Geluid sponsfilter dempen?

Timvdlinden

Well-known member
Lid geworden
20 dec 2011
Eindelijk was ik zo goed als klaar, mijn kweekruimte (Onder mijn hoogslaper, ja foto's komen.. :D) helemaal ge�nstaleerd en wel.

Nu was het tijd om de sponsfilters te testen. Deze worden aangedreven door een waterland 2800 l/h luchtpomp. Deze maakte ook ontzettend veel lawaai, maar die is inmiddels al ge�soleerd/stil genaakt.

Dus toen ik de stekker er in deed was het net of had ik de niagara falls onder mijn bed ge�nstalleerd..
Wat maken die sponsfiltertjes toch een lawaai!
En dan heb ik het dus alleen maar over de bubbeltjes die opstijgen/uit elkaar klappen.

Dus weet er iemand een oplossing waardoor ik toch mijn kweek kan voortzetten en toch nog nachtrust krijgen?
Volgens mij moeten de filters dag en nacht aan blijven staan, ze zullen dus niet 'snachts uit kunnen?

Bedankt :)

TS
T

Timvdlinden

Well-known member
Lid geworden
20 dec 2011
Dan zal het hele huis met oordopjes moeten gaan slapen..
Ze zijn namelijk wel op de kamers ernaast te horen.

Daarnaast moet ik niet mijn wekker voor school missen. :D

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Uitstroom half op de waterlijn zetten,dan ""blaast" het als het ware.
Of onder en spons je over de uitstroom.
zelf maken. ;)

A

AadMec

Guest
Precies wat Bertus zegt. Als de belletjes niet onder water vrijkomen maar daarboven of op het water maken ze minder herrie. Ook kan je er een kraantje tussenzetten die je s nachts een stukje opendraait zodat er minder lucht door de filters gaat maar wel blijven stromen. S morgens draai je het kraantje weer dicht zodat ze weer op vol vermogen draaien. Groet een succes Aad

TS
T

Timvdlinden

Well-known member
Lid geworden
20 dec 2011
Ik denk toch dat ik nu eindelijk de oplossing heb gevonden :).
Het leuke is dat ik alle eerder genoemde oplossingen heb/ga/kan gebruiken.

Het probleem met de uitstroom boven het water te plaatsen was dat de uitstromende waterhoeveelheid aanzienlijk afnam. Maar wat wel weer een voordeel hiervan was is dat het filter niet meer op de bodemplaat staat te trillen. Dit scheelde alweer de helft :).

Zelf kreeg ik een idee van mijn CO2 diffuser. Deze vangt immers ook co2 op, en het overtollige raakt hij in grotere bellen kwijt.

Dus met een verhitte schroevendraaier een gaatje 'geprikt' in het dekseltje van een chinees bakje.
Hier de luchtslang door, en zo werden alle kleine bubbeltjes verzameld, en de gevormde grote bubbel schuift als het ware stilletjes onder het dekseltje weg.
(Uitleg is waarschijnlijk zeer onduidelijk, excuses daarvoor :p.)

foto's: (Snel met mijn mobiel gemaakt, het gaat om het idee.)

961785_0_82_20130126_09.jpg
415279_0_82_20130126_09.jpg
134938_0_82_20130126_09.jpg

En natuurlijk hoor je dan nog steeds wat geluid, toen kwam ik bij de oplossing van Seabait.
Het probleem dat hoordopjes niets hielpen was dat het kamers verderop nog te horen was.
Nu het allemaal veel stiller is, kun je het buiten mijn kamer niet meer horen!
Nu kan ik wel oordopjes in. (Mocht het te erg worden..) en ik stoor de rest van het huis nietm meer :).

Maar zou ik nu wel wakker worden van mijn wekker? :eek:.

Maar algoed, probleem opgelost :).

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 jan 2005
Ik heb de oplossing hier op het forum al eens gegegeven voor een luchtfilter .
Ik heb hier enkele maanden 7 kweekbakjes naast mijn bed gehad , het enige wat je hoort is de luchtpomp .
De geluidsoverlast komt doordat je met te grote bellen werkt .
Die moet je kleiner maken door de lucht in een drukkamer te pompen en die ontsnapt via gaatjes van 1mm .
Ik heb nog wel ergens wat foto's en een fimpje als je wil .
Met deze manier kan je ook een flinke gerichte stroming creeren .

TS
T

Timvdlinden

Well-known member
Lid geworden
20 dec 2011
Heel graag zou ik natuurlijk de foto's en filmpjes zien!
Maar is dat allemaal wel mogelijk met een 2800 l/h luchtpomp?

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 jan 2005
Hoe zwaarder je pomp , hoe beter voor de belletjes !
Je moet maar eens kijken op koiforums naar airlift .
Die maken ze op hetzelfde principe , voor het aquarium werkt dat natuurlijk ook en je kunt waterverversen zonder de pomp af te moeten zetten , op een 40cm waterhoogte kan je je bak zeker 10cm leegtrekken , de uitstroom is dan wel minder , maar blijft lopen .
Op welk formaat bakken staan ze en hoeveel bakken ?

Met een 2800 liter pomp kan je volgens mij wel 10 1m bakken flink filteren . Voordeel is dat ze ook meer druk geven .
Wel opletten dat je water niet te snel door je filtermateriaal gaat . Hier moet je dus wel een flink oppervlak van hebben .

TS
T

Timvdlinden

Well-known member
Lid geworden
20 dec 2011
Het zijn 6 bakken van 50x40x35 (LxBxH)
En 1 bak van 100x40x40
2 bakken 50x40x30

Wow.. Dacht ik ook nog dat deze pomp te licht was :eek:.

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 okt 2019
Leeftijd
21
Ik heb de oplossing hier op het forum al eens gegegeven voor een luchtfilter .
Ik heb hier enkele maanden 7 kweekbakjes naast mijn bed gehad , het enige wat je hoort is de luchtpomp .
De geluidsoverlast komt doordat je met te grote bellen werkt .
Die moet je kleiner maken door de lucht in een drukkamer te pompen en die ontsnapt via gaatjes van 1mm .
Ik heb nog wel ergens wat foto's en een fimpje als je wil .
Met deze manier kan je ook een flinke gerichte stroming creeren .
Hoi Erwin,

zou je me hier wat foto's en een filmpje van kunnen sturen? Ik heb vandaag een sponsfilter op luchtpomp aangeschaft,
en zit met hetzelfde geluidsoverlast probleem door de bubbels. Stom dat ik hier niet bij stil stond.

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 jan 2005
Ik heb het gelezen hoor John , echter die bakjes staan er al lang niet meer .
Je moet gewoon op airlift zoeken (bv. bij koivrienden) en dat dan in het klein maken .
Bv. met 20mm PVC drukkamer en de stijgbuis van 16mm .
Zal nog eens zoeken of ik ze nog heb liggen , maar vrees er voor , de koppelingen hebben wellicht al een andere bestemming gekregen .

sschot

Well-known member
Lid geworden
8 okt 2015
Heb nog 2 stuks air lift liggen

Luchtheffer met GN-aandrijfdeel voor HMF
€ 10,00

Stuur bij interesse maar een PB

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 jan 2005
Pijpje idd ook schuin afzagen , scheelt veel in geluid .
Gaatjes in drukkamer 0.7 a 1.0mm maken .

Private conversations
Help Users
    Bovenaan