Geluid pomp in open kast

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
548
Locatie
Gelderland
Goedenavond allen,

Ik overweeg om mijn interne filter te vervangen voor een externe pomp. Bijvoorbeeld een Oase Biomaster 250.
Mijn Juwel kast is alleen open aan de achterkant. Het isoleren van de kast ivm het geluid kan dus niet.
Wat is jullie ervaring of oplossing in deze situatie?
 
Hier is de kast ook open en heb de Eheim potfilters gebruikt en de JBL 902/1502 maar die hoor je niet hoor.
 
Hier is de kast ook open en heb de Eheim potfilters gebruikt en de JBL 902/1502 maar die hoor je niet hoor.
Ik heb eerder gelezen dat de JBL's vrij stil zijn, maar nadeel vind ik dat ze geen interne verwarming hebben. Ook geen voorfilter denk ik he? Om makkelijk schoon te maken.
 
Nou met de mandjes en de adapter voor de slangen vindt ik het fijne filters . De 1902 heeft aan het bovenste filtermandje een extra deel tov de oude en dat is een voorfilter.
 
Wat is jullie ervaring of oplossing in deze situatie?
Hier de OASE Biomaster 350T (enkel hoger dan de 250) en een meubel die aan achterzijde gedeeltelijk open is.
De Biomaster is behoorlijk stil, heb eerder ook de 250T gehad met zelfde ervaring.

Daarnaast filter ook geplaatst in een bak, afwasteil met stop van de Blokker


De holle ruimte onder bak opgevuld met polystyreen (o.i.d.) voor extra stabiliteit/demping.

Het grootste voordeel, kan nu het geheel gemakkelijk schuiven aan handvaten links/rechts van bak, uiteraard kan gemorste water bij bijvoorbeeld reinigen voorfilter nu worden opgevangen als toch wat mis gaat.

Voor het meubel plaats ik bij onderhoud altijd een dikke plank (zelfde hoogte van bodem meubel);waarop ik de bak met filter schuif en zo niet hoef te tillen.

20240602_191900.jpeg
 
Ook geen voorfilter denk ik he? Om makkelijk schoon te maken.
Klopt, dat hebben die JBL's niet. Maar ik heb het nooit als probleem ervaren. Als je geen filtermateriaal gebruikt dat makkelijk dichtslibt, hoef je ook niet telkens dat hele filter open te maken.
 
Geluid is een erg moeilijk onderwerp. Iedereen ervaart geluid anders.
Wat iemand een stille pomp vind kan een ander wel weer als hinderlijk ervaren.
Ik zelf vind het wel fijn dat ik het een en ander hoor. Als ik niks hoor weet ik dat er een probleem is 😀
 
Eventueel een plaat erachter maken? Had zelf 2 externe filters van JBL toen destijds en stonden allebei op rubberen matjes. Dat hielp al heel veel tegen geluid.
 
Zit wel een voorfiltersysteem in hoor.

Ja okee, er zit een sponsgedeelte in dat de grotere deeltjes opvangt. Dat kun je natuurlijk ook beschouwen als voorfilter. :) Bij een voorfilter moet ik zelf wat eerder denken (zeker omdat hierboven genoemd wordt "makkelijk schoonmaken") aan iets uitneembaars zoals bij Oase-potfilters, of zo'n eheim-intake, zulke dingen.
 
Laatst bewerkt:
Nou met de mandjes en de adapter voor de slangen vindt ik het fijne filters . De 1902 heeft aan het bovenste filtermandje een extra deel tov de oude en dat is een voorfilter.
Eerst hadden de JBL filters zoals de 700 /701 serie bovenin een mandje met groffe spons als voorfilter aan de zijkanten en in het midden de fijne spons.

Vanaf de 702 bijvoorbeeld is het bovenste mandje groffe spons en daaronder vastgeklikt een extra mandje met fijne spons.

Qua geluid kan er wel wat verschil zijn door de filtermedia en wellicht als er nog wat restlucht in het filter is. Maar dan nog, dan hoor ik hem iets meer met biologisch filtermateriaal.
Moet erbij vermelden dat mijn gehoor problemen heeft.

@Gino88 en @jessicapilon ik geloof dat de JBL site een beter beeld geeft qua vulling van de filters.

 

Bijlagen

  • 72812.jpg
    72812.jpg
    224.1 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Ik zie er voorlopig van af. Belangrijkste reden voor een extern filter zou een betere flow in de bak zijn. Maar dit heb ik nu op een andere manier opgelost.
Als ik ooit een grotere bak neem, ga ik denk ik wel extern.
Bedankt voor het meedenken👍
 
Hoe heb je het nu opgelost?
Ik heb mijn Juwel skimmer verplaatst.
Die hing eerst aan de inlaat van de interne filter en blies het water rechtsstreeks het filter in. Ik heb em nu boven de diffuser links achterin geplaatst.
Onderstaand oud en nieuw:

IMG_2902.jpeg


IMG_5943.jpeg
 
Terug
Bovenaan