Wat is er nieuw

Geen ervaring met CO2

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Taaamaaar
  • Startdatum Startdatum
T

Taaamaaar

Guest
Ik ben mijn aquarium helemaal aan het veranderen en ik heb er nu dus ook veel meer planten inzitten als voorheen.
Ik lees overal dat het dan het beste is om een CO2 apparaat aante sluiten.
Ik ben alleen echt een leek op dat gebied.
Ik snap er ook niet veel van.
Mijn aquarium is 100x50x70.
Wat is het beste voor mij om aan te schaffen?
 
Dank je wel aquavisie 😀
Ik heb het stuk doorzitten lezen en zelfs voor iemand als ik die niet zo handig is moet dit wel te doen zijn om zelf te maken.

En als ik een meer professioneel systeem zou willen.
Wat raden jullie mij dan aan?
 
Misschien een JBL m602 want die kan je voor de nacht uit zetten of een dennerle space.
 
heb zelf de jbl m602 en ben daar zeer tevreden over

probeer eerst met de bio systeempjes
als je al een tekort moest krijgen natuurlijk
 
Zoals ik hierboven ook al gezegd heb, het is best mogelijk dat je helemaal geen CO2 installatie nodig hebt, het is namelijk ook helemaal afhankelijk van het aantal planten en de soort planten die je wil. Ik ken ook mooie bakken die zonder extra toevoeging van CO2 draaien, zie een voorbeeldje hieronder

1Ih3M14WoUlyZbdQG6xki0yQzPiy6n9E.jpeg
 
wauw dat is echt heel mooi!
Hoe kom ik er achter welke planten geen CO2 toevoeging nodig hebben?
 
Dat zijn over het algemeen de wat minder snel groeiende en minder lichtbehoeftige moerasplanten. Dat is ook een kwestie van uitproberen welke planten het in jouw bak het beste doen. Eigenaar van bovenstaande bak gebruikt w�l regenwater, dus misschien kan je daar ook eens wat mee proberen. Experimenteer echter niet met teveel zaken in een keer, maar probeer op je gemak e.e.a. rustig een voor een een aantal zaken uit. Zoiets is een kwestie van de lange adem, dat gaat niet binnen een paar dagen of weken
 
De jbl m602 is inderdaad h�t CO2-systeem dat je moet hebben. M�t bellenteller en nachtschakelaar en zonder pH-controller. Zoals het hoort.

Nog enkele tips ivm bioCO2: zet de koudwaterkraan open en neem koud water! Hierin zit meer zuurstof voor in de groeifase. Nadeel is wel dat het even moet opwarmen, maar als je de volgende dag de fles neemt en aansluit werkt het prima. bioCO2 flessen aangemaakt met koud water en een nachtje laten staan deden het bij mij altijd veel beter dan wanneer ik warmer water gebruikte.

Kijk gewoon naar wat je CO2-gehalte doet in het aquarium. Dan weet je snel genoeg in welke mate je CO2-bemesting nodig hebt.

Maar wat is de relatie regenwater/plantengroei???
 
gapak zei:
Maar wat is de relatie regenwater/plantengroei???

Dat de Ph en Gh daarvan wel anders is dan bij kraanwater, en misschien ten opzichte van dat kraanwater beter is voor de plantengroei. Een Ph van 8 die hier in Nederland uit de kraan komt is voor veel planten niet echt bevorderlijk
 
pH van kraanwater is prima te verlagen.

Enige voordeel (maar met een goed verversingsbeleid heb je dat voordeel misschien niet eens nodig) is dat regenwater minder opgeloste stoffen bevat die voor antagonisme kunnen zorgen.
 
gapak zei:
pH van kraanwater is prima te verlagen.

Enige voordeel (maar met een goed verversingsbeleid heb je dat voordeel misschien niet eens nodig) is dat regenwater minder opgeloste stoffen bevat die voor antagonisme kunnen zorgen.

Natuurlijk is de Ph van kraanwater prima te verlagen, ik heb daar verder ook niets over gezegd dat dat niet zo zou zijn. Maar TS is duidelijk een beginner en dan moet je w�l duidelijk zijn zodat ze niet zo maar in het wilde weg iets gaat doen. En antagonisme ??? Kom, daar zijn toch eenvoudiger woorden voor te vinden die iedereen kan begrijpen, niet iedereen op dit forum heeft scheikunde gestudeerd.
Klinkt wel interessant overigens. :juggle:
 
Tuurlijk moet men niet in het wilde weg iets gaan doen. Er staan toch genoeg tips en tools op dit forum? En meten=weten dus bij twijfel kan iedereen de waarden na het toevoegen van eikenextract eens nameten.

En antagonisme, haha, volgens mij heb ik dat woord zelfs hier op het forum geleerd 😉
 
Maar wat is de relatie regenwater/plantengroei???


ik zou zeggen dat er in regenwater opgeloste co2 zit, waarschijnlijk niet in hoge concentratie maar wel meer dan in kraanwater.
 
Volgens mij is vooral van belang dat regenwater stukken zachter is dan leidingwater en veel aquariumplanten juist makkelijker hun voedingsstoffen opnemen in zachter water.
Of 100% regenwater nodig (of te veel van het goede is weet ik niet.

~ Ivo
 
Heb zelf ook een jbl set (m1003), werkt perfect. Heb er nog nooit klachten over gehoord. Ook andere sets van JBL zijn inderdaad prima.
 
Dan is het in ieder geval een goeie combi!
 
Mascha&Ivo zei:
Volgens mij is vooral van belang dat regenwater stukken zachter is dan leidingwater en veel aquariumplanten juist makkelijker hun voedingsstoffen opnemen in zachter water.
Of 100% regenwater nodig (of te veel van het goede is weet ik niet.

~ Ivo

Ik zou het sowieso mengen met gewoon kraanwater omdat de hardheid in principe 0 is en de Ph dikwijls rond de 6. Behalve als je echt naar die waardes streeft natuurlijk

@ Pietert
Zoals gezegd vinden planten een Ph van 8 zoals die hier uit de kraan komt niet echt geweldig, Ph 7 is voor de meeste planten vrijwel ideaal
 
Alleen jammer dat die pH van regenwater nauwelijks invloed heeft.

Als men uitgaat van kraanwater in evenwicht met de atmosfeer en voor regenwater waarvoor hetzelfde geldt en je neemt 50% regenwater en 50% leidingwater (met resp. pH 6 en 8) dan zal alleen de verhouding van bicarbonaat veranderen. Oftewel: pH van het mengsel is 7,7. Als de pH lager zou zijn duidt dit op vervuiling van het regenwater.

Als het water meteen van buiten komt (zit minder CO2 in de lucht dan binnen opgehoopt) is de pH van 50% leidingwater en 50% regenwater zelfs 7,9.

Diezelfde denkoefening voor 10% leidingwater en 90% regenwater: pH = 7,5
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan