Wat is er nieuw

Geen idee wat ik moet doen

jasonvanc

Well-known member
Lid geworden
22 november 2019
Leeftijd
18
Hoi ik heb een vraagje in november heb ik mijn aquarium opgestart (mijn eerste) nu heb ik wat problemen 1 vissterfte il denk ziekte of overbevolkin bak is 60l 2 baardalg ik denk door de vissterfte dat de waterwaardes niet goed zijn nu wil ik mijn bak eigenlijk opnieuw inrichten en voledig leeghalen ivm de baardalg maar asl ok dat doe wat is dan het beste een ander visbestand of opnieuw proberen want ik weet niet of vissterfte ook invloed heeft op planten ik voeg trouwens geen co2 toe

Groetjes Jason

Dag Jason. Dat is een lastige...Als je last hebt van zieke visjes kun je dat zien, ze hebben bultjes, stippen of wondjes of ze zij nexytreem dik of juist heel mager. Oo kan het zijn dat ze steeds boven aan de wateroppervlakte hangen i.v.m. zuurstof tekort.
Algen zijn steeds een gevolg van onderliggende problemen. Heb je veel of juist heel weinig vissen? Heb je veel of juist heel weinig SNELgroeiende waterplanten? Voer je veel en vaak en zo ja wat dan precies. Hoe vaak en hoeveel wissel je water? welke pomp / filter gebruik je?
Hoe hoog is de PH en watertemperatuur? Zijn allemaal factoren die van invloed zijn op het milieu in jouw bak.
Daarom moet je dat eerst helder hebben en dan kun je ook pas dingen aan gaan passen, één voor één en met flinke tussenpozen om te zien welk effect de door jou genomen maatregelen hebben. Houdt een dagboek bij met data en datums.

In aanvulling op @BigSmoke, hoeveel watt licht en welk soort licht gebruik je.
De oorzaak van de vissterfe is op afstand moeilijk te bepalen, behoudens verkeerde waterwaardes.
Een algenprobleem is vaak te vinden in de driehoek licht, plantenvoeding en co2 behoefte.
Ook dan spelen waterwaardes en de soort planten een rol.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan