Wat is er nieuw

Geen voedingsbodem, en dan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jeroen1978
  • Startdatum Startdatum
J

Jeroen1978

Guest
Ik heb al op meerdere plekken hier op het forum gelezen dat een voedingsbodem makkelijk achterwege gelaten kan worden (of zelfs de voorkeur heeft).

Maar nu mijn concrete vraag, stel ik ga voor een zandbodem, geen voedingsbodem maar wel planten (zuid-amerikaans zoals Braziliaanse klimop, vallisneria etc). Kan dat? En voeg ik dan gewoon capsules of sticks toe?

Alvast bedankt!

Inderdaad dat kan gewoon.
Je kunt van allerlei sticks, poeders of capsules kopen, maar een lid hier, Backplay, verkoopt deze ook van uit zijn bedrijf.

Klinkt goed, in de winkel wordt je vaak richting voedingsbodem gestuurd, maar dat geeft toch altijd troep bij onderhoud van je planten.

Backplay verkoopt de voedingscapsules😉. Ik heb er goede ervaringen mee.

Overigens zijn er ook gewoon bakken die het prima doen zonder voeding, maar je moet even kijken wat het beste is.

Overigens zijn er ook gewoon bakken die het prima doen zonder voeding, maar je moet even kijken wat het beste is.

Ook met die planten? Braziliaanse klimop zonder iets van voedingsstoffen?

Ik gebruik ook de capsules van Backplay, enorm tevreden over.

Als er weinig licht boven een bak zit dan kan het vaak wel. ik de bak met dwergklauwkikkers geef ik ook (haast) geen voeding en daar doen de meeste planten het redelijk hoor. Maar dat is dan ook een 60cm met weinig licht.

Dank voor de reacties. Moet ik nog ergens op letten bij het zand, of kan ik gewoon het gangbare rivierenzand nemen?

Ik heb goede ervaringen met de korrel 0,4-0,8mm. Gekocht bij de Hornbach maar Wildkamp verkoopt het ook.

Filterzand van de wildkamp 0,4-0,8mm heel erg mooi! Heb het sinds kort ook in mijn bak gedaan.

Nog even terug naar de vraag over voedingsbodem. ja of nee.

Voedingsbodem is niet nodig en ook kleibolletjes, sticks e.d. zijn alleen nodig bij die planten die van oorsprong land- of moerasplanten zijn. Die herken je (meestal) aan het feit dat ze zichzelf goed rechtop kunnen houden BUITEN het water.
Echte waterplanten gaan direct hangen en kunnen zich niet rechtophouden, deze gebruiken hun wortels alleen voor houvast in de bodem en eten met hun stengels en bladeren. Je kunt planten, voor het verankeren in zand, voorzien van kleine keramische ringen, deze hebben een vrij groot oppervlak en houden de planten daarom goed vast in de bodem. Zorg wel voor voldoende bemesting van het water zelf.

Nog even terug naar de vraag over voedingsbodem. ja of nee.

Voedingsbodem is niet nodig en ook kleibolletjes, sticks e.d. zijn alleen nodig bij die planten die van oorsprong land- of moerasplanten zijn. Die herken je (meestal) aan het feit dat ze zichzelf goed rechtop kunnen houden BUITEN het water.
Echte waterplanten gaan direct hangen en kunnen zich niet rechtophouden, deze gebruiken hun wortels alleen voor houvast in de bodem en eten met hun stengels en bladeren. Je kunt planten, voor het verankeren in zand, voorzien van kleine keramische ringen, deze hebben een vrij groot oppervlak en houden de planten daarom goed vast in de bodem. Zorg wel voor voldoende bemesting van het water zelf.

+1

@ Rubz: Wat bedoel je met +1? Zie wel vaker zo'n "opmerkingen" staan, maar weet niet wat er mee bedoeld wordt.

@ Rubz: Wat bedoel je met +1? Zie wel vaker zo'n "opmerkingen" staan, maar weet niet wat er mee bedoeld wordt.

Dan is hij het helemaal met je eens. En deelt daarmee door jou geplaatste tekst.

in de 50cm heb ik een voedingsbodem. Bewust gekozen. Het plantenbestand bestaat bijna volledig uit Cryptocoryne. Met planten die niet uit het bakje uit moeten kan je makkelijk een voedingsbodem gebruiken. De planten groeiden extreem goed, nu na dik anderhalf jaar krijg ik een duidelijke terugval in de planten. Een indicatie dat de voedingsbodem uitgewerkt is, tijd om het bakje her in te richten.
in dit geval wil dat echter zeggen heel het bakje uitbreken, nieuw zand en alles, en ja, ook een nieuwe voedingsbodem in dit bakje.
Als je met snelgroeiers werkt die je regelmatig uit trekt, dan is een voedingsbodem een regelrechte ramp.

Inderdaad wat Biljoenblik zegt. Niets aan toe te voegen. Is wel handig voor forumbezoekers die alleen lezen. Bekrachtigt je betoog is de intentie.

Persoonlijk vind ik die +1 "meestal" gewoon napraten, een post die niets zegt,
ik zou graag weten waarom men dan eens is met iemand, die +1 kan en mag, maar dan wel met een uitleg erbij waarom 😉

plus 1 voor Luc omdat het lijkt op gewoon napraten en een nietszeggende post.
Ik zou ook graag weten waarom men het dan eens is met iemand,precies wat Luc hierboven aangeeft.

Hmm,is wel een beetje dubbel zo en slaat eigenlijk ook nergens op.
Enkel een plus 1 is toch handiger voor luie mensen! 😀

Persoonlijk vind ik die +1 "meestal" gewoon napraten, een post die niets zegt,
ik zou graag weten waarom men dan eens is met iemand, die +1 kan en mag, maar dan wel met een uitleg erbij waarom 😉

-1

plus 1 voor Luc omdat het lijkt op gewoon napraten en een nietszeggende post.
Ik zou ook graag weten waarom men het dan eens is met iemand,precies wat Luc hierboven aangeeft.

Hmm,is wel een beetje dubbel zo en slaat eigenlijk ook nergens op.
Enkel een plus 1 is toch handiger voor luie mensen! 😀

Wahahahahha, soms een stokje in het kiekekot gooien maakt het gewoon wat leuker allemaal 😀 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan