Wat is er nieuw

Gedrag L316

  • Onderwerp starter Onderwerp starter marthy
  • Startdatum Startdatum
M

marthy

Guest
even kort voorstellen,

ik ben Robert en woon in Haarlem, heb nu enkele jaren een aquarium met hierin 1 L046, 2x L316, enkele maanvissen en wat gezelschapsvisjes.

vanavond zat ik naar mijn meervalletjes te kijken en tot mijn verbazing was het vrouwtje van de twee L316 lekker voor het holletje aan het liggen, even later komt haar mannetje langs om wat te eten, en begint zij hevig te trillen met de vinnen, terwijl haar lichaam lijkt te verstijven.

nadat het mannetje weer weg was ontspande ze en ging ook even rustig eten om vervolgens terug naar haar holletje te keren. dit gedrag vertoonde zij echter niet toen het mannetje L046 langs kwam, ze trekken zich weinig van elkaar aan.

ander vreemd iets, er zitten een paar jonge L316's in de bak. moeder moet hier niets van weten terwijl papa deze wel toe laat in zijn hol.

Hetgeen wat ik vreemd vind is ze hebben wel Ca 3 weken terug eieren gehad, maar deze jongen hier zijn ongeveer een half jaar oud en laat hij toch in zijn hol.
zouden ze het besef hebben dat het toch hun jongen zijn of zou papa nog de broeddrang van het laatste legsel hebben terwijl er ruim twee weken geen jongen in de bak hebben gezeten?

Heeft iemand hier ervaring mee of idee�n over?

Bij voorbaat dank,

Robert
 
Welkom, Marthy. op het Af.

Vaders hebben de broedzorg,he.
Wat het trillen betreft, dat doen de mannen, niet het vrouwrje.
 
Welkom op het forum!

Blijkbaar is de man niet zo'n territorium vormer en beschouwd hij het hol niet als zijn territorium. Ik betwijfel of de vis na maanden door heeft dat het zijn eigen jongen zijn. Er zijn ook erg veel vissen welke hun eigen jongen op eten, het lijkt me dat je dit niet doet als je door hebt dat het om je eigen jong gaat 😛
 
Goed, vandaag toch met de bak bezig geweest, en gelijk de kans gehad een paar foto's te maken,

Hier onder papa L316 met jongen van inmiddels een half jaar oud die hij dus al die tijd niet gezien heeft, met onze L046 die wel zijn hol aan het verdedigen is tegen kwaadaardige jonge indringers...
292516robert_r_0_82_img_15151.jpg


Hieronder nog een 2e foto waar 3 jongen in het hol van papa liggen( helaas wat minder scherp).
449855robert_r_0_82_img_15171.jpg
 
@Ludger, dankjewel ben er ook erg blij mee. Ik had ook nooit verwacht binnen een 3 maanden jongen te gaan krijgen na aankoop van mijn twee L316's

Wat betreft leg holen zijn dit inderdaad de enige, er liggen wel nog 2 halve kokosnootjes in waar die kleintjes zich zouden moeten kunnen verstoppen. Ik zou echter al een aantal nieuwe holletjes ontvangen moeten hebben, maar is blijkbaar in de verkeerde woonplaats aangeboden, dus teruggestuurd naar zender, nu hopelijk weer onderweg naar mij.
 
Echt hele mooie nummers!
 
Het mannetje is inderdaad degene die trilt
maar je hebt 2 soorten hypancistrus in een bak zitten
als je geen kruisingen wil zou je ze moeten scheiden
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan