Wat is er nieuw

Gedrag nieuwe Corydoras Trilineatus

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rapey
  • Startdatum Startdatum
R

Rapey

Guest
Een week geleden heeft de nitrietpiek in mijn eerste aquarium (60x30x30) plaatsgevonden. Gisteren heb ik dan eindelijk mijn visjes mogen halen! Mede dankzij advies op dit forum ben ik uiteindelijk voor 7 corydoras trilineatus gegaan met 7 citroentetra's. 🙂

De citroentjes zwemmen vrolijk rond sinds het licht vanochtend voor het eerst aanging. Ze waren heel happig op het eten en begonnen zelfs brutaal aan de tabletjes van de corydoras te knagen.

De corydoras zijn nog erg rustig. Sommigen heb ik even zien bewegen en snuffelen, maar ze liggen toch vooral met z'n allen bij te komen tussen de planten. Daarnaast reageerden ze niet echt op het voeden. ��n tabletje dwarrelde zelfs zachtjes op het hoofd van een corydoras, maar zelfs daarop reageerde hij niet. Even later zag ik er toch een paar aan de tabletjes knabbelen. Toen ik net het licht uitdeed kwamen ze iets meer in beweging, maar nu liggen ze alweer stil. Verder reageren ze ook vrij schrikachtig als ik in de buurt ben.

Is dit gedrag normaal, dat ze in deze beginfase nog zo inactief en schuw zijn? :S

Qua beplanting heb ik nu 1 Valisneria, 1 kleine en 1 grotere Cryptocoryne, 1 zwaardplant, 2 Cabomba-bosjes en 1 Anubias. De zwaardplant is eigenlijk te groot, en de onderste bladeren werden geel/zwart. Ik denk dat ik die ga vervangen door nog een bosje Valisneria. Geeft dit voorlopig voldoende beschutting, samen met een klein stukje mopaniehout?
 
Ja, ze blijven voorlopig schuw. Ik heb ze hier ook zitten en zodra ze beweging zien verstoppen ze zich. Als ze je niet zien zullen ze op een gegeven ogenblik gewoon door de bak gaan bewegen. Het ergste zal met een week of 3 wel voorbij zijn.
 
Ze moeten eerst even wennen, mogelijk zullen ze straks ook nog druk door de bak zwemmen (Tegen het glas aan). Wat voor tabletten heb je voor de Corydorassen? Er wordt wel eens gezegd dat het algeneters zijn echter is dit niet het geval, ze hebben voornamelijk voeding nodig met dierlijke bestandsdelen. Af en toe wat voer met voornamelijke plantaardige bestandsdelen is geen probleem echter moeten ze dit niet te vaak hebben, dit is slecht voor de vissen.
 
Okee, mooi. Ik merk inderdaad dat ze nu bij het voeren alweer iets levendiger zijn!

Ik heb voor mijn 7 corydoras trilineatus een Tetra Wafermix (100ml). Daarvan geef ik op advies van de LFS 1 keer per dag 3 kleine tabletjes. Volgens het etiket zit daar zowel dierlijke als plantaardige voeding in.
Oxb1YMwYSJfo4F_eoKCYHbmtAFYra3vT.jpeg


Voor mijn 7 citroentetra's heb ik trouwens TetraRubin-vlokken. Die zijn wat groot, dus verpulver ik ze eerst tussen mijn vingers. Ik neem aan dat dit gewoon kan? Ik geef ze voldoende om 1 minuut van te eten. Vandaag bleef er wat drijven, dus heb ik dat overschot met een netjes eruit gevist.
Oxb1YMwYSJfo4F_eoKCYHbmtAFYra3vT.jpeg
 
Ik zou het afwisselen met leven / diepvries voer.
 
het gedrag wat wordt benoemd doorLudger heb ik inderdaad ook gezien bij mijn trillineatus. Heeft zo'n 3 weken geduurd, nu liggen ze lekker op de bodem te chillen en worden ze vooral actief als ze het idee hebben dat er wat te snaaien valt 😉 prachtige visjes!
 
Beter tabletten met volledig dierlijke voeding nemen, en zoals Aad zegt, levend of diepvries geven. Rode mug zijn ze dol op.
 
Ja, ik wil de vlokken sowieso afwisselen met levend/diepvries -voer.

Ik merk dat de corydoras wel actiever worden zodra het licht uitgaat. Is dit omdat ze dan minder meekrijgen/schrikken van wat er buiten het aquarium gebeurt of zouden ze het licht misschien te fel vinden ofzo? :S
 
Corydoras houden niet van licht en worden 's avonds meestal actiever, als het licht uitgaat dus helemaal 😉
 
Corydorasfan zei:
Corydoras houden niet van licht en worden 's avonds meestal actiever, als het licht uitgaat dus helemaal 😉
Dankje voor je snelle reactie. Overdag zitten ze bijna de hele dag stil in een hoek met z'n allen, maar nu het licht uit is ineens hyperactief. Zullen ze dan nooit echt actief worden met het licht aan? Of na een paar weken wennen wel iets meer?

Trouwens, dankzij jou heb ik de trilineatus gekozen ipv paleatus. En ik ben er heel blij mee! 🙂
 
Leuk om te horen dat je er blij mee bent 🙂. De trillineatus is sowieso al geen echte held, als de plantjes wat groeien zodat de bak wat donkerder wordt zullen ze wel meer durven. Ook moeten ze nu nog wennen 😉.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan