen en dan is het nog iets schoner.
 
Ik gebruik ook altijd gedemineraliseerd water , maar ik maak het wel zelf aan , oftewel door een kation-anion wisselaar of d.m.v. DI hars .
vroeger wel osmose , maar dat duurt zo ontzettend lang + hoog waterverbruik .
 
maar dat duurt zo ontzettend lang + hoog waterverbruik .
Een boosterpomp biedt dan enige uitkomst maar nog zal je daarmee meer water verbruiken denk ik. Zonder was het hier 5:1 en met boosterpomp 1:1.
 
Ik zit nu op een kh van 10, en wil het naar 7 a 6, in welke verhouding moet ik dan verversen?
 
Ik denk richting de 1/4 osmose maar door dat even in een beker te testen kom je daar snel achter.
 
Oke, dankuwel!
 
Ben ik de enige die aan de prijs denkt? Wordt dat niet duur om daarmee te verversen?
 
Ben ik de enige die aan de prijs denkt? Wordt dat niet duur om daarmee te verversen?

Voor een 30 liter bak valt dat nog te doen toch ?
In mijn geval niet , dan moet je echt zelf aanmaken (dat is ook niet goedkoop , denk wel rond de 10-20euro/kuub, uren niet meegerekend 😃)
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan