Wat is er nieuw

Geluid van bioloog filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een topic 🙂.

Ik heb een 700 liter aquarium en wil dit filteren met meerdere potfilters omdat ik het graag heel stil heb op mijn (slaap)kamer.

Dit wil ik allemaal aansluiten met PVC.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1894283

Toch stellen steeds meer mensen de vraag, waarom geen bioloog?
Nouja, omdat ik soms lees dat het veel geluid kan maken.

Toch weet ik zeker dat ik ooit in mijn leven een bioloog wil hebben, en wil het nu toch weer overwegen. Omdat ik anders nu allemaal weer dingen aanschaf, die ik later misschien niet nodig heb. Ook heb ik nu mijn 700 liter aquarium leeg, wat ik niet zo vaak heb.

Tot zover mijn excuus om nog een topic aan te maken 🙂!

Mijn vraag is dus, hoeveel geluid produceert een bioloog filter?
Ik begrijp aardig hoe zo'n ding werkt, en dat geen bioloog het zelfde is.
Vaak kan je zelf ook nog wat trucjes uithalen om het te dempen lees ik.

Wat als ik nou deze trucjes uithaal en er alles aan doe om het zo geluidsloos mogelijk te maken?

Kan je het ook ergens mee vergelijken, met een ander filter ofzo?
Hoe erg 'zoemt' zo'n Eheim opvoerpomp?

Hoe stil kan je de overloop krijgen?

Ik heb er wel wat gezien, maar nooit echt op het detail van het geluid gelet.

Een bioloog produceert naar gelang wat je erin steekt, wanneer je bioballen,blokjes,.. met lucht laat bewegen kan dit best lawaai maken. Ook maken sommige druppelaars een geluid.
De overloop kan je iets dempen door vanboven een filterspons in de buis te steken, je moet er echter wel op letten dat deze nooit kan verstoppen door er middenin de spons een gat te maken dat wanneer het filterdeel verstopt moest raken het water altijd een nooduitgang heeft.

Met een durso, of goed afgeregelde herbie kan de overloop vrij stil worden
Het bioloog zelf hoor ik eigenlijk alleen de pompen, maar de kast is nu nog open..
Maar er zijn hoopjes "dempers" voor de overloop.

Ik heb trouwens 2 dcs-7000 pompen erin staan die een hoge zoem maken.
Zou vrij makkelijk te dempen moeten zijn met noppenschuim, moet ik nog doen zoals gezegd in de vorige post

Goede tips.

Ik heb http://www.cichlidenkwekers.nl/durso-overloop/ gelezen, en dit lijkt me niet heel erg ingewikkeld om te maken.
Ik heb er vertrouwen in.

Nu vraag ik mij af, maakt zo'n http://www.aquaplantsonline.nl/pompen/o ... p-1200-l-h
ding veel geluid? Eheim staat normaal voor rust en vrede onder het aquarium, maar dit zijn natuurlijk net weer andere dingen dan die potfilters. Ik moet nog even uitzoeken wel formaat ik precies wil hebben van ene opvoerpomp.

Ik zat zelfs te denken, ik kan ook mijn potfilters (die stil zijn) aan het einde van mijn bioloog zetten, en dat die dan het water naar boven pompen. Klinkt een beetje lomp en duur, maar ik heb ze toch staan 🙂. Maar dit is natuurlijk niet mijn plan.

Je kunt ook de kop van een potfilter in het opvoer vak leggen.
Als hij hoog genoeg op pompt.
2215 of 2217 kop zou het moeten kunnen.

Google eens op bioloog maken.
Of bioloog.

Vandaag eens serieus ge�nformeerd of een bedrijf mij hier in kan ondersteunen. Hun durven het niet aan om in glas te gaan boren wat al een aantal jaren oud is....

Ik weet niet of ik het zelf moet gaan gokken, straks is mijn hele bak aan diggelen als ik met zo'n boor door de bodem wil...
Hun gaven aan dat je ook een soort interne bioloog kon maken. Dan heb je een soort overloop in je aquarium van 15 bij 15, en die stouw je vol met filter materiaal. Bovenop watten, onderin dat andere spul. Onderin heb je dan een filterbuis zitten die daar het water wegzuigt.

Klinkt voor mij als 'net niet' eigenlijk.. Maar wil glas/bodem ook niet kapot hebben...
Lastig dilemma..

Ik lees in de reactie's dat hij bij sommige na 2 weken stil begint te staan. Lijkt me niet wat.

Ik denk dat ik het er op 'gok'. Veel gelezen en heel veel zeggen dat het allemaal wel mee valt met de risico's.
Als het naar het midden barst kan je ook altijd nog een glasplaat daar weer op maken. Als het richting de hoek barst ben ik de sjaak.

Maar het LIJKT niet moeilijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan