Wat is er nieuw

geen voedingsbodem? lelijke planten

Cindyk

Active member
Lid geworden
5 mei 2015
Heb nu sinds een tijdje een nieuwe inrichting in mijn aquarium. Zwarte grindgrond zonder voedingsbodem omdat dit ( volgens de winkel) snel gaat rotten en ziektes veroorzaakt..
Nu merk ik dat alle planten die ik erin zet niet echt wortelen en dus langzaam dood aan het gaan zijn en steeds lelijker worden. Ze groeien dus ook niet..
Kan dit echt aan het ontbreken van de voedingsbodem liggen of is er meer aan de hand? Met mijn vorige bak gewoon een voedingsbodem erin gehad en toen groeide elk plantje als kool...

Dit ligt een beetje aan het soort planten. Aquariumplanten die hun voeding uit de bodem halen zullen wel baat hebben bij een voedingsbodem. Toch halen veel planten hun voeding uit het water. Een aantal vragen om je verder te helpen:

- Voeg je vloeibare plantenvoeding toe?
- Voeg je CO2 toe?
- Kun je een foto maken van je aquarium?, dan kunnen we je beter helpen.
- Als de de namen weet van je planten, kun je ze ook hier posten zodat we je verder kunnen helpen.

Alle planten kunnen voeding op nemen uit het water, maar niet alle planten kunnen voeding op nemen uit de bodem.
Die uitbater had het aan het juiste eind, alleen was hij niet volledig met zijn uitleg. 🙂

Krijgen ze geen voeding aan de voetjes, moet er wel voeding gegeven worden via het blad. Dus een vloeibare voeding is noodzakelijk.
Welke je gebruikt is volledig eigen keuze. De meesten doen hetzelfde.
De ene wat duurder, de andere wat mooier/handiger verpakt...

JurgenD zei:
Alle planten kunnen voeding op nemen uit het water, maar niet alle planten kunnen voeding op nemen uit de bodem.
Die uitbater had het aan het juiste eind, alleen was hij niet volledig met zijn uitleg. 🙂

Krijgen ze geen voeding aan de voetjes, moet er wel voeding gegeven worden via het blad. Dus een vloeibare voeding is noodzakelijk.

Krijg nou wat. Jurgen ben je terug ????? Top.

Hoe nenen planten voedingsstoffen op via het blad. Wordt vloeibaar voedsel ook niet gewoon door de wortels opgenomen (die er volgens mijvoor zijn gemaakt)?

AadMec zei:
JurgenD zei:

Krijg nou wat. Jurgen ben je terug ????? Top.

Ach, inmiddels alweer jaren hoor 😀 😀 😉

AadMec zei:
Hoe nenen planten voedingsstoffen op via het blad. Wordt vloeibaar voedsel ook niet gewoon door de wortels opgenomen (die er volgens mijvoor zijn gemaakt)?

Als het alleen met wortels kan dan vraag ik me af hoe een top die je herpoot dan de voeding opneemt want die heeft nog geen wortels. En een top Waterpest bijvoorbeeld??
In een ander topic was deze discussie ook en daar heeft Backplay uitgelegd dacht ik dat ze zeker dit via de bladeren kunnen.
Alleen de een wat beter dan de ander.

Misschien dat een echte moerasplant het via de wortels beter kan maar dat weet ik niet zeker dus.

O ja, daar staat ook het een en ander. Was ik alweer vergeten.
Tja, zal de leeftijd wel weer zijn hoor 😉

Moerasplanten nemen voeding het grootste deel via de wortels op , en een klein deel via de bladeren
Water planten nemen voeding het grootste deel via de bladeren op , en een klein deel via de wortels
waterplanten hebben ook kleinere wortels dan moerasplanten , hoofdzakelijk om zich vast te zetten in de bodem

groet John

nope, ALLE planten nemen h��l makkelijk voeding via de bladeren op. Zie bovenstaande link.

Maar niet alle planten nemen voeding via de wortels op.

JurgenD zei:
Maar niet alle planten nemen voeding via de wortels op.
Uit interesse, welke niet?

Denk aan rasechte waterplanten zoals waterpest, rotala rotundifolia, eikebladvaren...
Deze planten maken dan ook nauwelijks wortels aan.

Jurgen hoe kom je er bij dat ik ongelijk heb

dit stukje bericht komt ook uit jou link , dan heb je niet alles gelezen.

De zogenaamde "echte waterplanten" hebben een aantal belangrijke kenmerken :

nemen relatief veel voedingsstoffen op via de bladeren
nemen relatief weinig voedingsstoffen op via de wortels
bezitten een klein wortelgestel
groeien snel
hebben een grote invloed op de waterkwaliteit
De "onechte waterplanten" zijn meestal moerasplanten die dus ook boven water kunnen groeien. De kenmerken daarvan zijn :

nemen relatief weinig voedingsstoffen op via de bladeren
nemen relatief veel voedingsstoffen op via de wortels
bezitten een groot wortelgestel
groeien onder water relatief langzaam
hebben een kleinere invloed op de waterkwaliteit t.o.v. echte waterplanten

Niets is minder waar... 🙂

Kan iemand mij uitleggen hoe die opname plaatsvindt?
Via welke cellen / organen. Ik vind het stukje daar totaal onduidelijk over.
Er wordt alleen gezegd dat het prima instrumenten zijn voor opname, maar kan er verder niets over vinden.
Echte waterplanten nauwelijks wortels ???? Eikenblad (drijvend) huge wortels.

John, als je een gewoon plantje stekt en in gwt water zet komen er toch ook gewoon wortels aan (n gaat het plantje niet dood).

AadMec zei:
Kan iemand mij uitleggen hoe die opname plaatsvindt?
Via welke cellen / organen. Ik vind het stukje daar totaal onduidelijk over.
Er wordt alleen gezegd dat het prima instrumenten zijn voor opname, maar kan er verder niets over vinden.
Echte waterplanten nauwelijks wortels ???? Eikenblad (drijvend) huge wortels.

John, als je een gewoon plantje stekt en in gwt water zet komen er toch ook gewoon wortels aan (n gaat het plantje niet dood).

backplay zei:
In de landbouw: (de eerste citatie in de litteratuur komen van 1844!)
- Haifa foliar feeding
- Midwestland foliar feeding
- Derrick Oosterhuis foliar feeding
- Derrick Oosterhuis foliar feeding 2
- En zo vind je er v��l...

Wil je nog meer info over hoe het word opgenomen:
- FOLIAR FEEDING Another Successful Way of Feeding Plants

Dit gaat allemaal over "gewone" planten. Voor deze planten is het nog veel moeilijker om voeding op te nemen dan de planten die wij gebruiken. Onze planten hebben aangepaste bladeren die de opname van ionen makkelijker maken.
Wil je het verschil weten tussen de 2, en welke veranderingen er plaats vinden: ADAPTATION AND ACCLIMATION OF POPULATIONS OF LUDWIGIA REPENS...

Aadmec je bedoelt een moerasplant die al onderwater groeit en als je daar een stek af haalt en in de boden zet.
Dan zal hij heel snel wortels vormen , en de groei staat dan stil en met zijn kleine opname van voeding via zijn bladeren kan hij zich in leven houden .

Als dat zo is wil dit enkel zeggen dat er iets ontbreekt in de waterkolom.

JurgenD zei:
Denk aan rasechte waterplanten zoals waterpest, rotala rotundifolia, eikebladvaren...
Deze planten maken dan ook nauwelijks wortels aan.
Dat is helaas ook een fabeltje.
De zogenaamde "echte" waterplanten kunnen en zullen ook voeding opnemen via de wortels.
In de litteratuur vind je hier genoeg over.

Weer wat bijgeleerd. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan