Wat is er nieuw

Geen testvloeistoffen meer te verkrijgen!

Hoogheid

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2018
Leeftijd
35
Oh jeetje..ik was net zo blij met mijn testkoffer van Wesdijk / Wespro voor 32,- euro waar ik losse flesjes met testvloeistoffen kon bestellen voor 2,95 per flesje. Met veel plezier heb ik die koffer altijd gebruikt en nog steeds. Ik heb er nu een aantal keren losse flesjes testvloeistoffen voor besteld. Momenteel begint een van mijn flesjes leeg te raken en wilde ik nieuwe bestellen. Helaas kon ik niks meer vinden op de website van Wesdijk behalve een testkoffer van Superfish of Colombo (hetzelfde product op de website). Ik heb een mailtje gestuurd om te vragen of er inderdaad geen losse flesjes meer te bestellen zijn. En ik kreeg toen helaas te horen dat het niet meer los te verkrijgen is. We zullen nu bij Wesdijk een hele nieuwe koffer moeten bestellen helaas..erg zonde want ik gebruik lang niet alle testen. Nu ben ik erg benieuwd hoe jullie dit gaan doen in de toekomst? Ik weet dat er een aardig aantal leden deze losse vloeistoffen besteld.

Ik hoop dat we elkaar kunnen helpen! :petjeaf:

1596744572516.png

Tja, dan de complete koffer weer nieuw aanschaffen. Of overstappen op JBL, neem aan dat die langer Navullingen blijven leveren dan Colombo

Vervelend ik gebruik ze ook. De po4 ga ik maar los kopen, omdat ik dat toch in de gaten wil houden. De dropchecker voor de co2 hangt er in
Toch denk ik dat ik wat vaker de strips zal hanteren.

Ik ben erg benieuwd welke alternatieven iedereen dan precies gaat gebruiken..
Ik meet zelf met regelmaat de KH, GH, PO4 en NO3 waarde. De andere tests gebruik ik veel sporadischer.

Even goed lezen wat er gezegd wordt in de eerste post. Het gaat om de navullingen van het merk Colombo.

Ja dat heb ik gelezen. Ik gebruikte deze zelf ook. Echter een paar weken geleden kon ik ook geen nieuwe PO4 test meer krijgen van Colombo, en heb toen die van HS aqua besteld. Deze doet het ook en is in 3 minuten klaar ipv 10.
Ik bedoel maar dat er voldoende alternatieven zijn.

Groeten,

Leopard

Intratuin verkoopt ook navullingen van Colombo. Die zijn overigens wel duur 13 euro en nog wat, zo even uit m'n hoofd.

ik gebruik losse watertesten van salifert.

Ik ben erg benieuwd welke alternatieven iedereen dan precies gaat gebruiken..
Ik gebruik dagelijks mijn EC/TDS pen om even te kijken. Pas als ik rare uS zie ga ik mijn NO3 en PO4 testen.
GH/KH test ik niet meer die veranderd amper.
pH en Temp lees ik digitaal af.
CO2 lees ik van de drop check af.

Hmmm da's nou jammer... gelukkig heb ik nog losse tests van HS Aqua en Tetra die ik eerst gebruik voor ik de Colombo tests aanbreek, dus ik kan in principe nog even vooruit. Zal ondertussen deze ontwikkelingen blijven volgen...

Ja dat is erg jammer want die fleskosten kosten haast niks maar goed op een hele koffer verdienen ze meer denk ik.

Wij gaan nu om naar JBL.
ons viel ook al op de er geen losse flesjes te krijgen zijn in de aquarium winkel En hun gaven dit al heel zachtjes aan dat colombo levering’s problemen had.
Behalve bij het lokale tuincentrum (stuk duurder) en de dieren supermarkt zijn er nog maar enkele te krijgen.

@Friesian is de jbl niet ook nauwkeuriger/fijner af te lezen dan de colombo?

Met de Colombo heb ik geen praktijkervaring wel met Wespro. En ook Fe (ijzer) druppeltest van JBL.

JBL is beter afleesbaar, flesjes zijn beter sluitbaar, schepje is luxer en het schuifblokje is handig...beter....luxer.

@rjoemman dankjewel! Dit is wel velen malen nauwkeuriger.

Mwah, ook bij colombo kun je bij een kleur tussen twee staaltjes in wel zelf een conclusie trekken wat de waarde ongeveer is toch?

Hah prima maar.. Nitriet is juist een van de testen waar precisie niet zo belangrijk is. Wat doe je anders als je 1 mg/l meet of als je 0.5 mg/l (denkt) te meten? Ik namelijk helemaal niets, ik ververs water tot ik geen nitriet meer meet.

@DanielHoogland begrijp me niet verkeerd. Dit doe ik ook. Alleen is mijn interesse veel te groot in, om het niet te weten.
ik hou ieder test moment bij in een schema, en zou dit graag zo precies als mogelijk willen hebben. Ook wat betreft de nitraat en noem maar op.
deze hangen wel eens te graag tussen twee kleuren in.

Ik vind de nh3/4 van tetra heel lastig af te meten.

@rjoemman dankjewel! Dit is wel velen malen nauwkeuriger.
Je schrijft "Dit is velen malen nauwkeuriger." Maar wat bedoel je met dit?. Dat is wat Raoul bedoelde volgens mij. :juggle:

@DanielHoogland begrijp me niet verkeerd. Dit doe ik ook. Alleen is mijn interesse veel te groot in, om het niet te weten.
ik hou ieder test moment bij in een schema, en zou dit graag zo precies als mogelijk willen hebben. Ook wat betreft de nitraat en noem maar op.
deze hangen wel eens te graag tussen twee kleuren in.
Ik begrijp je ding wel hoor. Ik zou het liefste ook alles zo nauwkeurig mogelijk willen weten. Maar als je het echt nauwkeurig wilt weten heb je volgens mij apparatuur uit een laboratorium nodig en dat is natuurlijk hartstikke duur. De druppeltesten zijn eigenlijk ook alleen bedoeld ter indicatie volgens mij. Hoe nauwkeuriger hoe beter natuurlijk. Maar als ik met een nitraattest op iets uitkom tussen de 10 en 20 mg/l dan noteer ik gewoon 15 mg/l in mijn logboekje hoor. Ik hou zelf ook alles bij wat ik doe en meet in een logboek zoals jij doet. :petjeaf:

Met het woord “dit” werd de JBL schaalverdeling bedoeld. Ik dacht dat dit een beetje duidelijk was.:petjeaf:

zoals ik al schreef, zou ik het voor me zelf fijn vinden als het nauwkeuriger is. Dit is iets persoonlijks.
en daarbij. Is het niet fijn om 30min te moeten rijden in de hoop om nog 1 test te krijgen. Aangezien ze hier in de aquarium speciaal zaak waar wij zover alles hebben aangeschaft deze al voor 2 weken geleden niet meer hadden.

Hoe dan ook is het erg jammer. De testkoffer met zijn losse vloeistoffen was een hele mooie betaalbare oplossing waardoor het voor een groot publiek toegankelijk is om de waterwaardes op een fatsoenlijke manier te meten. Als ik het financieel gezien een beetje goedkoop wil doen is de goedkoopste optie om iedere keer een nieuwe koffer te bestellen van Superfish / Colombo. Ik meet NO3, PO4, KH en GH met regelmaat. Vier testen los aanschaffen is duurder dan een hele koffer kopen.

Misschien ga ik zelf de overige flesjes maar gewoon aanbieden via Marktplaats of zo? De kleurenkaart heb ik dan namelijk toch dubbel dus die kan ik er gewoon bij leveren. :juggle:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan