Wat is er nieuw

geen doorvoer in de bak maar wel een sump

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
61
Als ik op dit onderwerp ga zoeken, dan kom ik van alles tegen. Het normale veilige verhaal is "niet aan beginnen". Gewoon een overloop maken, gat in de bak en klaar.
Maar er zijn ook mensen die van alles hebben ontworpen, met cyfons, extra luchtinlaat, hele berekeningen zie ik voorbijkomen, sommige plaatjes lijken wel op het metrostelsel in Londen. Daarnaast zijn er zelfs kant en klare oplossingen te koop die je gewoon aan de bak hangt en (zogenaamd) werkt dan alles vanzelf goed.

Het risico van al deze oplossingen is natuurlijk de afstelling en de ellende die je hebt wanneer de stroom zou uitvallen. Hevelt je bak leeg op de vloer of stroomt je bioloog over, allerlei rampscenario's zie ik voorbijkomen. Maar, als ik nu als niet-techneut, geen gat in m'n bak wil, en geen overloop. Achterwandje dan lekker strak tegen de ruit, er zit geen raar vierkant in de hoek.

Ik koop twee precies dezelfde variabele opvoerpompen. Ik stel ze dusdanig af dat ze gelijk aanvoeren en afvoeren, ik zorg dat als ze allebei stilstaan de waterniveaus in de sump en in de bak goed zijn. En, daar is de truc, ik schakel ze qua electriciteit in serie, net als vroeger de kerstboomverlichting.
Valt de stroom uit, staan ze allebei stil, geen probleem, valt één pomp uit door vage reden, staan ze ook allebei stil, geen probleem. Mocht dit laatste niet gaan, zijn er best ook master-slave constructies te koop in stekkerdozenland die bij uitval van één contact de rest ook uitschakelt.

Zou toch best kunnen werken?

gr

Mark

Ik koop twee precies dezelfde variabele opvoerpompen. Ik stel ze dusdanig af dat ze gelijk aanvoeren en afvoeren, ik zorg dat als ze allebei stilstaan de waterniveaus in de sump en in de bak goed zijn. En, daar is de truc, ik schakel ze qua electriciteit in serie, net als vroeger de kerstboomverlichting.
Valt de stroom uit, staan ze allebei stil, geen probleem, valt één pomp uit door vage reden, staan ze ook allebei stil, geen probleem. Mocht dit laatste niet gaan, zijn er best ook master-slave constructies te koop in stekkerdozenland die bij uitval van één contact de rest ook uitschakelt.
Dit gaat helaas nooit lukken. Er zit altijd iets variatie in al is het maar door aanslag/vuil etc en na verloop van tijd staat je bioloog toch droog of loopt hij over.

Wat is er mis met zo'n kant en klaar hevel ding naar je bioloog? Mocht je opvoerpomp er mee stoppen gaat de hevel nog even door maar die zit hoog genoeg in je bak zodat die na korte tijd ook stopt doordat er lucht bij komt. Kwestie van rekening houden met deze 'buffer' in je bioloog.

Als je twee exact dezelfde pompen neemt gaat het sowieso niet werken. Water gaat makkelijker omlaag dan omhoog. Dus je pomp in het aquarium zal veel meer water verplaatsen.
En als de stroom uitvalt zal hij alsnog door de pomp heen hevelen, waardoor je bak alsnog leeg is en je vloer nat.

Dit gaat helaas nooit lukken. Er zit altijd iets variatie in al is het maar door aanslag/vuil etc en na verloop van tijd staat je bioloog toch droog of loopt hij over.

Wat is er mis met zo'n kant en klaar hevel ding naar je bioloog? Mocht je opvoerpomp er mee stoppen gaat de hevel nog even door maar die zit hoog genoeg in je bak zodat die na korte tijd ook stopt doordat er lucht bij komt. Kwestie van rekening houden met deze 'buffer' in je bioloog.
Kant en klaar hevelding gaat het dan misschien worden. Ligt ook een beetje aan de bak die ik straks heb. Ik kan de trofis1800 zo van marktplaats plukken, maar die heeft geen overloop en gat. Scheelt wel heel erg veel geld tov een bak laten maken.

tnx

Mark

Goed idee 🙂

Houd er rekening mee dat die Trofis bakken echt loei zwaar zijn. Zelf eens een Trofis Puntius 1000 op de kop getikt en met twee man was dit net te doen.

Goed idee 🙂

Houd er rekening mee dat die Trofis bakken echt loei zwaar zijn. Zelf eens een Trofis Puntius 1000 op de kop getikt en met twee man was dit net te doen.
Nou, ik heb
A. de gewoonte om altijd proberen vervoer naar hier te regelen door de verkoper, vooruitbetaling en vergoeding helemaal prima voor mijn kosten dan uiteraard, ik heb geen autorijbewijs.
B. Hier in de straat een paar buren die de hele dag in de steigerbouw zitten met spierballen als Popey

maar bedankt voor de waarschuweing, Daniël.

ps... nu nét zie ik een offerte van v Wolferen binnenkomen. Spannend, lekker zo eens lezen.

Mark

Hé Mark, ik heb mijn bak ook bij van Wolferen besteld en moet zeggen dat de prijs me echt meeviel. Succes met je keuze.

Hé Mark, ik heb mijn bak ook bij van Wolferen besteld en moet zeggen dat de prijs me echt meeviel. Succes met je keuze.
Ik werd inderdaad niet heel erg droevig van zijn offerte. Allersins redelijke bedragen die hij per onderdeel voorrekent.

Weet niet exact wat je achterwand wensen zijn, maar je kan altijd een overloop erin verwerken als je kiest voor een wat diepere 3D achterwand.
Dan heb je niet per se een overloopkamer nodig, en kan je zelfs kiezen om de achterkant te boren ipv de bodem.

Weet niet exact wat je achterwand wensen zijn, maar je kan altijd een overloop erin verwerken als je kiest voor een wat diepere 3D achterwand.
Dan heb je niet per se een overloopkamer nodig, en kan je zelfs kiezen om de achterkant te boren ipv de bodem.
Daar zit ik inderdaad filmpjes van te bekijken nu. Deze tussenweg is veiliger dan een hang-on, doet precies hetzelfde als een normale overloop, maar ipv een kamer met een gat in de bodem, kun je met slechts één gat bovenaan in de zijkant of achterkant volstaan.
Ik durf eerder dáár te boren in een bestaande bak, dan in de bodem.
Ziet er simpel en deugdelijk uit hoor, deze oplossing.

tnx

Mark

waarom boor je geen gat in je bak? een gatenboor voor glas is niet duurder dan een hevelconsturct en je hebt er vervolgens iedere dag plezier van daar het een stuk betrouwbaarder is. als je een boormachine vast kunt houden kun je een gat boren.

waarom boor je geen gat in je bak? een gatenboor voor glas is niet duurder dan een hevelconsturct en je hebt er vervolgens iedere dag plezier van daar het een stuk betrouwbaarder is. als je een boormachine vast kunt houden kun je een gat boren.
durref ik niet, in de bodem, in de zijkant wel.

In een ander topic waar ik naar boren in een Trofisbak vroeg, reageerde ook iemand die vertelde dat Trofis geen garantie geeft bij dit soort aanpassingen. Nou gaat het me niet persé over garantie, maar ik denk dat ze dit niet voor niets zeggen. Stel dat je hiermee inderdaad het construct iets aandoet, ik vind het gewoon "eng"

haha

Mark

In een ander topic waar ik naar boren in een Trofisbak vroeg, reageerde ook iemand die vertelde dat Trofis geen garantie geeft bij dit soort aanpassingen. Nou gaat het me niet persé over garantie, maar ik denk dat ze dit niet voor niets zeggen. Stel dat je hiermee inderdaad het construct iets aandoet, ik vind het gewoon "eng"

haha

Mark
Dat garantie werk geld alleen bij een nieuwe bak en geld zeker niet alleen voor het aquarium iedere zelf gemaakte aanpassing aan wat voor artikel dan ook geeft de producent het recht om de garantie te laten vervallen.

