geldt het zoet/zout verhaal ook voor spinnen ?


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Afgelopen weekend was ik in Burgers Zoo en trof daar in het mangrove deel de degenkrab aan. Coral&Fish biedt ze ook te koop aan en ik zou er best ééntje in mijn brak water bak willen hebben. Navragen bij Burgers Zoo leverde mij het antwoord op dat zij in de mangrove getijde omgeving 33% zout hanteren, da's gewoon zee.
Nu snap ik helemaal het verschil tussen zoet en zout water bij vissen, osmose, vochthuishouding, etc. etc., je kunt geen zoetwatervis in zoutwater houden en omgekeerd. Maar, hoe zit dat precies bij andere, lagere dieren ? Werkt dit op precies dezelfde manier als bij vissen? Neem de degenkrab als voorbeeld, dat is niet eens een krab, ,maar is verwant aan de spinnen en schorpioenen. Ze bestaan al miljoenen jaren, hebben alle massa vernietigingen van leven op aarde overleefd, lopen gewoon ook in de buitenlucht over het strand, hebben geen huid maar gewoon een exoskelet.

Zou zo'n beessie nu werkelijk onder de indruk zijn van een beetje meer of minder zout in het water ?

groet

Mark
 
mijn vraag: moet je zoiets willen omdat jij persee zo'n dier wil huisvesten? zou het niet eerder andersom moeten zijn: hoe kan ik het dier de optimale omstandigheden bieden
 
Interessant artikel over degenkrabben. Je zou ook heremietkreeftjes kunnen nemen o.a. clibanarius africanus kan in brakwater gehouden worden.
Weet natuurlijk niet of ze slachtoffer van vissen worden als dat grote zijn.
 

Bijlagen

  • De-biologie-van-Limulus-polyphemus-in-het-kader-van-aquatische-verzorging-Hilmar-Derksen-1.pdf
    3.5 MB · Weergaven: 113
Interessant artikel over degenkrabben. Je zou ook heremietkreeftjes kunnen nemen o.a. clibanarius africanus kan in brakwater gehouden worden.
Weet natuurlijk niet of ze slachtoffer van vissen worden als dat grote zijn.
Wat een verschrikkelijk interessant stuk leesvoer, Kolkkie. Ik heb het bewaard, en ga straks heerlijk op het balkon in de zon er eens goed voor zitten.

Super bedankt !!

Mark
 
mijn vraag: moet je zoiets willen omdat jij persee zo'n dier wil huisvesten? zou het niet eerder andersom moeten zijn: hoe kan ik het dier de optimale omstandigheden bieden
Tuurlijk, Nicolientje. Da's voor mij al een vanzelfsprekenheidje.
Net als allerlei andere vragen, zoals : "is het geslacht duidelijk te onderscheiden ?" Je wilt geen vrouwtje want die worden tig keer zo groot dan de mannetjes. Of "wordt de juiste soort wel aangeboden ? " Ik had begrepen dat er soorten bedreigd worden, en die wil je ook niet natuurlijk.

Nee, mijn vraag is voorlopig echt uit nieuwsgierigheid gesteld. Hoe het bij vissen werkt is zo duidelijk in de hobby, maar ik wil oprecht weten hoe dat bij lagere dieren werkt die niet eens een huid hebben.

Nu ja, eerst het stuk van Kolkkie maar eens gaan lezen.

fijn weekend

Mark
 

Terug
Bovenaan