geinig probeerseltje


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Sinds afgelopen weekend heb ik een prachtige Skimz UP39 sump onder mijn brakwaterbak hangen, nog elke keer wanneer ik er naar kijk word ik blij. Wat een ding. Ik gebruik nog wel de filtermethode zoals altijd, nu met gafzakken, dan onderdoor naar de spons, via de biohome en witte wat weer overlopend naar de grote kamer. Een lege grote kamer, want daar hoort eigenlijk een skimmer. Ik wil die lege ruimte benutten voor iets leuks.

Skimmers zijn duur, en naarmate het water minder zout is leveren ze minder rendement op. Daar heb ik inmiddels heel wat over gelezen, keurig met grafieken erbij, Ik heb ook veel tests van diverse merken op Youtube gezien. Daar is nog best het eea aan gespreksstof over zeg, kwam ik achter. Wat te doen met die lege kamer? Een wierenreactor. Verlaagt nitraten en fosfaten, maar ook daar is het laatste woord nog niet over gesproken en is ook duur.

Ik vind wier wel gaaf, ik hou wel van een beetje "natuurlijke methoden", maar het moet wel een lolletje blijven, ik ga geen honderden euro's uitgeven aan een reactor. Dus.
Wat heeft wier nodig : zout water, licht (beetje uit het rode spectrum), stroming en zuurstof.
Wat heb ik gehaald : een onderwater led licht/lucht gordijn van 30 cm (jaja , zo'n kitchding), het lichtste kleinste zuurstofpompje dat er bestaat, een paar zuignappen uit de onderdelenkist en een groot wasnetje van de Hema. Wieroogst via marktplaats besteld.

Ik plak dat led aan de bodem van de sumpkamer, zuurstofpomp er aan, wier in de waszak met zuignappen aan de wand zodat het net boven het licht en vol in de stroming hangt. Maak mij niet wijs dat het spul niet zou gaan groeien. En als het niet lukt, voor de onderdelen heb ik best ook een andere bestemmingr, en de totale kosten van dit project zijn sowieso maar een paar tientjes.

Is toch een geinig probeerseltje

gr

Mark
 
Skimmers zijn duur, en naarmate het water minder zout is leveren ze minder rendement op. Daar heb ik inmiddels heel wat over gelezen
Dat wist ik niet en ik dacht dat de stoffen die we eruit willen hebben aan de luchtbelletjes hechten. Dat het zoutgehalte daar van invloed op is dat is me onbekend tot op heden.
 
Dat wist ik niet en ik dacht dat de stoffen die we eruit willen hebben aan de luchtbelletjes hechten. Dat het zoutgehalte daar van invloed op is dat is me onbekend tot op heden.
Anders zouden wij wel afschuimers gebruiken in de zoetwater kant van de hobby.
Komt door de oppervlakte spanning als ik het mij goed herinner, in zoet is die te laag waardoor er niets hecht en afgevoerd word.
In zout is die wel hoog genoeg om stoffen af te voeren.

Sinds afgelopen weekend heb ik een prachtige Skimz UP39 sump onder mijn brakwaterbak hangen, nog elke keer wanneer ik er naar kijk word ik blij. Wat een ding. Ik gebruik nog wel de filtermethode zoals altijd, nu met gafzakken, dan onderdoor naar de spons, via de biohome en witte wat weer overlopend naar de grote kamer. Een lege grote kamer, want daar hoort eigenlijk een skimmer. Ik wil die lege ruimte benutten voor iets leuks.

Skimmers zijn duur, en naarmate het water minder zout is leveren ze minder rendement op. Daar heb ik inmiddels heel wat over gelezen, keurig met grafieken erbij, Ik heb ook veel tests van diverse merken op Youtube gezien. Daar is nog best het eea aan gespreksstof over zeg, kwam ik achter. Wat te doen met die lege kamer? Een wierenreactor. Verlaagt nitraten en fosfaten, maar ook daar is het laatste woord nog niet over gesproken en is ook duur.

Ik vind wier wel gaaf, ik hou wel van een beetje "natuurlijke methoden", maar het moet wel een lolletje blijven, ik ga geen honderden euro's uitgeven aan een reactor. Dus.
Wat heeft wier nodig : zout water, licht (beetje uit het rode spectrum), stroming en zuurstof.
Wat heb ik gehaald : een onderwater led licht/lucht gordijn van 30 cm (jaja , zo'n kitchding), het lichtste kleinste zuurstofpompje dat er bestaat, een paar zuignappen uit de onderdelenkist en een groot wasnetje van de Hema. Wieroogst via marktplaats besteld.

Ik plak dat led aan de bodem van de sumpkamer, zuurstofpomp er aan, wier in de waszak met zuignappen aan de wand zodat het net boven het licht en vol in de stroming hangt. Maak mij niet wijs dat het spul niet zou gaan groeien. En als het niet lukt, voor de onderdelen heb ik best ook een andere bestemmingr, en de totale kosten van dit project zijn sowieso maar een paar tientjes.

Is toch een geinig probeerseltje

gr

Mark
Heb je ook een lamp boven je wieren?
 
Anders zouden wij wel afschuimers gebruiken in de zoetwater kant van de hobby.
Komt door de oppervlakte spanning als ik het mij goed herinner, in zoet is die te laag waardoor er niets hecht en afgevoerd word.
In zout is die wel hoog genoeg om stoffen af te voeren.


Heb je ook een lamp boven je wieren?
Voorlopig ga ik kijken wat er gebeurt als ik alleen de led van onder laat schijnen. Het zit er zo dicht op, misschien is het voldoende. Zo niet, ga ik zeker kijken voor nog zo'n overhanger die je ook vaak op open zoutbakken ziet.

Ik heb vroeger gevaren. Dat wier is zo'n beetje het onkruid van het water. Man, wat een moeite om het weg te krijgen, dagen ligt het dood of droog, en dan ineens toch weer verder woekeren. Borstels en chemicaliën gebruikt om die meuk weg te krijgen altijd. Nu ga ik zo'n zelfde plantje bewust kweken, ik geef het licht en zuurstof en mooi water .... zou toch te dol voor woorden zijn als het ondankbare gespuis nu ineens gaat weigeren zeg !!!

Ben zelfs bereid elke avond voor het slapen gaan een liedje voor ze te zingen als dat helpt.

haha... als er vorderingen zijn dan post ik dat hier in dit topic. Zou een enorme kostenbesparing zijn voor anderen die ook aan wier ter daling van nitraten zitten te denken.

Mark
 
Skimmers worden weldegelijk gebruikt in zoetwatersystemen, veelal in zwaar bezette koivijvers.
De efficiëntie van een skimmer is rechtevenredig met de oppervlaktespanning van het water. Hoe meer opgeloste zouten (en andere mineralen en toestanden) hoe hoger die is en hoe kleinere luchtbellen gevormd worden. Kleinere luchtbellen betekenen meer oppervlakte en meer schuimvorming.
Het gebruik van een skimmer met houten bruissteen kan in een brakwatersysteem prima bruikbaar zijn.
 
Vandaag alle spulletje voor dit experiment binnen. Meteen maar een vers nitraat-test-setje gehaald, want ik wil nu dan ook wel precies meten of eea effect gaat hebben natuurlijk.

Maar ik moet afgeremd worden want ik sla een beetje door naar de biologische kant. Nooit geweten dat de ordinaire mossel, bij voorkeur gekookt in Chablis met boerengroente, één van de meest effectieve zuiveraars zijn voor het water waar wij het nu juist over hebben. Een handjevol levende mosselen in mijn sumpkamer erbij, dat kan zomaar, samen met het wier, een enorme biologische schoonmaakinstallatie zijn. Ik heb een filmpje gezien op Youtube waarin een experiment te zien is, versneld afgespeeld, en je ziet echt een enorm effect. De teller die loopt, ik dacht dat dit in dagen was, maar het is in tijd..... WoW.... die beestjes kunnen dus echt wel wat.
Niet zomaar in je bak, want als je er één kwijtraakt die dood is dan vervuil je de boel juist weer.

Sjeezus.... straks ga ik nog "groen" stemmen ook, moet nie gekker worden.


fijn weekend !!!

Mark
 
Kijk, dit is het idee.

Licht uit het rode spectrum van onder, tegelijk met extra zuurstof (zo'n kitch lucht/lichtgordijn) met zuurstofpompje er op, horizontale flow door de overloop, netje met zuignappen bevestigdaan de kant waar de flow vandaan komt, blijft keurig horizontaal hangen. Nu alleen de wier er nog in. Kosten zijn een paar tientjes, als het werkt is het superleuk natuurlijk.

Vrijdag ga ik naar Zeeland, pik ik meteen nog wat extra ander wier en een paar dikke levende mosselen daar mee.

Zullen we eens even zien hoe mijn biologische waterreinigingsinstallatie gaat werken :) :) :)

gr

Mark
WhatsApp Image 2021-08-03 at 15.00.18.jpeg
 
Leuk project! Jouw "biologische waterreinigingsinstallatie" is overigens niet nieuw in de hobby en wordt al veel gedaan in de zout water hobby. Mocht je er meer over willen lezen dan is de juiste zoekterm "Refugium".
 
Leuk project! Jouw "biologische waterreinigingsinstallatie" is overigens niet nieuw in de hobby en wordt al veel gedaan in de zout water hobby. Mocht je er meer over willen lezen dan is de juiste zoekterm "Refugium".

I know, I know, mijn tekort is natuurlijk dat ik geen volledig zout heb maar midden brak (om en nabij de 1.011), daar gelden net andere regeltjes. Hoe goed werken skimmers, overleeft wier wel, wat vindt een zoetwatermossel ervan en wat vindt een zoutwatermossel er van, etc etc etc.

Het maakt me allemaal niks uit, omdat het maar weinig geld kost en omdat ik het hele onderwerp enorm leuk vind, ga ik het gewoon proberen joh. En stel je voor dat het gewoon een redelijk effect heeft. Dan ben je toch blij :)

gr

Mark
 
Zeker! Ik sta er vaak versteld van hoeveel ruimte er in een bioloog (ook bij zoetwater) onbenut blijft. Vooral bij zoetwater zou ik denk ik zelf kiezen om de lege ruimte op te vullen met goedkoop filtermedium zoals lavastenen o.i.d. Bij zout water is het een mooie gelegenheid om wat koraal veilig op te laten groeien of inderdaad om wier te kweken.
 
Ik zeg nog niks hé..... ik durf het bijna niet te geloven eigenlijk omdat het simpelweg niet KAN na nog geen twee weken dat Nitraatr zo zou zakken. Maar het diep paars, dat een meting is die ver boven de 100 ligt, is er niet nu. Deze ligt ergens tussen de 50 en de 100. Ik moet er wel bij vertellen dat ik 6 dagen geleden een paar jerrycans Oosterschelde water erin heb gegooid, da's niet veel geweest natuurlijk, hooguit 1/25 van de bakinhoud.

We blijven meten.


gr

Mark
 

Bijlagen

  • test 16 augustus.jpg
    test 16 augustus.jpg
    187.5 KB · Weergaven: 82

Terug
Bovenaan