Dat de garantie vervalt bij boren in het glas is natuurlijk niet vreemd. Dit heeft mijn inziens niet zo veel te maken met 'constructie' van de bak maar mocht bij het boren iets mis gaan, kun je dit niet claimen bij de fabrikant. Bij het aanpassen van een product vervalt altijd de garantie, toch?

Ik vind in glas boren zelf ook eng overigens, verschillende malen op youtube gezien en het ziet er mij te grof uit. Ik zie overigens het verschil tussen boren in de achterkant of onderkant niet zo goed, boren is boren en een gat is een gat 😉 Als je ruimte achter de bak hebt kun je inderdaad ook een overloop in de achterkant maken, vaak wordt voor een doorvoer in de bodem gekozen omdat het water daar toch heen moet, en je zo het aquarium strak tegen een muur kunt zetten. Het is mij om het even welke manier je kiest, beide zal prima werken.

Voordeel van een gat in de bodem boren is wel dat je een laagje water in de bak kunt zetten, zodat je goed kunt koelen tijdens het boren.
Met een gat in de achterwand boren is dit iets lastiger.

Voordeel van een gat in de bodem boren is wel dat je een laagje water in de bak kunt zetten, zodat je goed kunt koelen tijdens het boren.
Met een gat in de achterwand boren is dit iets lastiger.
Van binnen naar buiten boren en een straaltje water erop zetten.
Of als je buiten kan werken van buiten naar binnen met een straaltje water erop.

Maar glasboren heb ik dan weer wel ervaring mee, is idd niet heel spannend, gewoon de boor recht houden en geen kracht zetten

Een gezonde portie geduld is je grootste benodigdheid als je glas gaat boren.
Verder is het altijd makkelijker om in een mal te gaan boren (een stuke plank oid met al een gat in op de juiste plaats)
Continu van water voorzien is niet nodig als je boort, nu en dan eens je voor in water dompelen werkt ook prima, 'k heb al tientallen gaten zo geboord.
(waarmee ik niet wil zeggen dat ik de bak niet blank zet als dat kan)

Geloof mij Mark, als het onhandige ikke al +- 10 keer gelukt is (en 0 keer niet gelukt), met allerlei aquariumglas van dik tot dun, moet jij het ook kunnen. En het hoeft echt geen gat in de bodem te zijn hoor. Kan ook in de zijkant dus, of in de achterkant van je bak en dan met een PVC-knietje de bocht maken waar het water naartoe mag. Kun je aan de binnenkant van je bak met een ander PVC-knietje, of met een rechtstreekse opening met een roostertje of zo, de waterinlaat regelen.

In glas boren is haast meer glas "krassen" dan boren eigenlijk. Het stelt niks voor. Zoals de anderen al zeggen: rustig je tijd nemen en de boor (niet je gewicht/spieren) stukje bij beetje het werk laten doen. Kan een aantal minuten duren. Af en toe de boor in koud water dippen om af te laten koelen. En aan de binnenkant van de bak het punt waar het gat komt, afplakken met duct tape. Dat zorgt voor een mooier boorgat met minder losspringende glasrandjes.

Gewoon een kwestie van een paar youtube'jes kijken en de juiste maten spullen bestellen. Dus diamantboortje, pvc-doorvoer en verder naar eigen inzicht wat knippen en plakken met los pvc en/of slangen. You can do it. 👍

Bedankt allemaal voor de bemoedigende woorden. Ik ben er nog niet uit. Het hele idee van boren is ontstaan omdat de offerte's voor nieuw mij tegenvielen. Toen zag ik dat een Trofis 1800 best makkelijk en goedkoop van Marktplaats te krijgen is, en toen ontstond het probleem van overloop en boren.

Inmiddels heb ik ook de offertes van v Wolferen en van Nick's aquaria binnen, deze zijn een stuk prijsvriendelijker, dus nu vervalt mijn 2de hands Trofis overweging, denk ik.

Ook de offerte voor een Acrylaatbak binnen, is wel ff schrikken, maar wie weet. Ik kick daar ZO op,

ps. Wel geinig. Mischa en ik zitten in hetzelfde traject, hebben al dezelfde frameleverancier, straks ook nog dezelfde bakleverancier, we gaan zien wat onze eindresultaten gaan worden. De toekomstige schakelkast heb ik ook al, Mischa. Istie niet strak man !!

Bijlagen

• 8534cd8f-c140-419e-80ed-0dd2e1b3e687.jpg
    8534cd8f-c140-419e-80ed-0dd2e1b3e687.jpg
    185 KB · Weergaven: 91
Lekker bezig. ^^ Altijd leuk om dat traject door te gaan richting nieuwe bak. Mag ik vragen trouwens (je hoeft geen aanbieder te noemen) wat ongeveer de vraagprijs was voor de acrylaatbak en wat je daar dan qua maten en onderdelen voor krijgt? Ik wil zelf op termijn ook zoiets. (Nog liever zelf bouwen, maar ook dat is niet bepaald gratis, zeker als je het verprutst... 🙈 :DD)

Nog liever zelf bouwen, maar ook dat is niet bepaald gratis, zeker als je het verprutst... 🙈 :DD
En toch heb ik daar meer vertrouwen in als dat ik een glazen bak ga kitten XD
Als acrylaat zit dan zit het, je lijmt het ook niet echt je smelt/last het meer.
Zolang je geen lucht ziet en de naad is helder kan je er van uit gaan dat het goed is gegaan

😀 Ja dat is natuurlijk zo. Ik ben denk ik vooral bang dat ik de boel niet goed haaks op elkaar zou krijgen. Je moet dat wel redelijk precies doen lijkt me. Zoals je al zegt: als het eenmaal zit, dan zit het. :deal:

😀 Ja dat is natuurlijk zo. Ik ben denk ik vooral bang dat ik de boel niet goed haaks op elkaar zou krijgen. Je moet dat wel redelijk precies doen lijkt me. Zoals je al zegt: als het eenmaal zit, dan zit het. :deal:
Ook niet geheel, verschillende lijmen hebben verschillende droogtijden.
Maar het word er niet mooier op als je achteraf nog gaat peilen

Lekker bezig. ^^ Altijd leuk om dat traject door te gaan richting nieuwe bak. Mag ik vragen trouwens (je hoeft geen aanbieder te noemen) wat ongeveer de vraagprijs was voor de acrylaatbak en wat je daar dan qua maten en onderdelen voor krijgt? Ik wil zelf op termijn ook zoiets. (Nog liever zelf bouwen, maar ook dat is niet bepaald gratis, zeker als je het verprutst... 🙈 :DD)

Zeker, dat kwam op €1750,-. De bak 180 x 60 x 60 inclusief overloop en bodemdoorvoer, deksel dat ik had beschreven is niet duidelijk. Ik denk er nog over na, maar ik denk dat ik het antwoord al weet, is namelijk excl. btw en excl bezorgingskosten.

Dan zit je al snel op twee en een halve rug met nog wat meuk erbij die ook aangeschaft moet worden. Samen met de nieuwe sump die ik al heb en het frame (verlichting en wat techniek neem ik mee).... komt dat boven m'n budget. Maar je weet het nooit.

Of topic : tot anderhalf jaar geleden had ik een 1198 (zo'n beetje het beste wat Ducati heeft gemaakt voor de weg). Afgelopen 15 jaar altijd de topmodellen van Ducati gereden. Je hebt geen idee wat beurt en onderhoud van zo'n hobby kost. Nu heb ik een spaarrekening, en een andere hobby. Zo'n acrylaat bak, MWOA.... waarom niet.

🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

Zeker, dat kwam op €1750,-. De bak 180 x 60 x 60 inclusief overloop en bodemdoorvoer, deksel dat ik had beschreven is niet duidelijk. Ik denk er nog over na, maar ik denk dat ik het antwoord al weet, is namelijk excl. btw en excl bezorgingskosten.

Dan zit je al snel op twee en een halve rug met nog wat meuk erbij die ook aangeschaft moet worden. Samen met de nieuwe sump die ik al heb en het frame (verlichting en wat techniek neem ik mee).... komt dat boven m'n budget. Maar je weet het nooit.

Of topic : tot anderhalf jaar geleden had ik een 1198 (zo'n beetje het beste wat Ducati heeft gemaakt voor de weg). Afgelopen 15 jaar altijd de topmodellen van Ducati gereden. Je hebt geen idee wat beurt en onderhoud van zo'n hobby kost. Nu heb ik een spaarrekening, en een andere hobby. Zo'n acrylaat bak, MWOA.... waarom niet.

🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
Dat tegenover een glazen bak van 200x70x70, 3 kanten optic white met 3 gaten in de overloop kamer en een droogkamer op rvs frame (40x40x2 koker) met sump voor €1800..
Offerte was dan wel in 2019 opgemaakt dus zal niet meer kloppen maar ff voor het prijsverschil.

ps. Wel geinig. Mischa en ik zitten in hetzelfde traject, hebben al dezelfde frameleverancier, straks ook nog dezelfde bakleverancier, we gaan zien wat onze eindresultaten gaan worden. De toekomstige schakelkast heb ik ook al, Mischa. Istie niet strak man
Hahaha, ziet er goed uit Mark D🙂. Is idd leuk dat we samen in hetzelfde traject zitten. Ik zou toch lekker op safe gaan en die bak bij van Wolferen bestellen🙂. Ik ga schakelen middels Powerbars van GHL die ik al in mijn bezit heb. Vandaag tevens eerste nieuwe speeltje binnengekregen, de opvoerpomp

Bijlagen

• AF79771F-F80A-4FF6-A59D-FB6BE566DEF8.jpeg
    AF79771F-F80A-4FF6-A59D-FB6BE566DEF8.jpeg
    203 KB · Weergaven: 88
Dat tegenover een glazen bak van 200x70x70, 3 kanten optic white met 3 gaten in de overloop kamer en een droogkamer op rvs frame (40x40x2 koker) met sump voor €1800..
Offerte was dan wel in 2019 opgemaakt dus zal niet meer kloppen maar ff voor het prijsverschil.
Je hebt helemaal 1000% gelijk hoor , Tuinkabouter.

Zo'n off-topic opmerking van mij is ook een soort van "goedpraten naar mezelf" , de zaak van één kant belichten, om daarmee een krankzinnige aankoop te rechtvaardigen. Hier moet ik in afgeremd worden, het prijsverschil is veel te groot. Net wat Mischa zegt, het zal v Wolferen wel worden, is gewoon geen risico en volgens mij helemaal top.

fijn weekend

Mark

Je hebt helemaal 1000% gelijk hoor , Tuinkabouter.

Zo'n off-topic opmerking van mij is ook een soort van "goedpraten naar mezelf" , de zaak van één kant belichten, om daarmee een krankzinnige aankoop te rechtvaardigen. Hier moet ik in afgeremd worden, het prijsverschil is veel te groot. Net wat Mischa zegt, het zal v Wolferen wel worden, is gewoon geen risico en volgens mij helemaal top.

fijn weekend

Mark
Het is ook een absurde prijs.
Maar in theorie kan een acrylaat aquarium niet gaan lekken.
Er zitten geen kitnaden in die verouderen, geen breekbare glasplaten.
De helderheid is beter en het is makkelijker krasvrij te krijgen.

Er zijn echt wel voordelen, en als je het de investering waard vind zou je het zeker moeten doen.

Het is ook een absurde prijs.
Maar in theorie kan een acrylaat aquarium niet gaan lekken.
Er zitten geen kitnaden in die verouderen, geen breekbare glasplaten.
De helderheid is beter en het is makkelijker krasvrij te krijgen.

Er zijn echt wel voordelen, en als je het de investering waard vind zou je het zeker moeten doen.

Je helpt mij niet hé.....

Probeer ik net weet verstandig tegen mijzelf te praten..... kom jij weer met precies de voordelen van acrylaat waar ik zo op kick.... zit ik weer een heel weekend tegen m'n vriendin te bazelen

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Je helpt mij niet hé.....

Probeer ik net weet verstandig tegen mijzelf te praten..... kom jij weer met precies de voordelen van acrylaat waar ik zo op kick.... zit ik weer een heel weekend tegen m'n vriendin te bazelen

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Haha graag gedaan XD
Maar ooit gaat dat hier ook komen hoor, netjes gebouwd van gegoten platen.
Loei duur maar oersterk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan