Wat is er nieuw

Gedrag ancistrus, normaal of stress?

Gupppyyy

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2015
Berichten
80
Locatie
Hoogeveen
Hallo!

Ben sinds kort eigenaar van een ancistrus, voor het eerst.
Leuke vis om te observeren, echter vraag ik me af of het gedrag dat hij/zij vertoond normaal is of dat het voort komt uit stress.
De ancistrus slaat namelijk de andere bewoners met zijn staart als ze in de buurt komen. De hyphessobrycon amandae zijn te snel om geraakt te worden, maar de betta en appelslakken krijgen er soms flink van langs. Vooral de slakken maak ik me een beetje zorgen om, als de ancistrus ze spot gaat hij er ook daadwerkelijk op af om ze te slaan. Gisteren is hij bijna 10 minuten aan een stuk door op een slak aan het inslaan geweest en deze slak zit sindsdien verstopt en is nog niet bewogen.
Is dit normaal?

80cm bak van +/- 100liter
1 betta, 10 h amandae en 5 appelslakken delen de bak met de ancistrus.
Hout, stenen en beplanting aanwezig.
Ancistrus zelf schat ik op 6-7 cm, van kop tot puntje staart gelijk aan de betta qua lengte. Gedrag wordt versterkt door te voeren.
 
Zou het kunnen zijn dat het voedselnijd = honger is?
 
Mijn Ancistrus 'voetbalt' ook weleens met een slak. Appelslak dan wel. Het liefst de grootste. En ik moet zeggen dat ik hem ook weleens heb betrapt dat hij er 1 opat. Verder is het een schatje hoor ;-).
De rest van de vissen laat hij met rust, alleen als ze te dicht in de buurt komen, laat hij weten dat hij daar niet van gediend is.
 
Niet echt het gedrag van een ancistrus

Heb je een foto?
 
kijk op zijn oude berichten.

Samenstelling visbestand 18-09-2015 06:31
Re: Gupppyyy's 80cm
 
Dit is hem.

Aj1lVWLkZEdUZRCNadVWYH_-UI-vwBCa.jpeg
 
Ik zal eens proberen een filmpje te maken vanmiddag.
 
Nu al een paar keer met de camera klaar gezeten voor de bak, maar uiteraard, als je er klaar voor zit gebeurt er niets.
Hij is overigens al aardig rustiger inmiddels, zoekt de andere vissen niet meer op om ze af te ranselen. Ik vermoed dat het toch stress/gewenning was door de nieuwe omgeving.
Qua kleur is hij/zij ook al flink donkerder geworden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan