Geluk bij een ongeluk


Admiraal_Garnaal

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2023
Berichten
59
Leeftijd
32
Hi allemaal mijn naam is Ad, 31 jaartjes jong en nieuw op het forum.

Ongeveer 11 jaar geleden heb ik twee bakken gehad (60L en 25L) met citroen en crystal red garnalen. Dit ging toen erg goed voor 1 jaar totdat ik op vakantie ging en mijn ouders de zorg over moesten nemen en ik na 3 weken terug kwam met geen een levende garnaal in de bak. Het was erg warm en bakken stonden in de zon waarbij ouders vergeten waren om eten te geven of waterwissels te doen. Kort erop kreeg ik gezondheidsproblemen en heb ik alles weggegeven aan een bekende.

Afgelopen maand ben ik op de snelweg van achteren aangereden en in een kettingbotsing terecht gekomen met een hersenschudding en whiplash als gevolg. Heel veel is al heel snel te veel waardoor ik sinds het ongeluk veel moet rusten en vrijwel niets kan doen wat inspanning kost. Na veel nadenken over iets wat ik wel kon doen, kwam ik uit op mijn oude hobby: garnalen!

Ik heb via marktplaats een 35L bakje gehaald met vuurgarnalen en alles er in (ready to go), een week later een 55L bak helemaal compleet met crystal red garnalen gehaald en gisteren nog 2 bakken besteld waar ik citroen en blue velvet garnalen in wil gaan houden. Hoezo een verslavende hobby? haha

Mijn bak met vuurgarnalen is simpel, zit vol met krassen maar draait erg goed. 1 garnaal is bevallen, 3 zijn er zwanger op het moment en een stuk of 5-6 hebben een eivlek. Helemaal prima.

Mijn 55L bak heeft wat meer uitdagingen; wat info:

- Bak draaide 3 maanden toen ik hem overnam (dus nu 4 maanden oud)
- Heb bij het ophalen het water in een grote plastic bak gedaan en thuis teruggedaan in het aquarium
- doe elke week een waterwissel van 10% en reinig op paar plekjes het grind met een reiniger
- licht stond eerst op 11 uur maar na 1 week op 10 uur gezet.
- heb bij thuiskomst de sponsfilters uitgeknepen
- Voedingsbodem
- PH 7,5 - 8

Uitdaging:
Grootste vraag waar ik op het moment mee zit is de PH. Deze is best hoog en ondanks dat de Crystal reds het er niet slecht op doen (zijn 2 met eitjes op het moment) maak ik mij wel zorgen en zou ik het graag naar beneden willen halen. Nu is mijn vraag; wat is wijsheid? Is het bijvoorbeeld slim om een groot stuk Maleisisch drijfhout te kopen en daar de ph langzaam mee naar beneden te halen of is het slimmer om de voedingsbodem te vervangen voor een ph verlagende bodem met een laagje grind? Flinke onderneming maar dan is de PH wel stabiel?

Ik heb op het moment ook last van bruine alg die als een laag over het mos zit en op de planten. Heb aantal dagen geleden al even goed gesnoeid en de ruiten goed schoongemaakt maar lijkt nog niet echt minder te worden. Planten groeien nog niet echt goed dus daar zit denk ik het probleem? Op het hout groeit ook een witte waas (schimmel) maar is niet erg en gaat vanzelf weg dacht ik ergens te lezen. Wat is wijsheid om te doen? Is 10 uur genoeg licht en gewoon bijhouden met schoonmaken en wachten? (foto is van toen hij net 1 uurtje hier draaide en er nog fris uitzag).

Dank jullie wel alvast voor jullie hulp en ben blij om weer wat te kunnen doen en ergens mee bezig te zijn :)
 

Bijlagen

  • 98019360-D557-42F0-B18F-4A4BE52C3FD8.jpeg
    98019360-D557-42F0-B18F-4A4BE52C3FD8.jpeg
    170.8 KB · Weergaven: 72
  • 20ADEB72-5738-40C5-A2A5-CF8683AB6D39.jpeg
    20ADEB72-5738-40C5-A2A5-CF8683AB6D39.jpeg
    410.6 KB · Weergaven: 71
Welkom Ad en je hebt veel pech gehad lees ik. Veel plezier met de hobby natuurlijk.
Btw, schimmel en bruine alg hoort een beetje bij de opstart omdat de bacteriecultuur nog niet op orde is.
 
Welkom, wat een hoop tegenslagen heb je te verwerken gehad dat is niet makkelijk geweest denk ik zo.
Ph verlagen met hout werkt altijd maar tijdelijk, zelf gebruikten wij bij onze crystalblack garnalen osmose (heel simpel zelf te maken) wat we dan aanvulden met diverse mineralen
 
De vraag is ook of het high grade garnalen zijn die op Ph verlagende bodem zitten/moeten zodat je met osmose moet werken of low grade die op kraanwater zijn gekweekt en het daar prima op doen. De bodem doet mij denken aan een Ph-verlagende bodem.

Welkom en succes met het herstel.
 
Welkom op het AF!
Vervelend dat je een hoop ellende hebt meegemaakt, maar goed van je dat je niet bij de pakken neer gaat zitten:)
Veel sterkte met het herstel en veel plezier met de garnalenbakjes:DD
 
Hi allemaal! sorry voor de late reactie. Was niet echt mijn week deze week :/

De twee Dennerle 30 liters zijn helaas allebei in stukken aangekomen ondanks dat ze echt goed verpakt waren maar inmiddels wel nog 1 op de kop kunnen tikken via marktplaats en die momenteel aan het indraaien met ph verlagende bodem. over 6-8 weken gaan de crystal reds dan verhuizen naar die bak en houd ik de 55L voor een neo soort :)

Dank voor het welkom heten en jullie reacties
 

Terug
Bovenaan