Geert80's Rio 240 maanvissen


G

Geert80

Guest
Omdat de foto's van mijn vorige album allemaal via Photobucket (grrrr) waren geupload en nu dus zijn verdwenen leek het mij een goed idee om gewoon helemaal opnieuw te beginnen. Komt wel mooi uit omdat ik ook echt helemaal opnieuw ga beginnen met de bak. Ik zeg de bak, maar eigenlijk bedoel ik een nieuwe bak.

Mijn vrouw en ik hadden besloten dat er één bank uit moest en daarvoor in de plaats een dressoir. Ik wou graag het aquarium op het dressoir hebben en gelijk alles met PVC aansluiten dus er moesten ook allemaal gaten in het dressoir geboord worden voor de doorvoeren. Dus maar een goedkoop dressoir op marktplaats gezocht omdat een nieuw dressoir slopen een beetje tegen mijn gevoel in gaat. Een mooi wit dressoir gevonden voor een prikkie (€40,-) En mijn vrouw vond dat er dan ook een wit aquarium op moest komen. Dus terug op marktplaats op zoek naar een witte Rio 240. Deze ook snel gevonden inclusief een aqualantis easy led freshwater lamp, mooi meegenomen!

Alvast wat planten besteld en alles in de witte rio gezet tot dat ik klaar ben voor de inrichting van de nieuwe bak. Gelijk van alle extra ruimte gebruik gemaakt om mijn maanvissen te gaan selecteren en er een aantal apart te zetten welke weggaan. In de witte rio alvast 2 maanvissen uitgezet die definitief niet meegaan naar de nieuwe inrichting. Maar daar twijfel ik nu toch serieus aan, want blijkbaar heb ik een passend koppeltje uitgeselecteerd. En al die rust en ruimte heeft ze wel goed gedaan, zie hieronder het resultaat:

WP_20170730_16_25_01_Pro.jpg


Ik ben erg blij dat de vissen het in hun tijdelijke onderkomen zo goed naar hun zin hebben. En als vader van een kleintje kan ik delen in hun vreugde... Maar het maakt mijn aangenomen herinrichting en verse start wel een stuk lastiger natuurlijk!

Binnenkort zal ik meer foto's plaatsen van de techniek, het meubel en hopelijk snel ook van de nieuwe inrichting.
 
De baby maanvissen hebben het niet gered. Maar daar kijk ik niet echt van op. Het was leuk zo lang het duurde, maar ik ben ook wel blij dat ik nu verder kan. De vissen zitten gedeeltelijk nog in mijn oude Rio 240 en gedeeltelijk in de Trofis Colisa 800. Deze twee bakken gaan trouwens weg zodra de witte Rio helemaal is ingericht en ingedraaid

Gisteren ook eindelijk de 'machine kamer' afgemaakt en de witte Rio op zijn plek gezet... Vanavond de eerste watertest, hopelijk geen lekkages in het PVC anders kan ik weer van voor af aan beginnen...

Hier vast de eerste teaser foto's van mijn geknutsel.
Bekijk media item 451
Bekijk media item 452
Zoals sommige van jullie misschien is opgevallen heb ik een doseerpomp geinstalleerd voor het automatisch doseren van plantenvoeding. Normaal kosten die apparaten ruim 150,- maar ik heb gewoon een losse peristaltische pomp gekocht voor €8,- en deze met een oude Nokia 5V voeding aangesloten op een digitale tijdschakelaar. Vier keer in de week draait hij één minuut lang. En in één minuut doseert hij 15ml dus op deze manier doseer ik precies de juiste hoeveelheid (60ml per week) redelijk gespreid over de week.

Ben benieuwd wat jullie vinden van mijn DIY doseer 'computer'
 
Goedkoop alternatief en als het werk zullen nog veel forumleden hierin interesse hebben .
 
Ik denk niet dat ik jullie hoef uit te leggen hoe ontzettend teleurstellend dit is!:

WP_20170803_21_15_18_Pro.jpg
 
Balen zeg, bij mijn volgend project komen er dus overal zeker weten kraantjes tussen om deze onhandigheden te voorkomen. ;)
 
Balen zeg, bij mijn volgend project komen er dus overal zeker weten kraantjes tussen om deze onhandigheden te voorkomen. ;)
Zorg dat je netjes ontvet en ontbraamd, schuurpapiertje er overheen en geduldig en netjes werken. Dan zal dit niet gebeuren... Toen ik bezig was werd het al laat op de avond en was ik wat gehaast bezig. STOM!

Welkom bij de club...
Nou ja, liever een lekje in het PVC dan zieke vissen, rare algen en barsten in het glas... Laten we maar hopen dat het hierbij blijft...
 
Ik ga het inderdaad proberen te kitten. Ik heb wat tubes van mijn werk meegenomen waar ik het zeker wel mee dicht krijg. Dat is, als ik er bij kan! Het achterpaneel het ik geniet en gekit en kan er eigenlijk niet meer af! en de lekkage zit dus hoogst waarschijnlijk aan de bovenkant van de getrokken bocht tussen de verstevigingsbalken en achterpaneel en vlak onder het bovenblad.

Daar kan ik dus NEVER NOOIT NIET bij zonder de boel te slopen... Ik weet het eigenlijk nog niet. Zo meteen de boel meer eens van de muur halen en zien op het achterpaneel er zonder al te veel schade vanaf kan. En anders word het waarschijnlijk een hele tube kit die ik erin leeg spuit...
 
Gelukkig was de oplossing even effectief als eenvoudig! Heel veel kit. En goede kit... Bison Polymax, een aanrader als iets dicht en vast moet zitten. Het wint zeker géén schoonheidsprijs. Maar het werkt wel, en eerlijk gezegd zal dit nooit zichtbaar zijn. Het zit achter het laadje van de kast.

WP_20170804_22_37_33_Pro.jpg


Aantal keer gevuld en weer leeg laten lopen om de leidingen te testen en gelijk goed door te spoelen. Wat ben ik blij met mijn Gardena koppeling! Maakt vullen en legen zo veel makkelijker!...

WP_20170803_21_17_00_Pro.jpg

20170805_173411_resized.jpg


Echter met de tweede keer vullen ging het toch fout! Ik was gelijkertijd aan het koken en helemaal vergeten dat de kraan nog liep, en ik had ook niet gelijk door wat er nou gebeurden toen ik water hoorden 'klotsen'... Ik vermoed dat er al zo'n 20 liter water op de grond lag voordat het bij me door drong. OEPS! Snel dweilen en alles drogen voor zover mogelijk.

20170805_203747_resized.jpg
 
Jeetje mag er nog niet aan denken nog veel succes kijk al uit naar volgende update
 
dat kennen velen van ons denk ik wel . even bellen, snel iets opruimen en dan de aquarium vergeten. Ik heb dit regelmatig met de vijver .kom ik er uren later achter dat de kraan nog loopt.
Er zijn ergere dingen in het leven .
 
Jeetje mag er nog niet aan denken nog veel succes kijk al uit naar volgende update
Volgende update hopelijk met foto's van een ingericht aquarium... De plantjes staan al even te wachten tot ze in de bak mogen.
Gelukkig doen ze het in de emmers ook prima! Groeien bijna over de rand:
20170805_203727_resized.jpg



dat kennen velen van ons denk ik wel . even bellen, snel iets opruimen en dan de aquarium vergeten. Ik heb dit regelmatig met de vijver .kom ik er uren later achter dat de kraan nog loopt.
Er zijn ergere dingen in het leven .

Er zijn inderdaad ergere dingen. Mijn vrouw was ook niet geheel ongelukkig toen ze mij met een dweil aan de gang zag... Gooide er gelijk een scheutje allesreiniger bij en heeft mij gelijk de rest van de woonkamer ook laten doen.

Overloop maken? Kan dit niet gebeuren.;)

Kan ook zonder zo:
http://discuszolder.nl/externe-aquarium-overloop/


Dat is wel een mooi systeem. Zo'n overloop die je 'tijdelijk' aan je aquarium hangt. Daar ga ik zeker eens over nadenken. Ik heb nog aardig wat PVC over namelijk. Wie weet... Ik zet het op mijn ToDo lijstje in ieder geval...
 
Er zijn inderdaad ergere dingen. Mijn vrouw was ook niet geheel ongelukkig toen ze mij met een dweil aan de gang zag... Gooide er gelijk een scheutje allesreiniger bij en heeft mij gelijk de rest van de woonkamer ook laten doen.

