Wat is er nieuw

Geen idee wat het is, help aub

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Suzyq88
  • Startdatum Startdatum
S

Suzyq88

Guest
Hallo,

Een vriendin van mij heeft 1,5 week geleden een paar panda corydoras gekocht.
Na een paar dagen begon 1 beestje rare stippies te vertonen op zn staart, niet witte stip maar met een extra laagje erover, fluweel achtig zegt ze.
Terug gegaan naar de winkel, die zeiden witte stip. Exit mee gekregen en behandeld, had geen baat, terug gegaan heeft ze esha2000 mee gekregen maar hun wisten niet wat het beestje heeft.
Dus even voor mn vriendin, weten jullie wat het beestje kan mankeren?
de maat van aqua is 80 bij 40 bij 50diep.
Zwemmen 15 neontetra, koppel colisa lalia en 5 corydora panda en 8 roodkopzalmpjes in.

IMG-20130920-WA0000.jpg


op het staartje zitten wittige pluizige stipjes, maar dit zou met die medicamenten dan toch al weg moeten zijn?
 
Zo van de foto gezien lijkt het me wel witte stip. Hier zijn verschillende behandelingen voor o.a. temperatuursverhoging en/of Exit. Als je 'witte stip' in de zoekfunctie van het forum invoert vind je alle informatie die je nodig hebt.
 
Ja maar de bak is al behandeld met exit en esha 2000.
Hoe hoog kan de temp gezet worden dat het niet slexht is voor de vissen??
ps gaat niet om mijn bakkie he
 
En blijft de witte stip dan alleen op de vinnen??
Het wordt wel erger maar alleen stippies op de vinnen en niet op t lichaam. Misschien is dat handig om te weten
 
Esha2000 werkt niet meer en exit matig. Beter zijn de middelen van JBL.

Verder is de bak zeer overbevolkt en Roodkoppen en Dwerggoeramie's zijn helaas niet geschikt voor 60cm. Zeg dat maar tegen je vriendin.
 
Het is een 80 cm bak en 140 liter.
Maar ik zal het ff doorgeven.
 
Beter ander medicijn proberen zoals die van Colombo, Sera of JBL.
 
Suzyq88 zei:
Het is een 80 cm bak en 140 liter.
Maar ik zal het ff doorgeven.
Ik dacht dat er 60 stond. Iig voor Roodneuzen nog te krap.
 
Heb alle adviezen door gegeven en allemaal bedankt voor de snelle reacties!

maar het kan geen fluweelziekte zijn? Heb fotos opgezocht en zo ziet het er wel uit.
 
Misschien kan ik de roodneuzen in nijn nieuwe meterbak doen?. Of wordt het dan te druk
Ze zwemmen heel rustig bij dr hoor. Ze komen wel uit een 60cm bak. Zijn overgenomen maar daar vertoonde ze heel erg druk en spastisch gedrag. Nu niet meer gelukkig.
Maar ja ze is net als mij dus over eeb paar weken zal er daar ook wel weer eennbgrotere bak komen.
 
Niet kiezen voor een temperatuurverhoging bij Panda's !!!! Ze houden juist van wat koeler water.
Een preventieve behandeling met Esha 2000 en Exit is zinloos (of begrijp ik je opmerking verkeerd?)
Als Exit niet werkt, dan zou ik idd de adviezen van Patries overnemen.
JBL Punktol, Colombo, Sera Costapur.
 
Oke thnx.
ze is nu naar de dierenwinkel.
En ja klopt ze kreeg eerst exit mee. Dat zou de witte stip weghalwn maar se stipjes werden alleen maar erger.
Toen kreeg ze esha2000 mee maar heeft ook niks uitgehaald
 
Esha Exit is het Witte Stip middel en Esha 2000 een middel tegen de secundaire aandoeningen die kunnen ontstaan door de beschadiging van de slijmhuid door de Witte Stipparasiet (vreet zich in) zoals schimmels, ontstekingen etc... Zoals Bart al zegt zijn de middelen inmiddels wat verzwakt - wat verouderd. Toen ik dat laatst op een Engels - Amerikaansforum zei werd ik trouwens `afgeslacht` hahahaha. In Belgie is de gebruiksaanwijzing anders en wordt Exit als een soort conditioneringsmiddel verkocht (Boefjes bij Esha " Lijkt Juwel wel!!!)
 
Dus het wordt ook verkocht als een soort aquatan of nitrivec in belgie?
 
c.metae zit er ook nog bij? is geen panda he!
 
Oh is dat geen panda???
 
Als ik het goed begrijp zitten de stippen niet op de huid, en andere vissen?
 
Erwin1992 zei:
Als ik het goed begrijp zitten de stippen niet op de huid, en andere vissen?
Corydoras hebben beenplaten ipv schubben en daar hecht stip zich doorgaans niet op.
 
Nee alleen zit alleen op zijn staart.
 
De voorste op de foto is volgens mij wel een panda, maar de achterste zou zeker een matae kunnen zijn ja.
Ik zou ook voor een middel van een ander merk gaan voor de stip, lees hier al vaker dat stip ook resistent aan het worden is, kuur herhalen schijnt dan ook vaak nodig te zijn...
 
Ze heeft van jbl een middeltje mee gekregen, maar ook dit helpt niet.
Ze kreeg het advies de hele bak met een dubbele dosis te behandelen, daarna de gewone dosis en dan afbouwen. Dit gedaan en een dag later; heeft de colisa lalia bekschimmel en het vrouwtje is ook met bekschimmel gisteren gestroven.
De achterste op de foto is idd een matae, na goed kijken zwemt er dus 1 matae in ipv van allemaal panda's
Verders zijn er nu 3 roodkopzalmen die ook de stippen vertonen, maar de medicatie slaat niet aan.

Ze heeft haar water getest en de fosfaat was te hoog en de nitraat, misschien door te hoog vis bestand?? ( bij lfs dus niet de waardes mee gekregen)

Kan het zijn dat deze twee vissen ergens mee geinfecteerd waren en dus de rest van de bak besmet heeft? dit is wat mn vriendin denkt.

flinke water verversing doen?

Wat adviezeren jullie?
 
Fosfaat en nitraat krijg je alleen uit je water door flink te verversen mag best een keer 50% zijn eerste keer en daarna wat meer blijven verversen tot e.e.a. stabiel is en probeer even matig te voeren.

Wat betreft de stip en schimmel moet je echt gaan kijken voor medicatie als Femsee van het merk Colombo of Protazol van het merk Sera med professional.

Deze:
http://www.aquaplantsonline.nl/p/1631/c ... ee-100-ml/
http://www.aquaplantsonline.nl/p/4806/s ... zol-25-ml/
 
Okee thnx!

ook dit zal ik doorgeven, ze had eerst al die esha gehaald en de exit en nu van jbl een middeltje. Ze kan bijna een visappotheek beginnen zoveel middeltjes als dat ze moet aanschaffen, ben blij met mijn goed stabiel draaiende bakkie!
Maar kan het komen door overbevolking?
 
Dat kan ja dan wordt de bak extra belast (lees overbevuild. Denk aan teveel voer en uitwerpselen op een te kleine hoeveelheid water en verbruik van planten.
Voor nu kun je niet veel meer doen als heel regelmatig blijven verversen met wat grotere hoeveelheden dus niet slechts 10% en daarbij vooral blijven meten!
Of het bestand wat aanpassen dat is natuurlijk de meest ideale optie.
 
Nou ja ik kreeg net de horen dat er ookal een paar baby neons de pomp inwaren gezogen dus dat wordt al minder, en er zijn 3 roodkopzalmen aan de stip (die nu ineens wel bij meer visjes omhoog komt na de dubbele dosis behandeling) bezweken. zo wordt het bestand vanzelf minder 🙁 .

Ze heeft vandaag een 50 procent verversing gedaan. ik hoop wel dat het goed komt.
Voel me beetje schuldig, ik heb haar bak opgestart wel hebben we netjes gewacht tot de nitriet weg was maarja, cant help it to feel its a bit my fault.
 
Nee ziekte's kun je niet altijd voorkomen en als je alles van tevoren wist was het allemaal niet zo moeilijk. Je moet jezelf geen vewijten maken.
Probeer het verversen even goed en met regelmaat vol te houden en koop een van de bovenstaande medicatie voor de witte stip, echt dan ben je er zo vanaf.
Zelf ook ooit ��n keer met witte stip te maken gehad en zelf de Femsee van Colombo gebruikt en daarmee er goed vanaf gekomen.

Succes!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan