Botia zei:
Maar eerst informatie verzamelen en dan pas kopen is wel verstandiger.
Op zich is dat natuurlijk een open deur, maar helaas nog steeds ��n die veel mensen graag intrappen. Er zijn volgens mij twee manieren om die deur te vermijden.
Manier 1: zien, zoeken, kopen.
Vissen in een winkel zijn meestal niet � la minute weg. En volgens mij heeft tegenwoordig bijna iedereen een telefoon op zak die foto's kan maken (of soms een camera die ook kan bellen). Als je een foto met de naam die de winkel opgeeft op dit forum plaatst hoor je meestal binnen 1 of 2 dagen reacties. En de naam op Google zal ook heel wat informatie opleveren.
Manier 2: zoeken, zien, kopen.
Dit is de manier war ik zelf de voorkeur aan geef. Uitgaand van wat ik in mijn aquarium heb (soorten, omstandigheden) ga ik op zoek naar soorten die daarbij zouden kunnen passen. Vervolgens ga ik na wat een bepaalde soort in combinatie met wat ik al heb oplevert qua kleuren, vormen en verdeling over waterlagen. Dat levert me 1, soms 2, en h��l soms 3 soorten op die een toegevoegde waarde voor mijn aquarium hebben. Alleen die soorten zoek ik dan.
Natuurlijk ken ik lang niet alle soorten aquariumvissen, en soms zie ik iets dat zo interessant lijkt dat ik op manier 1 overstap.
Enne ..... ik ben zeker niet heilig hoor, ik heb ook wel eens iets gekocht dat er in de winkel fantastisch uitzag en me wel haalbaar leek, en waar ik pas later informatie over heb gezocht. Maar meestal waren dat niet de grootste successen.