Ha, die ken ik! Zelfs als zij een emmer om schopt mag ik het dweilen 'want die emmer stond daar gewoon stom.' :p
 
Tijd voor nieuwe foto's. Ondertussen het aquarium ook ingericht. Ik ben nog niet helemaal tevreden over alles. Zo zitten er helaas nog flink wat luchtbellen tussen het folie en het glas. Die zal ik er toch op de één of andere manier moeten zien uit te krijgen.En de uitstroom/spoeibuis die ik gemaakt heb zou ook best wat langer mogen. Dat is gelukkig niet heel moeilijk, alleen moet ik nog een meter PVC ø20mm halen.

Dit is hoe het er nu bij staat (nadat ik de foto's had gemaakt zag ik pas dat de gouden penningkruid was los gekomen, stom)
20170809_203208_resized (2).jpg


De seiryu stenen en het meeste van het spiderwood heb ik via marktplaats over genomen voor een schappelijke €30,-
Even een korte samenvatting van de planten (merendeels) en techniek.

Planten van links naar rechts, boven naar onder en achter naar voor:
Staurogyne repens
Anubias Nana "bonzai" (op hout boven)
Vesicularia sp. Javamos (op hout midden)
Solenostoma tetragonum (op hout onder)
Echinodorus Bleheri
Anubias Nana
Microsorium pteropus "petit"
Micranthemum monte carlo
Fissidens sp. "mini"
Hydrocotyle leucocephala
Cryptocoryne wendtii "brown"
Mayaca fluviatilis
Alternanthera rosaefolia
Taxiphyllum sp. "Flame Moss"
Hydrocleys nymphoides
Hydrocotyle verticillata
Echinodorus latifolius
Vesicularia sp. Creeping moss
Lysimachia nummularia "aurea"

Hier een foto van mijn 'werkplek' toen ik de mosjes en varens aan het opbinden was, nog voordat ik de bak op zijn definitieve plek had gezet. Lekker ruime tafel 1,4x1,4 is ideaal! biertje erbij...

20170714_230217_resized.jpg


20170714_234550_resized.jpg


Handig!!... MacGuyver...
 
hey,Geert dat rooie plantje en die drijf plantjes welke zijn dat ?
Chris, die rode plant is de Alternanthera rosaefolia, en die "drijfplantjes" is niet echt een drijfplantje maar is braziliaanse klimop ofwel Hydrocotyle leucocephala. Dat is een echte aanrader! Die kun je aan hout vastbinden of in de grondzetten of laten drijven. Groeit redelijk snel en is een heel makkelijke plant. Lekker compact en (vind ik) erg mooi.
 
tja bak vullen en gelijktijdig andere werkzaamheden doen geen goede combi blijkt wel weer
wat je lekkage betreft soms gewone pvc lijm gebruikt is geen goede combi met druk pvc is mij gebleken :sorry::D
hoop dat het nu goed gaat succes
 
Gelukkig was de oplossing even effectief als eenvoudig! Heel veel kit. En goede kit... Bison Polymax, een aanrader als iets dicht en vast moet zitten.

Is inderdaad superspul. Ik heb daar destijds nog aan meegeholpen met de ontwikkeling van die kit!
Was een leuke tijd.
 
Even een hele korte update. Namelijk een kleine technische filter upgrade. Maar ik ben er erg content mee......

20170819_135922.jpg


Ook gelijk een vraagje. Kun je ook te veel Purigen in je filter hebben?? Ik heb er nu 250ml inzitten wat eigenlijk goed is voor 1000liter.
 
Even een hele korte update. Namelijk een kleine technische filter upgrade. Maar ik ben er erg content mee......

Bekijk bijlage 50532

Ook gelijk een vraagje. Kun je ook te veel Purigen in je filter hebben?? Ik heb er nu 250ml inzitten wat eigenlijk goed is voor 1000liter.
Bij mijn weten kun je er niet teveel van in je filter hebben. Het zal langer meegaan op die manier. Wat zal jij helder water krijgen!
Wat is het voordeel van de nieuwe filtermanden?
 

Terug
Bovenaan