Wat is er nieuw

Gedrag mannetjes guppen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mieka
  • Startdatum Startdatum
M

Mieka

Guest
Zit er verschil in gedrag/agressie in guppen en dan met name mannetjes onderling, als je kijkt naar de kleurslag/afstamming?

Was vandaag bij een paar winkels aan het kijken en het viel me op dat sommige kleurslagen mannelijke guppen erg onverdraagzaam naar elkaar waren.
Zo waren er diverse bakken met mannetjes die elkaar steeds opzochten en elkaar uitdaagden/ vin-happen.

Maar er waren ook weer bakken waarin bepaald kleurslagen zaten die erg lief naar elkaar waren.

Dan heb ik het puur over mannetjes-guppen onderling, zonder dat er vrouwtjes-guppen bij komen kijken.

Dat is mij in ieder geval nooit opgevallen, wel een leuke vraag.
Er zal misschien sprake zijn van een bepaalde pikorde,
maar dat is me eigenlijk ook nooit opgevallen bij guppen.

Of dat kleur gerelateerd is zou ik in ieder geval niet weten.
Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen van niet.

Ik weet enkel dat ze zich als er WEL vrouwtjes in de buurt zijn (die er eigenlijk ook altijd moeten zijn) in principe enkel bezig houden met de vrouwtjes en eten. 🙂

Rick

Heeft weinig met kleur te maken maar guppen hebben de dwangmatige gewoonte om voor te planten en als ze dan enkel met andere mannetjes zitten raken ze gefrustreerd.

Seabait zei:
Heeft weinig met kleur te maken maar guppen hebben de dwangmatige gewoonte om voor te planten en als ze dan enkel met andere mannetjes zitten raken ze gefrustreerd.

Dat is helemaal waar.

En dat het gedrag kan verschillen per ras daar is ook een verklaring voor. Ik zag bv gisteren rondstaart guppen deze hebben geen lange staart mee te dragen en zijn dus veel actiever dan mannen met lange staarten. Deze kunnen niets anders dan maar wat door het water schommelen.

Ik zag bijvoorbeeld geheel blauw/zwarte guppen ( mannetjes).
Normale staart vin.

Erg actief, erg pikkerig op andere mannetjesguppen welke erg vredelievend rondzwommen.

Dus vandaar mijn vraag.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan