Wat is er nieuw

Geen ruimte voor co2, nu bezig met Easylife Carbo

• Onderwerp starter Onderwerp starter m1l4n
  • Startdatum Startdatum
M

m1l4n

Guest
Goedendag mensen,

Ik heb last van wat baardalg op m'n plantjes en op mijn snelgroeiende pland dat die een beetje bruinig wordt en dat de groei ervan stagneert, terwijl d'r anubias barteri en de nana wel gewoon nieuwe blaadjes krijgen. Nou heb ik me even verdiept en is de kans groot dat ik een CO2 tekort heb, om dit probleem een beetje te verhelpen heb ik dus de easylife carbo aangeschaft en voeg ik dit volgens de juiste dosering elke dag toe. Nou wil ik graag jullie ervaren mening over dit spul en wie hier goede resultaten mee heeft bereikt en eventueel andere tips Zijn ook erg welkom

Groeten mil0

Heb je ook een foto??
Bruine alg heeft niet met co2 te maken maar penseelg of baardalg wel en de draadalg ook.

Carbo kan goed helpen tegen de roodwieren.

Foto zou handig zijn ja 🙂

Vergeet niet dat koolstof maar één van de zoveel voedingsstoffen zijn die planten nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan sporenelementen, nitraat en fosfaat.

Ja naast een foto zouden we ook geholpen zijn met de waterwaarden.
Ik zou namelijk graag ook een duidelijke foto van de bruine alg willen zien en kun e aangeven hoe lang de bak nu draait??

Hoe veel en hoe lang verlicht je ? Algen zijn gevolg van tekorten aan CO2 en voeding (nitraat, fosfaat, sporen) en vooral van te veel licht ! Simpel gezegd: hoe meer licht je 'toevoegt', hoe meer voeding je toe moet voegen. Je zou kunnen beginnen met lichtduur en -sterkte te verminderen. Voor je planten die goed groeien (Anubias) is dat niet erg. Wat voor planten heb je nog meer ?

een tijdje op 6 uur licht per dag helpt bij mij vaak een hele boel

aquariaanhattem zei:

Ik neem aan dat dit tijdelijk was. Het is handiger om de oorzaak weg te nemen.
Als je na de periode van 6 uur licht dat weer opschroeft dan zullen de algen weer terugkomen als de tekorten niet zijn opgeheven.

jessicapilon zei:
aquariaanhattem zei:

Ik neem aan dat dit tijdelijk was. Het is handiger om de oorzaak weg te nemen.
Als je na de periode van 6 uur licht dat weer opschroeft dan zullen de algen weer terugkomen als de tekorten niet zijn opgeheven.
Permanent te veel of te lang licht kan ook een oorzaak zijn voor algen, heb ik op dit forum geleerd ! Je kunt dan:

1. Meer voeding en CO2 toevoegen;
2. Je verlichtingsduur en/of -sterkte verminderen. Niet tijdelijk, dat heeft uiteindelijk geen zin, dat ben ik met John eens !

Licht en voeding moeten op elkaar zijn afgestemd.

Dat hangt natuurlijk wel samen met de lichtbehoefte van je planten ! Sommige planten (glosso's bijvoorbeeld) vragen veel licht, dus daar moet ook veel voeding bij.

Ja dat is waar. Maar voor altijd naar 6 uur vind ik erg weinig. Voor sommige planten misschien niet zo erg maar dan moet je wel een bestand hebben dat hier tegen kan. Denk dat in de gemiddelde bak snel planten staan die wat meer licht wensen. Intensiteit speelt ook mee denk ik.

Verder klopt het wat je zegt hoor 😉.

jessicapilon zei:
Ja dat is waar. Maar voor altijd naar 6 uur vind ik erg weinig. Voor sommige planten misschien niet zo erg maar dan moet je wel een bestand hebben dat hier tegen kan. Denk dat in de gemiddelde bak snel planten staan die wat meer licht wensen. Intensiteit speelt ook mee denk ik.

Verder klopt het wat je zegt hoor 😉.
En ik ben het weer helemaal met jou eens !

😉

Heb anders prima resultaten met slechts 6,5 uur.
Alleen E-ON is er misschien niet zo blij mee. ---------- 😀

Mijn bak draait ook op 6,5 uur en daar is, op een enkel plantensoortje niks mis mee. Na 6 uur beginnen de planten vanzelf al te sluiten en de bladeren rechtop te staan.
Ligt ook aan de hoeveelheid licht die de bak heeft, ten tijde dat de verlichting aanstaat.

Ja dat klopt Ronald en als je plantenbestand er tegen kan dan is dat ok. Maar veel leden hebben ook wel planten die meer licht vragen en dan kun je problemen krijgen.
Het kan zeker, maar je moet dan wel je bestand erop aanpassen denk ik. Tenminste vaak, want veel leden hebben wel een plant die meer licht vraagt.

Je kunt niet zeggen dat alle planten ertegen kunnen en dat naar 6,5 uur terugschroeven dus geen problemen kan geven.
Het zal voor de meeste planten wel meevallen maar ja je kan beter tevoren even nagaan of alle planten in je bak daar genoeg aan hebben.

Ik heb daarom ook al duidelijk in mijn reactie gezegt dat de meeste er wel tegen zullen kunnen, maar de lichtbehoeftige planten dus niet.
Dat zul je dus voor je naar 6 uur teruggaat moeten bekijken.

Waarom zou je een aquarium willen waar je maar in een periode van 6 uur naar kan kijken ? Of heb je het licht bijvoorbeeld alleen 's avonds aan ?

Met dempen bereik je veel meer.. dan hoef je heus niet te settelen voor 6 uur licht.
Een lichtpauze (met een weinig licht) van een paar uur kan ook helpen.

Goedenavond mensen,

Wat een reacties alvast bedankt, en een foto zal ik morgen plaatsen, sorry voor mijn late reactie. Heb aan planten staan: Javavaren gewoon, Javavaren windelov, anubias nana bonsai mini, anubias barteri en van het laatste plantje wist ik den naam niet. Die heb ik er ook uitgeZet, er groeit ook op een van m'n beeldjes en hout alg van circa een halve cm lang op bepaalde plekjes, had idd enorm veel licht erop en ipv van 2 lampen heb ik de laatste week slechts 1 lamp laten branden en mijn lichtduur is 10u per dag, dat zal ik terugschroeven naar 8u naar aanleiding van jullie reacties. En zal nogmaals mijn foto's morgen plaatsen

Groetjes Mil0

m1l4n zei:
Goedenavond mensen,

Wat een reacties alvast bedankt, en een foto zal ik morgen plaatsen, sorry voor mijn late reactie. Heb aan planten staan: Javavaren gewoon, Javavaren windelov, anubias nana bonsai mini, anubias barteri en van het laatste plantje wist ik den naam niet. Die heb ik er ook uitgeZet, er groeit ook op een van m'n beeldjes en hout alg van circa een halve cm lang op bepaalde plekjes, had idd enorm veel licht erop en ipv van 2 lampen heb ik de laatste week slechts 1 lamp laten branden en mijn lichtduur is 10u per dag, dat zal ik terugschroeven naar 8u naar aanleiding van jullie reacties. En zal nogmaals mijn foto's morgen plaatsen

Groetjes Mil0
Ik ben benieuwd naar je foto's !

Ik zie dat je allemaal planten hebt die:

- langzaam groeien
- weinig licht nodig hebben

Al deze planten kun je zonder CO2 houden, mits er niet teveel voeding en vooral licht in je bak zitten. Of je moet er flink wat planten bijzetten die snel groeien, en dus de voeding (vooral nitraat en fosfaat) uit het water opnemen. Je licht dimmen is iig een goed plan !

Verder verdeel ik de 10 uur dat de lampen (of één ervan) aan zijn net als John over twee perioden, met een pauze van (nu) een uur. Daarmee kan ik 's avonds wat langer genieten van mijn bak !

Wat teveel nitraat en fosfaat is op zich niet zo erg denk ik want dat veroorzaakt geen algen.
Het is meer licht zoals CC al zegt. Want dat bepaald zeker de groeisnelheid en dus de vraag naar voeding.

Nu is het zo dat er wel een tekort is want je hebt algen. Kun je de waarden eens meten??
Daarnaast moet je dan of het tekort opheffen of licht minderen.
We weten nu nog niet zoveel van je bak namelijk.

Misschien de lampen minderen zoals CC ook al aangeeft.

Crash Cowboy zei:
Waarom zou je een aquarium willen waar je maar in een periode van 6 uur naar kan kijken ?
Of heb je het licht bijvoorbeeld alleen 's avonds aan ?

Overdag ben ik toch aan het werk..

Maar in dit geval om te voorkomen dat je een CO2 tekort veroorzaakt.
Neemt overigens niet weg dat de planten dan ook ZEER langszaam zullen groeien.

6 uur matig verlichten volstaat voor de meeste planten om deze gezond en op kleur te laten groeien.

Goedenacht mensen,

zoals aangekondigd zijn hier de foto's, een uitkomst van mijn waterwaarden zal ik morgen even posten na een meting.
ben benieuwd naar jullie reacties.

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/aalg1.jpg.jpg
Hier zie je dit alg op een van mn ornamenten zitten

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/hout2.jpg.jpg
hier zie je het op bepaalde stukken op mijn hout zitten

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/anu3.jpg
hier zie je het zitten op mn anubias barteri, en het aparte, het zit inderdaad alleen op de stukken waar het licht op schijnt, de bladeren die in de schaduw staan hebben dat niet

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/java4.jpg
hier zie je op mn javavaren windelov bruine puntjes en hele lichte alghaartjes op de randen van de bladeren maar is al iets afgenomen na verminderen van licht

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/fluval5.jpg
hier mijn fluval vanaf de zijkant gefotografeerd, zoals jullie zien heb ik op de bovenkant een aparte ledstrip die ik momenteel als enige laat branden, de originele verlichting heb ik uitstaan, vanwege de vermindering

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/fluvall6.jpg
hier het aquarium vanaf de voorkant en zo kunnen jullie duidelijk zien dat er alleen echt op een paar plekjes dat alg groeit, het is gewoon apart

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan