Wat is er nieuw

Geen ammonia/nitraat en nitriet meetbaar na 5 weken indraaien

Jacob_

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2020
Leeftijd
39
Mijn filter staat inmiddels iets meer dan 5 weken in te draaien. De eerste 2 weken met een aquarium met niks anders dan water en hout, wel elke week een beetje voer toegevoegd. Op 14 november heb ik al het water ververst en alles ingericht. Vanaf dat moment alleen wat onderhoud gepleegd, maar verder niks gedaan. Sinds 3 weken meet ik de waterwaarden met een Colombo druppeltest, echter ik meet nog steeds geen ammonia, nitraat of nitriet. Naast af en toe een beetje voer, voeg ik ook all-in-one plantedbox toe, mijn planten doen het ook prima. Daarnaast zie ik wel af en toe wat kleine slakjes rondkruipen.

DatumTijdPHKHNH3NO2NO3PO4GH
26-11-202020.307,76007
3-12-202020.007,580008
10-12-202020.507,580008

Ik heb het gevoel dat er hier iets niet goed gaat. Ik lees meestal dat de piek zo tussen week 3 en week 4 zou moeten komen, maar dan zou ik die compleet gemist hebben, en dan zouden mijn planten al het nitraat moeten opnemen.

Klopt mijn onderbuikgevoel? Ik wil geen vissen gaan toevoegen en vervolgens alsnog een piek veroorzaken en ze mogelijk de dood in jagen.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Voeg je “water verbeteraars” toe? En hoeveel voer is een klein beetje voer? Stofzuig je je bodem?

1. Nope
2. Een beetje tussen 2 vingers. Lastig om dat preciezer aan te duiden.
3. Nope

Het kan zijn dat de biofilm er al is, en dat die zeer geleidelijk opgebouwd werd.

Je kan altijd eens een beetje salmiak toevoegen, en dan kijken of je nadien een snelle afbouw ziet van ammoniak en nitriet.

Hè ja, ff wat planten doen versmelten 🤣 als je veel planten hebt, kan t zijn dat je planten gewoon al je nitraat hebben opgeslurpt.
zelf zou ik wat visjes (4 a 5) aanschaffen en voor twee weken goed je water testen op ammoniak en nitriet want je moet op gegeven moment wel iets gaan opbouwen, een bak met niks blijft draaien als een bak met niks. Maar das mijn mening! Doe wat goed voelt!

Hè ja, ff wat planten doen versmelten 🤣 als je veel planten hebt, kan t zijn dat je planten gewoon al je nitraat hebben opgeslurpt.
zelf zou ik wat visjes (4 a 5) aanschaffen en voor twee weken goed je water testen op ammoniak en nitriet want je moet op gegeven moment wel iets gaan opbouwen, een bak met niks blijft draaien als een bak met niks. Maar das mijn mening! Doe wat goed voelt!
Daar ga ik eens over nadenken. Op die manier voer je ook rustig de belasting op. Belangrijkste is wel dat het ook veilig is voor de vissen.

Absoluut, meten meten meten. En spaarzaam voeren in t begin. Water verversen bij mindere waardes... dat werk

Laatst ook een ander persoon die al twee maanden aan het indraaien was en niks meette maar er zit ook niks in... alsof je traint voor de marathon door op de bank te zitten haha. Maar die voegde ook water verbeteraars toe die ammoniak bond dacht ik te lezen dus dan bouw je echt niks op.
Jij niet, je hebt alles goed gedaan als ik dat zo lees dus wat mij betreft kan je van start. And again: doe wat goed voelt!

Foto van je bak?

Ik denk dat je planten hun werk zo goed doen, dat ze alle ammonia opslurpen (vrijwel alle waterplanten pakken eerst ammonia en slechts bij uitzondering/hoge nood nitraat) en de nitraatbaccies zo de kans niet eens hebben gehad om aan het werk te gaan.

Foto van je bak?

Ik denk dat je planten hun werk zo goed doen, dat ze alle ammonia opslurpen (vrijwel alle waterplanten pakken eerst ammonia en slechts bij uitzondering/hoge nood nitraat) en de nitraatbaccies zo de kans niet eens hebben gehad om aan het werk te gaan.
1607670418428.png
Deze foto is van afgelopen dinsdag.

Waterpest, ja dat slurpt echt alles op! Mocht je blijvend te weinig nitraat en fosfaat meten dan zou ik je waterpest verwijderen. Laag nitraat en fosfaat kan algen veroorzaken en waterpest trekt zoveel uit het water, dat het bijna niet bij te vullen is.
mooie groene bak! Geen salmiak in gooien, dan ben je je plantjes kwijt

Waterpest, ja dat slurpt echt alles op! Mocht je blijvend te weinig nitraat en fosfaat meten dan zou ik je waterpest verwijderen. Laag nitraat en fosfaat kan algen veroorzaken en waterpest trekt zoveel uit het water, dat het bijna niet bij te vullen is.

Ik zou beiden ook nog apart kunnen aanvullen. Ik heb de waterpest erin gezet als snelgroeiers voor de start, daarna wil ik ze er ook uithalen. Ik ga ze er nu wel eens uithalen en in emmer zetten, eens kijken of ik dan verschil ga zien.

Plantjes gewoon laten zitten is op zich niks bijzonders dat je geen piek voorbij hebt zien komen
Wel van belang dat je planten voeding gaat doseren no3 po4 en mineralen anders loop je de kans de de planten groei stagneert.
en een paar vissen toevoegen niet gelijk van het gevoelige soort
Weet niet of je al een idee hebt wat je wil gaan houden.

Plantjes gewoon laten zitten is op zich niks bijzonders dat je geen piek voorbij hebt zien komen
Wel van belang dat je planten voeding gaat doseren no3 po4 en mineralen anders loop je de kans de de planten groei stagneert.

Doe ik er dan goed aan om meer All-in-one van planted box toe te voegen of juist specifiek nitro en ferro. Die heb ik namelijk ook nog liggen.

en een paar vissen toevoegen niet gelijk van het gevoelige soort
Weet niet of je al een idee hebt wat je wil gaan houden.

Dat weet ik inmiddels wel.

20 kardinaaltetra's
10-15 corydoras (twijfel alleen nog welke soort)
5 otocincli
2 twijfelpunten:
Paartje Krobia Xinguensis of een harem Apistogramma cacatuides
En ik twijfel of dat dan weer samengaat met garnalen.

Bij het opstarten van een discusbak bij mijn dochter konden we ook niks meten deze bak heb ik ingericht met een discus plantenpakket en gebruik ook all in one de bak heeft 6weken ingedraaid voordat de vissen er in gingen toen kwam de piek alsnog en zelfs een 2e piek ook dus mogelijk komt het nog

Kijk ik naar je foto zie ik dat nog heel wat planten bezig zijn om zich aan te passen aan onderwater, je ziet dat er fijne draadalg zit op div planten.
Voorlopig zou ik het houden bij afzuigen en verwijderen draadalg, water meten en waardes op peil houden.
Dan zou je nl op een bepaald moment ook kunnen zien dat de planten nitraat enz opnemen, dan zit je op het moment dat de vissen er langzaam in kunnen.

Je moet er geen kilo salmiak in gooien hé.

Juist genoeg om een paar mg NH3 te krijgen in het water.

Ik volg ook het andere advies: langzaam aan beginnen met plantenvoeding en er een paar robuuste vissen in zetten (paar dagen na de salmiak, en als je geen nitriet meet).

Kijk ik naar je foto zie ik dat nog heel wat planten bezig zijn om zich aan te passen aan onderwater, je ziet dat er fijne draadalg zit op div planten.
Voorlopig zou ik het houden bij afzuigen en verwijderen draadalg, water meten en waardes op peil houden.
Dan zou je nl op een bepaald moment ook kunnen zien dat de planten nitraat enz opnemen, dan zit je op het moment dat de vissen er langzaam in kunnen.
De groei van de draadalg gaat gelukkig steeds langzamer.
Om te kunnen zien dat de planten nitraat opnemen, dan zou ik ook eerst nitraat moeten meten lijkt mij. Of kan ik dat ook nog op een andere manier zien?
Je moet er geen kilo salmiak in gooien hé.

Juist genoeg om een paar mg NH3 te krijgen in het water.

Ik volg ook het andere advies: langzaam aan beginnen met plantenvoeding en er een paar robuuste vissen in zetten (paar dagen na de salmiak, en als je geen nitriet meet).

Zou ik er dan goed aan doen om naast de all-in-one ook nog nitro van Easy-Life toe te voegen, of juist iets meer all-in-one. Ik voeg nu om de dag 10 ml toe.

Bedenk dat de algen ook consumeren......
Ik zou voorzichtig zijn met allerlei soorten bemestingen te gaan toevoegen, en al zeker niet mixen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan gericht werken, aquariumbemesting.nl koop je poeders en ga je alleen eens dat toevoegen wat verbruikt wordt.
kaliumnitraat en kaliumfosfaat kopen.

Bedankt voor je advies. Ik ga niet mixen, maar ik houd het voor nu wel even bij all-in-one.

Ik heb nog ongeveer 3 liter van over. (zat bij het aquarium toen ik het overnam).
Morgen voeg ik weer 10 ml toe. Ik ga dan voor en na het toevoegen meten wat de waardes zijn. Dan zou ik op zeker nitraat en fosfaat moeten meten, aangezien dat er in zit volgens de verpakking.

focus maar op nitraat en fosfaat in dit stadium
nadeel van je allinone is dat dingen uit de pas kunnen gaan lopen, stel je nitraat daalt en je fosfaat niet of veel minder dan krijg je dus een opbouw van fosfaat.
Door specifiek toe te voegen kun je dat zelf sturen. Simpel, en doeltreffend.

Inmiddels een week later, nog steeds geen ammonia en nitriet, maar wel een klein beetje nitraat. Druppeltest geeft een lichtroze kleur.

Nitraat meetbaar houden je huidige dosis aio iets opvoeren, je weekdosis over meerdere dagen spreiden.
Niet te lang of hard verlichten om co2 tekort te vermijden

Nitraat meetbaar houden je huidige dosis aio iets opvoeren, je weekdosis over meerdere dagen spreiden.
Niet te lang of hard verlichten om co2 tekort te vermijden
Ik voeg om de dag 10 ml toe, dat zal ik dan iets verhogen en opnieuw meten. Je wilt boven de 20 meten toch?

Ik voeg om de dag 10 ml toe, dat zal ik dan iets verhogen en opnieuw meten. Je wilt boven de 20 meten toch?
ja en nee
ja--------als je met kaliumnitraat met 20mg/l aan no3 toevoegt voorkom je ook een mogelijk kalium tekort.
Nee--- beperken van de no3 waarde geeft ook voordelen , is minder belastend voor vissen en de planten groeien iets trager en kleuren beter plus economisch interessanter

ja en nee
ja--------als je met kaliumnitraat met 20mg/l aan no3 toevoegt voorkom je ook een mogelijk kalium tekort.
Nee--- beperken van de no3 waarde geeft ook voordelen , is minder belastend voor vissen en de planten groeien iets trager en kleuren beter plus economisch interessanter
Ik ga het wel beetje bij beetje opvoeren zolang ik No3 blijf meten.
Belangrijke vraag is of ik er nu goed aan doe om vissen toe te voegen?

Ik ga het wel beetje bij beetje opvoeren zolang ik No3 blijf meten.
Belangrijke vraag is of ik er nu goed aan doe om vissen toe te voegen?
Denk wel dat je reeds vissen mag indrengen niet in 1x je totale bestand.
Maar beginnen met 1 soort / schooltje van minstens 10tal vissen

Denk wel dat je reeds vissen mag indrengen niet in 1x je totale bestand.
Maar beginnen met 1 soort / schooltje van minstens 10tal vissen
Dat was ik ook van plan, en dan per week een extra schooltje toevoegen. Is er dan een voorkeur voor bepaalde vissen bij de start?

Ik wil graag een schooltje Corydoras Sterbai (10-15), en een schooltje kardinaaltetra's (20-25), al ben ik nog niet helemaal uit of ik die tetra's wil. Er zijn zoveel leuke vissen voor de middenzone. Daarnaast nog een harem apistogramma cacatuoides of Krobia xinguensis en otocincli. Voor die laatste moet ik echt nog even wachten weet ik. De krobia xinguensis hebben ze hier in de buurt niet volgens mij, dus als ik die wil moet ik ook nog even wachten.

:thumbs: In mijn vorig bericht ging ik een schooltje Cory 's voorstellen maar dan dring je soms een vissen keuze op die niet 100%keuze is van de Topic starter

:thumbs: In mijn vorig bericht ging ik een schooltje Cory 's voorstellen maar dan dring je soms een vissen keuze op die niet 100%keuze is van de Topic starter
En soms zit je dan ook op 1 lijn 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan