Geelwangschildpadden


Uvb tl zijn slecht helaas,
Vitamine druppels is wel ok 1x per week. Maar voor vitamine D3 toch beter een uvb lamp.
Er zijn ook normale spiraal uvb lampen, maar de werking daarvan is maar 2 maanden.

hoeveel x per week voer je ze en wat geef je ze precies? Je zei garnalen, bedoel je daarmee gedroogde?
En meelwormen moet je niet vaak geven, 1x per maand kan wel. Het is ontzettend vet, zie het als junkfood
Gedroogde garnalen moet je ook niet geven, zitten geen voedingswaarde in.
 
Ik geef diepvries garnalen, diepvries rode mug, diepvries witte mug en diepvries turtle food. In dat laatste zit van alles door elkaar. De vitamine druppels doe ik iedere dag over het eten heen.
 
Elke dag eten geven is niet goed.
Voor jonkies 3x per week
Volwassen 2x per week
Hoeveelheid is zoveel wat er in zijn kop past. Denkbeeldig
1x per week vitamine, teveel vitamine is er zelfs kans dat ze ziek worden,
Diepvries garnalen zitten veel zout in, jouw soort kan niet zoveel zout hebben. Dus oppassen.
Je kan ook de volgende voeren.
Krekels, sprinkhaan, kip rauw, rundvlees, pinkies, spiering zoetwater, kippenlever 1x per maand vers, slakken, guppen,
Sepia moet je altijd in je bak hebben, erg belangrijk voor ze

Langdurig teveel geven worden ze erg dik van, groeien veelste hard en ook daardoor misvorming van zijn schild.
 
Je bent een echte schildpadden pro geworden John! ;)
Heel mooi allemaal.
 
Goed om te weten! Zal m'n voedingsschema aanpassen. In de boeken en op internet staat wat afwijkende info, daar heb ik mijn voeding nu op gebaseerd.
 
Goed om te weten! Zal m'n voedingsschema aanpassen. In de boeken en op internet staat wat afwijkende info, daar heb ik mijn voeding nu op gebaseerd.

Boeken en internet staat veel onzin.
En vooral dieren winkels is met een handvol zout
 
Ik heb trouwens drie volwassen borstelneus ancistrussen over. Wilde deze bij de schildpadden in doen. Maar kan dat wel?
 
beter niet doen, maar elke schildpad reageerd er anders op.
schildpadden kan ze opeten,
of borstelneus zuigt aan zijn schild en schildpad verdrinkt.
of ze laten beide elkaar met rust,
 
Oke dat risico ga ik niet lopen. Ik ga ze er dus niet bij doen. Dank voor het antwoord!
 
Zelfde als met andere vissen, of ze worden opgegeten of ze laten het met rust.
Heel verschillend per schildpad, sommige mensen houden ook met cichlide samen,
Kan goed gaan, maar kan ook fout gaan. Cichlide eten zijn ogen op.
 
Haha, ervaring van diverse schildpadden ;)


Precies,daar doelde ik ook op hoor was niet om je in de maling te nemen!
Ik ben ze niet van plan om te nemen maar anders ging ik in de leer bij jou iig! ;)
 
Misschien een gekke vraag, maar kunnen deze schildpadden ook handtam worden? Merk dat ze namelijk erg rustig worden. Toen ik gister de bak aan het schoonmaken was klom er al eentje op mn hand. Lijkt me wel leuk om ze af en toen op te kunnen pakken!
 
Hm kan eigenlijk wel. Heb vaker gezien, maar wel rekening houden dat ze toch een keer kunnen bijten.
Even vasthouden kan ook wel, maar niet uit de bak halen en op de grond laten rondlopen.
 
Ik wil de bak graag wat anders gaan inrichten. Water niveau moet omlaag en ik wil een mooi landgedeelte maken waar een warmtespot en uv-b lamp boven kan hangen. Er zit nu een afgesloten kap op de bak, maar deze wil ik er af hebben. Heeft iemand tips voor het maken van een landgedeelte? Als ik gewoon zand neerleg zal dit waarschijnlijk langzaam worden weggespoeld. Ik wil géén glas in de bak kitten. Ben benieuwd of jullie tips hebben!
 
Wil graag iets dat makkelijk te verwijderen is. Heb dus bedacht om een plastic bak in het terrarium te plaatsen. Deze vul ik met aquariumzand. Rondom de bak komen stenen en hout, zodat de bak niet meer zichtbaar is. Waterniveau tot de rand vd bak, en dan is het klaar! Twee spots erboven en de schildpadden hebben een heerlijks strandje om op te warmen.
 
Waterniveau niet tot de rand, je zandbak wordt binnen no time een waterbak,
Water moet een stuk eronder zitten, een loopstukje maken zodat ze in de bak kan lopen,
 
Goede tip, ga ik doen!
 
Even een paar foto's van de schildpadjes:

392816aquaria17_0_84_image1.jpg


Trekken aan hetzelfde stukje voer:
544667aquaria17_0_84_image2.jpg


En ze hebben door dat ze op de foto komen:
299875aquaria17_0_84_image3.jpg
 
Wauw Mooi foto's! En mooie schildpadden!! !!!!

Edit Zit wel veel alg op de ruiten
 
Ja de ruiten aan de zijkant maak ik niet zo vaak schoon (slordig ik weet het ;p)

Ik heb nu wel een landgedeelte gemaakt. Is 10cm breed, 10 cm diep en 25cm lang. Ook de uvb lamp hangt er boven. Heb twee dagen aangekeken of de schildpadden op hun nieuwe eilandje klommen. Ze leken niet zo gecharmeerd van het zandstrandje. Af en toe werd er even gekeken, maar nooit gingen ze er lekker op zonnen. Heb het stuk kurk dus weer terug geplaatst, en binnen 30 seconden zaten ze allebei op het kurk lekker te zonnen. Ik denk dat ik de kurk er dus ook maar in laat, zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze liever liggen. Het kost namelijk geen zwemruimte, dus het kan prima zo :)
 
volgens mij hebben ze ook schildpadden in de hortus in Amsterdam ; vlak bij het VU-ziekenhuis.

ik geloof dat ze die kattenvoer gaven.

ik zal er weer eens heen gaan: ik heb daar een half jaartje gewerkt
daar hebben ze ook een vrij grote ruimte om de vijver heen : zodat ze op het land kunnen.

ik kan me niet herinneren hoe warm die zaten ... : maar het was wel in de tropische kas (dus best warm)

ze hadden daar een grote lamp : 40 cm doorsnee waar ze onder konden zitten.

heb denk ook nog wel wat fotos....
 
Zijn leuke beestjes ik had er een in de vijver. Werd inderdaad wel heel erg groot en een bedrijging voor mijn vissen. Hij was bovendien ook geen vriend van onze landschilpad als ze elkaar tegenkwamen in de tuin was het hommeles. De Geelwang, inmiddels zo'n 35 cm, heb ik dus naar een kweker gebracht, volgens mij zit hij er nog steeds.
 

Terug
Bovenaan