Geen amoniak


Tijn.a

Member
Lid geworden
10 juni 2020
Berichten
24
Leeftijd
22
Hoii,

ik ben nu ongeveer een week mijn lege aquarium aan het voeren. Om zo ammoniak te ontwikkelen, alleen tot op de dag van vandaag heb ik nog geen ammoniak gemeten. Betekend dit dat het al wordt omgezet door mijn filter of betekend dit iets anders?
 
Het betekent dat het wachten tot het voer aan het rotten is en daar uiteindelijk wat ammoniak uit zal verschijnen gewoon enige tijd zal duren. Daarom kun je ook beter werken met ammoniumchloride of gewoon pure ammoniak uit de supermarkt, dan sla je die stap al over ;)
Maar goed, als je al planten hebt en licht is dat weer niet slim, ofwel nu gewoon wachten vrees ik. Je zou kunnen meten of je wel no2 (nitriet) kunt meten, dan is er al een deel van het ammonium omgezet door je filter.
 
Het kan zijn dat de piek al voorbij is zonder dat je het hebt kunnen meten, maar 1 week is nog niet echt lang dus ik zou gewoon nog even blijven wachten.
 
Het betekent dat het wachten tot het voer aan het rotten is en daar uiteindelijk wat ammoniak uit zal verschijnen gewoon enige tijd zal duren. Daarom kun je ook beter werken met ammoniumchloride of gewoon pure ammoniak uit de supermarkt, dan sla je die stap al over ;)
Maar goed, als je al planten hebt en licht is dat weer niet slim, ofwel nu gewoon wachten vrees ik. Je zou kunnen meten of je wel no2 (nitriet) kunt meten, dan is er al een deel van het ammonium omgezet door je filter.
en alweer die oude kruimelmethode die dan toch niet werkt....
 
Voer je de test correct uit en waarmee test je? Hoevaak voer je iets in de bak en hoeveel?
 
Voer je de test correct uit en waarmee test je? Hoevaak voer je iets in de bak en hoeveel?
Als het goed is voer ik mijn druppel test gewoon goed uit. voer om de dag een kleine hoeveelheid.
 
Het kan zijn dat de piek al voorbij is zonder dat je het hebt kunnen meten, maar 1 week is nog niet echt lang dus ik zou gewoon nog even blijven wachten.
Heb mijn bak nu in totaal 2 weken staan, en ik meet al wel no2 en no3.
 
Het betekent dat het wachten tot het voer aan het rotten is en daar uiteindelijk wat ammoniak uit zal verschijnen gewoon enige tijd zal duren. Daarom kun je ook beter werken met ammoniumchloride of gewoon pure ammoniak uit de supermarkt, dan sla je die stap al over ;)
Maar goed, als je al planten hebt en licht is dat weer niet slim, ofwel nu gewoon wachten vrees ik. Je zou kunnen meten of je wel no2 (nitriet) kunt meten, dan is er al een deel van het ammonium omgezet door je filter.

Hoi,

even voor de duidelijkheid hier mijn waardes:

ph: 7,5
Gh: 7
Kh: 8
No2: 0,5 mg/l
No3: 10 mg/l
nh3/4: 0,0 mg/l
po4: 0,0 mg/l
 
Hoi,

even voor de duidelijkheid hier mijn waardes:

ph: 7,5
Gh: 7
Kh: 8
No2: 0,5 mg/l
No3: 10 mg/l
nh3/4: 0,0 mg/l
po4: 0,0 mg/l
Prima toch? Tijd voor een nieuw beetje voer (zodat ammoniak weer wat kan stijgen) en wachten tot de no2 weer op 0 staat. Uiteindelijk wil je dus dat je no3 omhoog gaat want dan weet je of de stikstofkringloop z'n werk doet!
 
Je meet no2 dus dan is er ook nh3/4 geweest dus je hebt wellicht de nh3/4 gemist. Net als Daniel zou ik ook willen zeggen prima toch.
 
Je meet no2 dus dan is er ook nh3/4 geweest dus je hebt wellicht de nh3/4 gemist. Net als Daniel zou ik ook willen zeggen prima toch.

Prima toch? Tijd voor een nieuw beetje voer (zodat ammoniak weer wat kan stijgen) en wachten tot de no2 weer op 0 staat. Uiteindelijk wil je dus dat je no3 omhoog gaat want dan weet je of de stikstofkringloop z'n werk doet!

Ah oke dus dit is wel een goede zaak (y)
Wat is jullie advies verder qua indraaitijd?
 
4 weken op zijn minst. Zo weet je zeker dat de kringloop de tijd heeft gehad om in orde te komen. Na die vier weken kun je vissen toevoegen, in kleine groepjes om elke keer de bacteriecultuur de tijd te geven zich aan te passen
 
Snap niet dat men zo moeilijk doet :DD

4 weken draaien, 1x per week een beetje voer erin.
2 dagen voor de 1e vissen een 70% waterwissel en je zit goed...

Meet zelf ook nooit tijdens het indraaien... meet eigenlijk überhaupt heel zelden :juggle:
 
Ik ben het met Richard eens en meet ook nooit maar alleen voor ik de vissen erin plaats. Voeren doe ik meestal ook 1x per week wat tussen de duim en wijsvinger.
 
Snap niet dat men zo moeilijk doet :DD

4 weken draaien, 1x per week een beetje voer erin.
2 dagen voor de 1e vissen een 70% waterwissel en je zit goed...

Meet zelf ook nooit tijdens het indraaien... meet eigenlijk überhaupt heel zelden :juggle:
Gewoon meteen die vissen erin.
Die midden Amerikanen van je zijn sterk zat.
 
De ph is 7,5 en dan is het aandeel ammoniak groter dan bij een lage ph en ik zou zelf geen risico lopen om vissen hieraan bloot te stellen maar goed iedereen moet dat voor zichzelf beslissen. Op zich is 4 weken indraaien niet echt lang en dan wil ik de vissen niet blootstellen aan dat soort stoffen.
 

Terug
Bovenaan