Wat is er nieuw

geen power meer in eheim classic

• Onderwerp starter Onderwerp starter bourks
  • Startdatum Startdatum
B

bourks

Guest
gister heb ik voor het eerst mijn eheim classic 250 schoon gemaakt.

alle slangen waren leeg, toen het filter schoon was heb ik de aanzuigslang aangezogen, en het filter vol laten lopen, hierna de stekker erin gedaan,

hij pompte meteen, maar het straaltje wat er uit komt is miniem,

wat zou hier fout gegaan kunnen zijn?

Mogelijk toch nog wat lucht in, hoor je een bepaald geluid?
Nog even een paar keer goed schudden en het filter wat schuin houden richting de uitlaat.

Heb je dat bij een draaiende bak gedaan?

Is de rotor niet stuk? Kun je testen door de kop even in een wasbak vol water te zetten en dan te kijken wat ie eruit spuit.

Mogelijk toch nog wat lucht in, hoor je een bepaald geluid?
Nog even een paar keer goed schudden en het filter wat schuin houden richting de uitlaat.

de eerste minuten maakte hij wat geluid idd, daarna geluidsloos

Is de rotor niet stuk? Kun je testen door de kop even in een wasbak vol water te zetten en dan te kijken wat ie eruit spuit.

hij pompt wel iets, maar niet heel veel, zou dat bij een kapotte rotor ook zo zijn?

Wat gaat er nu dan gebeuren, als alle bacterie uit het filter zijn? Dan kan je weer nitriet krijgen.

Rotor kanje zien, he. even de kopp eraf.
Maar denk toch een luchtbel.
Hou de pomp schuin , met de uitstroom omhoog, dan pakt de rotor water.

Als je de rotor in hand neemt. en je draait het schoepje, moet er weerstand zijn. ander draait hij door.

Wat gaat er nu dan gebeuren, als alle bacterie uit het filter zijn? Dan kan je weer nitriet krijgen.

Rotor kanje zien, he. even de kopp eraf.
Maar denk toch een luchtbel.
Hou de pomp schuin , met de uitstroom omhoog, dan pakt de rotor water.

hij was al best wel smerig, heb alles gespoeld in afgeheveld water uit aquarium,

dan ga ik dat vanavond nog even testen,

bedankt,

Waarom zou je een filter schoonmaken.
Als r bacterie in zit, moeten die wel wat te doen hebben,
Dus jij haalt alle eten van tafel, over 14 dagen krijg je weer.
dat heb jij gedaan. potfilter moet vuil zijn, he.

hij pompt wel iets, maar niet heel veel, zou dat bij een kapotte rotor ook zo zijn?

Ja want ik heb dat ook gehad en de rotor draaide niet goed meer omdat er iets los was intern en daardoor werd hij niet goed rondgedraaid waardoor de uitstroom sterk was verminderd. Waste lijmen maar heb voor een nieuwe gekozen en het was opgelost. Ik zou de rotor even goed bekijken dus.

Waarom zou je een filter schoonmaken.
Als r bacterie in zit, moeten die wel wat te doen hebben,
Dus jij haalt alle eten van tafel, over 14 dagen krijg je weer.
dat heb jij gedaan. potfilter moet vuil zijn, he.

doordat de uitstroom, maanden niet goed geweest is, zat er heel veel zweefvuil in het aquarium, waardoor de pomp minder pompte, vandaar de keuze om het filter uit te spoelen

Ja want ik heb dat ook gehad en de rotor draaide niet goed meer omdat er iets los was intern en daardoor werd hij niet goed rondgedraaid waardoor de uitstroom sterk was verminderd. Waste lijmen maar heb voor een nieuwe gekozen en het was opgelost. Ik zou de rotor even goed bekijken dus.

dan ga ik dat zeker ook nog even checken, bedankt,

Dat lucht erin, hoeft niet perse. de volgende keer.
Gelijk vol zetten onder de kraan, dan kop erop. dat het water eruit spuit. en vast zetten.

Alvorens met vervanging van rotors te beginnen zou ik beslist eerst eens kijken naar je rubbers. Eventueel vervangen of met (zuurvrije) vaseline insmeren. Wanneer er ergens valse lucht naar binnen kan verliest je filter aanzienlijk aan kracht.

Alvorens met vervanging van rotors te beginnen zou ik beslist eerst eens kijken naar je rubbers

Ik zou eerst ook de rotor goed bekijken of deze nog intact is en hem testen in de wasbak. Het kan inderdaad ook iets anders zijn maar je moet ergens beginnen.

Dan moet hij ook open.

Dus gelijk kijken op de schoep wel draait.
op de as zit een nokje, .. als nok je weg is.staat hij stil..

nou, nou, het lijkt wel hogere wiskunde,

vanavond begonnen met de pomp scheef houden, geen resultaat ( ook niet na een bak koffie).

hierna dus de pomp weer open, en rotor bekeken, niks te zien voor een leek als ik, ( hij had weerstand idd, maar na iedere rondte draaien is het net of hij door een dood punt moet.

bertus bedoelde je dat rubberen nokje/dopje op het einde van de as?

weer in elkaar gezet, en een tering herrie😳

3 keer uit en in elkaar, en als wanhoopsdaad de ring in de vaseline gezet. gelukt, het geuid is weg!!

helaas is de capaciteit nog steeds waardeloos :help:

edit, in de wasbak spuit hij top

In de wasbak dus no problemo...

Zeker te weten dat de slang niet gekneld zit? Kranen goed open staan? Geen vuil in de slangen/kranen?

Soms heeft mijn EHEIM pro 4 ook moeite met het krijgen van een goede flow na onderhoud. Ik zuig dan altijd even goed aan de uitlaat om alles op gang te brengen.

Zijn jouw slangen niet te lang waardoor er teveel lussen zijn en lucht ontstaat?

Aan het verhaal te zien, is de toevoer of de afvoer ergens verstopt. eheim slangen zijn er berucht voor dat ze graag vervormen als ze leeg zijn en warm worden. Ze kunnen dan dusdanig gaan uithagen dat de doorstroom capaciteit meer dan gehalveerd wordt. Ook is het zeer wel mogelijk dat zich IN de slangen drab afzet welke de toevoer \ afvoer bijna geheel kunnen afsluiten.
Ik gebruik daar een probaat middel tegen: Haal het korfje van de toevoeslang in de bak en schuif daar een dikke slang overheen, die slang gaat in een emmer. dan de slang los bij de pomp en dan vanaf de pompzijde krachtig blazen. Je wil niet weten wat er dan uitkomt......! Vervolgens de dikke slang weer loshalen en nu ZUIG je EVEN aan de kant waar je ook geblazen hebt en hou dan meteen de slang in een emmer.
Als het goed is moet er nu een DIKKE straal uit de slang komen. Sluit nu de kraan en herhaal de hele mikmak met de UITVOERslang...Daarna e.e.a. weer op de filter monteren en gaan met die banaan.
Als de slangen ergens dichtgeknepen zitten dan wil he twel baten om juist op die plek een stuk dikke slang erover te schuiven, dan kan de dunnere salng niet meer dichtknijpen. Maar er zijn ook speciale bochtstukken te krijgen waar je de slang inklikt.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Aan het verhaal te zien, is de toevoer of de afvoer ergens verstopt.

wow, dat ik dat over het hoofd gezien heb! idd kwam er uit de toevoer slang een hoop drap, en nu lijkt het top!!

bedankt allemaal

Mooi dat het is opgelost en het lag dus niet aan de filter zelf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan