Wat is er nieuw

Geen bodembedekking

Daniel 82

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2010
Leeftijd
42
Beste mede hobbyisten,

Even een vraag.

Op internet en youtube zie ik het soms voorbij komen, meer omdat het dan om grote aquariums met grote vissen/bewoners gaat.
Een aquarium zonder bodembedekking.

Ik wil in mijn nieuwe bak waar ik een interne bioloog inbouw (heb ik ook in een ander topic beschreven)
Een leefomgevong creëren voor enkel vissen in de bovenlaag en enkele vissen die er om bekent staan zich op en rondom hout te bevinden.

Ik ben erg weg van de zogenaamde takken bakken. En heb altijd veel hout gebruikt in aquariums en nu wil ik een bak met enkel hout.
Begroeid met mos en varens.

Omdat ik geen bodembewoners wil en liever geen zand bodem ivm onderhoud etc. Leek het mij mooi om een aquarim op te starten waar de bodem en achterwand volledig zwart is, zodat het hout en mos mooi eruit springt met een mooi diepte effect.

Ik kon niet heel veel info hierover vinden.
Misschien kent iemand van jullie voorbeelden of heeft ervaring hiermee.

Of natuurlijk de nadelen en voordelen op een rijtje gezet.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Toch benieuwd, welke bewoners voor op en rondom het hout zijn dat dan?
Genoeg soorten namelijk die daar graag bivakkeren en hun territorium onderhouden, maar tegelijk ook zondhappers of gravers zijn.

En, welk onderhoud dat je mogelijkerwijs kan hebben aan een dun laagje zand staat je tegen? Er is altijd nog zwart zand of grind, als je het toch zwart wilt.

Verder, je bent het tegengekomen, dus een aantal voorbeelden heb je zelf gezien en je lijkt al best een beetje overstag. Of zien we dat verkeerd?

zou het kunnen dat die bakken die je bent tegengekomen, toevallig niet gewoon kweekbakken zijn? deze worden inderdaad vaker zonder bodem ingericht. wegens het vele voeren en makkelijk schoonhouden.

bij een bak zonder bodem zul je ook alleen kunnen vertrouwen op je filter(s). bij andere bakken vangt de bodem het (deels) op als er wat mis gaat met het/de filter(s)

Ik probeer out of the box te denken.

Ik heb genoeg gedaaan met grind, voedingsbodem of zand. Uitendelijk heb je hier extra onderhoud voor nodig Maar omdat ik geen wortelende planten wil kan ik eventueel de bodem weg laten.

Arowana, sneakhaed en alligator gar aquariums zijn vaak zonder bodem en draaien volledig op het filter. Hier noem ik wel het uiterste van onze hobby.

Maar ik wil graag de mogelijkheden bekijken om mijn aquarium volledig op een filters te laten draaien om niet afhankelijk te zijn van mijn bodem keuze.

Het gaat er mij om om een mooi plaatje te creëren, maar de vis moet wel op zijn gemak zijn.

Zoals Rich ook al aangeeft moet je dan echt op de filters vertrouwen en heb je geen werking van bacterien in je bodem.

En, welk onderhoud dat je mogelijkerwijs kan hebben aan een dun laagje zand staat je tegen? Er is altijd nog zwart zand of grind, als je het toch zwart wilt.

Verder, je bent het tegengekomen, dus een aantal voorbeelden heb je zelf gezien en je lijkt al best een beetje overstag. Of zien we dat verkeerd?

Bedembedekking staat mij niet tegen. Heb altijd grind of zandbodems gehad.

Maar als ik niks met een bodem ga doen, leek het mij een leuke uitdaging om een aquarium op te starten zonder bodembedekking.

Betreft het visbestand, hier ben ik nog niet uit. Ook de discussie in dit topic zal mijn keuze gaan beinvloeden.

Zoals Rich ook al aangeeft moet je dan echt op de filters vertrouwen en heb je geen werking van bacterien in je bodem.

Mijn bak gaat op 2 filters draaien, verwerkt in een bioloog. De interne bioloog is altijd in 2 delen schoon te maken zodat er altijd 1 volledig draait. Gevuld met sponzen en veel keramische pijpjes.

Er komen maar 2 schooltjes in en enkele garnalen. De bak is tussen de 150L en 200L ik zoek visjes die max 4cm worden en er gaan er per schooltje 10 in.

Ik denk dat dit te doen is met enkel de filters.

Aah dus de behuizing heeft een doel gevonden😉 Ben benieuwd! Zo te horen heb je het al aardig in het hoofd.

Aah dus de behuizing heeft een doel gevonden😉 Ben benieuwd! Zo te horen heb je het al aardig in het hoofd.

Het gaat ervan komen, de drukte van de feestdagen is weer voorbij. Dus kan er weer tijd in de hobby worden gestoken.

De zonnebaarzen gaan in het voorjaar weer terug in de vijver en dan moet de nieuwe bak er komen. Ik heb dus nog wel even om alles uit te denken.

Maar de basis is er!

Leuk idee. Het eerste wat ik zou denken is dat je een sterke onderstroming nodig hebt om effectiever te filteren.

Leuk idee. Het eerste wat ik zou denken is dat je een sterke onderstroming nodig hebt om effectiever te filteren.

Dat zat al in mijn gedachten.

Ik had in de planning om een uitstroom via het wateroppervlak te laten lopen en een uitstroom op 25 cm boven de bodem gericht op de bodem. Zodat er ook circulatie is voor de bodemafzuiging.
Er wordt via een overloop/skimmer aangezogen en via de bodem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan