Wat is er nieuw

Geen stroming

  • Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Beste allemaal,
Ik heb net mijn aquarium leeg gehaald, ik had op een piepschuimplaat een vijfefolie mat gelegd zodat mijn multis niet zouden graven tot t piepschuim.
Toen ik t zand afhevelde zater er donkere plekken in t zand, en op de folie was het ook donkerder.
Dit was op de plekken waar er rotspartijen waren. Is dit alg en komt dit omdat er op die plekken geen stroming was?
IMG_20190822_204418_1.jpg
 
Wat jij ziet zijn (beginnende) rottende plekken, dit wordt veroorzaakt door anaerobe (zuurstofloze) bacterieen. Je kan dit gemakkelijk controleren, neem wat in je hand en ruik eraan, stinkt het naar rotte eieren? (methaan) dan is het bingo...Zuurstof arme omgeving ontstaat daar waar geen nieuw water kan toevloeien. Dat is ook de rede nwaarom ik ALTIJD een bodemverwarming adviseer. door het verwarmen van het water IN de bodem stijgt dit op ( is een natuurkundige wet) en word tvervangen door vers water uit je bak. Zo is de kans op bodemrot vrijwel nihil.
 
Zo dik was de bodem toch niet Smidsy?
 
Zo dik was de bodem toch niet Smidsy?

Op die plekken was de bodem wel een cm of 6.... ik denk dat omdat ik in t begin zoveel heb lopen schuiven het deels een beetje onder de stenen is gekomen, en een deel zat achter de grootste steen waar ls t water van links aar rechts kwam geen stroming direchtt acgter de steen was denk ik. Maar de grootste plek zat onder de stenenstapel in t midden......
Volgende keer dus toch minder zand?
 
Wat jij ziet zijn (beginnende) rottende plekken, dit wordt veroorzaakt door anaerobe (zuurstofloze) bacterieen. Je kan dit gemakkelijk controleren, neem wat in je hand en ruik eraan, stinkt het naar rotte eieren? (methaan) dan is het bingo...Zuurstof arme omgeving ontstaat daar waar geen nieuw water kan toevloeien. Dat is ook de rede nwaarom ik ALTIJD een bodemverwarming adviseer. door het verwarmen van het water IN de bodem stijgt dit op ( is een natuurkundige wet) en word tvervangen door vers water uit je bak. Zo is de kans op bodemrot vrijwel nihil.

Is er nog een bodemverwarming die je aanraad... maar als.de bak niet zo warm hoeft... dan werkt die verwarming toch ook niet...? Mijn bak was afgelopen weken niet onder de 24gr gekomen en ik wil hem ooK rond die temp houden....
Kun je een bodemverwarming ook op tempex plaatsen?
 
Bij zo n stapel stenen heb je gewoon minder stroming denk ik en dan zal er minder waterverplaatsing zijn en dus ook in de bodem. Ik denk zelf niet dat minder bodem daar de oplossing voor is maar heb er geen ervaring mee. Het is kenmerkend dat het enkel onder de stenen is natuurlijk.
 
Bij zo n stapel stenen heb je gewoon minder stroming denk ik en dan zal er minder waterverplaatsing zijn en dus ook in de bodem. Ik denk zelf niet dat minder bodem daar de oplossing voor is maar heb er geen ervaring mee. Het is kenmerkend dat het enkel onder de stenen is natuurlijk.

Kan het misschien komen omdat ik de spraybar teveek naar boven gericht had en dat er daardoor wel stroming was tot zeg maar 2/3e deel van de bovenlaag van de waterkolom, maar daar onder niet genoeg?
velen hebben toch grote stenenstapels, maar dat dit niet goed was is denk ik wel duidelijk.... (de bak stond ongeveer 6 maanden)
 
nooit stenen (of gelijk wat anders) op het zand zetten.
Bodemverwarming in zand werkt niet, daarvoor isoleert het zand te hard.
Je kan hier 3 dingen tegen doen.
1) niets op het zand zetten, het zand er dus als allerlaatste in doen.
2) dunnere bodem aanhouden
3) torenslakjes houden
 
Op die plekken was de bodem wel een cm of 6
Dat moet makkelijk kunnen, in mijn oude bak lag het nog hoger achterin en dat heeft er 4 jaar in gelegen, toen ik de bak leeghaalde was het nog steeds schoon.
Maar de grootste plek zat onder de stenenstapel in t midden......
Dat is dus het probleem, dat zand is in elkaar gedrukt en verstikt, er hoeft niet perse water over de bodem te stromen, als de bodem maar kan ademen is het goed.
Kan het misschien komen omdat ik de spraybar teveek naar boven gericht had
Ik denk niet dat dat veel uitmaakt, maar je zou hem iets naar onder kunnen richten ja.
Hier heb ik achterin de bak ook bijna geen stroming, de uitstroom zit links achterin, en blaast dus bovenlangs naar rechtsvoor. en gaat via de voorruit weer naar links, dus achterin de bak gebeurd weinig.

Bodemverwarming kan wel iets helpen, maar velen hebben het niet en dat gaat ook goed.
 
Dat moet makkelijk kunnen, in mijn oude bak lag het nog hoger achterin en dat heeft er 4 jaar in gelegen, toen ik de bak leeghaalde was het nog steeds schoon.

Dat is dus het probleem, dat zand is in elkaar gedrukt en verstikt, er hoeft niet perse water over de bodem te stromen, als de bodem maar kan ademen is het goed.

Ik denk niet dat dat veel uitmaakt, maar je zou hem iets naar onder kunnen richten ja.
Hier heb ik achterin de bak ook bijna geen stroming, de uitstroom zit links achterin, en blaast dus bovenlangs naar rechtsvoor. en gaat via de voorruit weer naar links, dus achterin de bak gebeurd weinig.

Bodemverwarming kan wel iets helpen, maar velen hebben het niet en dat gaat ook goed.

Dan denk ik inderdaad dat het zand onder de stenen terecht is gekomen en dat dit ervoor heeft gezorgd dat het is gaan rotten....
ik zal er met een volgende opstelling rekening mee houden...
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan